Verslaafd aan God
Paperback NL 2017 1e druk 9789492183514Samenvatting
Verslaving aan een God die gelukkig maakt en die de leegte in hun ziel opvult. Kerken propageren vaak dit godsbeeld en verkopen God als 'geluksproduct'. Zo is de kerk een van de spelers op de markt van welzijn en geluk.
Rollins betoogt daarentegen dat aanvaarding van leegte en niet-weten juist een kern is van christen-zijn. Dat laten Jezus' kruisiging en andere christelijke verhalen zien. Bevrijding van de verslaving wordt mogelijk wanneer 'het niets' als grond van het bestaan wordt erkend in plaats van ontvlucht. In díe diepte is God te benaderen. Het mysterie van Gods werkelijkheid kan worden ontmoet door een diepe en toegewijde liefde voor de wereld zelf.
Verslaafd aan God eindigt met voorbeelden van nieuwe rituelen en vieringen waarin aan het niet-weten als goddelijk mysterie een liturgische vorm wordt gegeven.
Trouw * * * *: "Rollins heeft een frisse, beeldende, doordachte en overtuigende manier van schrijven. Zijn visie staat niet los van die van een groeiend aantal schrijvers dat ruimte geeft aan geloofstwijfel, het erkennen van onvermogen en daarin juist geloof vinden."
Peter Rollins is een gevierde Noord-Ierse schrijver, filosoof en theoloog die uitdaagt en inspireert. In het Nederlands verscheen van hem De Orthodoxe ketter en andere onmogelijke verhalen (2016), waarin hij humoristisch, vol ernst en provocerend de lezer in zijn leven raakt. 'Verslaafd aan God' is een vertaling van 'The Idolatry of God'. De twee titels "Verslaafd aan God" en "De orthodoxe ketter" zijn ook verkrijgbaar in voordelig 2-pak.
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan