Onderzoekstypen in de communicatiewetenschap
Paperback Nederlands 2012 2e druk 9789491560231Samenvatting
De moderne westerse informatiemaatschappij kan niet zonder massamedia. De technische, economische en politieke veranderingen van de laatste decennia hebben geleid tot ingrijpende wijzigingen in de communicatie infrastructuur, waarvan de opkomst van het internet de meest opvallende is. Daardoor is de positie van media als bijvoorbeeld dagbladen en tijdschriften sterk veranderd. Ook de rol van televisie is aan veranderingen onderhevig.
In de communicatiewetenschap bestudeert met de plaats, rol en functie van de massamedia in de samenleving. Men kan hierbij denken aan de productie, de verspreiding en de effecten en gevolgen van mediaboodschappen als nieuws, reclame, videoclips en films.
Dit boek 'Onderzoekstypen in de communicatiewetenschap' presenteert de gangbare onderzoeksmiddelen op dit terrein. Het boek geeft antwoord op belangrijke vragen die de onderzoeker zich steeds moet stellen, als: welke methoden zijn er, voor welk onderzoeksonderwerp zijn zij geëigend en hoe kunnen zij op elkaar worden afgestemd?
In 'Onderzoekstypen in de communicatiewetenschap' wordt van elke methode een praktijkgeval beschreven en vervolgens voorzien van commentaar.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Survey
3. Inhoudsanalyse
4. Netwerkanalyse
5. Multiniveau-onderzoek
6. Panelonderzoek
7. Tijdreeksanalyse
8. Experiment
9. Participerend onderzoek
10. Interview-onderzoek
11. Focusgroep-onderzoek
12. Documenten-analyse
13. Case-studie
Literatuurlijst
Over de auteurs
Zakenregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan