Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Onderzoekstypen in de communicatiewetenschap

Paperback Nederlands 2012 9789491560231
Vandaag voor 17:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

De moderne westerse informatiemaatschappij kan niet zonder massamedia. De technische, economische en politieke veranderingen van de laatste decennia hebben geleid tot ingrijpende wijzigingen in de communicatie infrastructuur, waarvan de opkomst van het internet de meest opvallende is. Daardoor is de positie van media als bijvoorbeeld dagbladen en tijdschriften sterk veranderd. Ook de rol van televisie is aan veranderingen onderhevig.

In de communicatiewetenschap bestudeert met de plaats, rol en functie van de massamedia in de samenleving. Men kan hierbij denken aan de productie, de verspreiding en de effecten en gevolgen van mediaboodschappen als nieuws, reclame, videoclips en films.

Dit boek 'Onderzoekstypen in de communicatiewetenschap' presenteert de gangbare onderzoeksmiddelen op dit terrein. Het boek geeft antwoord op belangrijke vragen die de onderzoeker zich steeds moet stellen, als: welke methoden zijn er, voor welk onderzoeksonderwerp zijn zij geëigend en hoe kunnen zij op elkaar worden afgestemd?

In 'Onderzoekstypen in de communicatiewetenschap' wordt van elke methode een praktijkgeval beschreven en vervolgens voorzien van commentaar.

Specificaties

ISBN13:9789491560231
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:692
Uitgever:Boom
Druk:2
Verschijningsdatum:8-11-2012

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Peer Scheepers

Peer Scheepers is hoogleraar methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek bij de leerstoelgroep Sociologie van de Radboud Universiteit. Hij is lid van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen alsook van Academia Europeae. Hij heeft een groot aantal publicaties verzorgd in vooraanstaande (inter)nationale tijdschriften op het gebied van sociologie, communicatiewetenschap, politicologie, psychologie en de medische wetenschap. Hij heeft methodologisch onderwijs voor studenten van diverse vakgebieden verzorgd. Hij heeft meer dan 30 PhD kandidaten succesvol naar een promotie begeleid. Hij behoorde in de periode 2001-2010 tot de meest geciteerde wetenschappers ter wereld.

Andere boeken door Peer Scheepers

Inhoudsopgave

1. Varianten van communicatiewetenschappelijk onderzoek: methodische en theoretische achtergronden
2. Survey
3. Inhoudsanalyse
4. Netwerkanalyse
5. Multiniveau-onderzoek
6. Panelonderzoek
7. Tijdreeksanalyse
8. Experiment
9. Participerend onderzoek
10. Interview-onderzoek
11. Focusgroep-onderzoek
12. Documenten-analyse
13. Case-studie

Literatuurlijst
Over de auteurs
Zakenregister

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Onderzoekstypen in de communicatiewetenschap