Markant spreker en docent Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur.
Meer over Patrick PetersenHandboek Online Conversie
Haal meer uit Online. Leer van Experts
Paperback Nederlands 2014 9789491560699 1e drukSamenvatting
Online marketeer, docent, auteur, internetondernemer, columnist, spreker en marketeer Patrick Petersen (1972) studeerde in 1997 af op de 'Integratie van internet binnen de marketing-en-communicatiemix van grote organisaties in Nederland'. Deze scriptie resulteerde in een groot aantal eigen marketingmodellen en een uitgesproken visie over hoe online marketing met succes in te zetten.
De gedreven internetondernemer (zie onder andere Educator.nl, AtMost.nl en AtMost.TV) werkt of werkte voor organisaties zoals DELTA, EY, Heineken Music Hall, Allure, De Hypotheekshop, Heijmans, Trendhopper, Bouwfonds, Dynamis, Hästens, SNS Reaal, TU Delft, IKEA Nederland, JAAP.nl, Adformatie, de Roterogroep en Delta Lloyd.
Petersen - bekend als @onlinemarketeer op Twitter - deelt als fanatiek blogger en vlogger zijn inzichten op blogs zoals Marketingtribune.nl, Adformatie.nl, Dutchcowboys.nl en Socialmedia.nl. Het praktische 'Handboek Online Conversie' (HOC) is een management- en studieboek. Niet alleen theorie maar ook harde quick wins op gebied van online optimalisatie.
Het boek staat vol quick wins, cijfers, modellen, wetenschappelijke onderzoeken, feiten, do's en don'ts, cases en interviews met optimalisatie-experts. De praktische marketingmodellen worden daadwerkelijk ingezet bij conversieoptimalisatie in organisaties.
Het HOC leunt zwaar op de praktijk. Het praktisch leer-, maar ook doe-boek maakt een einde aan het inzetten van zomaar wat online uitingen. In het HOC staat het optimaliseren van het bereik (Reach), de betrokkenheid van de doelgroep (Engagement), activatie (Activate) en het omzetten naar resultaat centraal (Nurture).
De digitale aanvullingen - zoals cases, presentaties en video's - op de ondersteunende site www.handboekonlineconversie.nl en ook @conversieboek benadrukken de toon van het boek: meer resultaat met online!
Leer van experts.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord door Hans Molenaar
Introductie en het gebruik van het HOC
1. De Introductie van conversie: termen, trends en definities
1.1 Kenmerken van conversiedoelen en conversiepaden
1.2 Moderne funnels & conversiepaden
1.3 Forrester Research maakt van AIDA een RaDaR
1.4 EXPERTCASE met Ronald Verschueren over conversie
HOC-opdrachten hoofdstuk 1
2. Consumentengedrag, cijfers en trends
2.1 De online zoektocht of customer journey
2.2 Consumentengedrag en cijfers
2.2.1 Type online shoppers
2.3 De consumentenbarometer van 1AB Europa,TNS en Google
2.4 Tien ontwikkelingen die conversie beïnvloeden
2.5 EXPERTCASE Egbert Jan van Bel over loyalty en retentie
HOC-opdrachten hoofdstuk 2
3. REACH: conversieoptimalisatie van het bereik
3.1 Instanties die het bereik meten
3.2 Bereikcijfers en media-multitasking
3.3 Bereik, traffic, KPI en conversieoptimalisatie
3.4 Conversieoptimalisatie van het directe bezoek
3.5 Conversieoptimalisatie van de verwijzingen
3.6 Conversieoptimalisatie van het bezoek via zoekmachines
3.6.1 De website inrichten voor optimale vindbaarheid
3.6.2 De structuur en logica
3.6.3 Google Shopping
3.7 EXPERTCASE met Frans Appels
HOC-opdrachten hoofdstuk 3
4. ENGAGE: optimaliseer de online betrokkenheid
4.1 Eigenschappen van engagement
4.2 De meetbaarheid van online engagement
4.3 De online engagement in de praktijk
4.4 EXPERTCASE met Alexander van Slooten van wehkamp.nl
HOC-opdrachten hoofdstuk 4
5. ACTIVATE: optimaliseer de conversie
5.1 Eerst de KPI en dan de doelen
5.2 De conversieoptimalisatie van de call to action
5.3 De conversieoptimalisatie van de landingspagina
5.4 De optimalisatie van de site en webshop
5.5 Optimalisatie van e-mail, social media en overig
HOC-opdrachten hoofdstuk 5
6. NUTURE: optimaliseer online lead nurturing
6.1 Eigenschappen van lead nurturing
6.2 Het opwarmen van een lead nurturing campagne
6.3 Het optimaliseren van een online lead nurturing campagne
6.4 EXPERTCASE met Stefan Wobben van Concept7
HOC-opdrachten hoofdstuk 6
7. Webanalytics: meten is weten
7.1 De doelen en conversie meten
7.1.1 Het uittesten van online verbeteringen
7.2 Het analyseren van het bereik
7.3 Het meten van engagement
7.4 Conversiedoelen instellen en meten
7.5 EXPERTCASE Victor van Wijk
HOC-opdrachten hoofdstuk 7
Begrippenlijst #HOC
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan