Adam Alter is universitair hoofddocent marketing en psychologie aan New York University en auteur van de New York Times-bestseller 'Drunk Tank Pink'.
Meer over Adam AlterSuperverslavend
Waarom smartphones, apps en social media zo verslavend zijn (en wat je eraan kunt doen)
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789492493125Samenvatting
We brengen elke dag uren door met mailen, instagrammen, whatsappen en facebooken; we bingen Netflix-series en YouTube-filmpjes; we zijn gemiddeld drie uur per dag met onze smartphone bezig, en onze kinderen zitten zo vaak achter een scherm dat ze moeite hebben om in het dagelijks leven sociaal te zijn.
Welkom in het tijdperk van gedragsverslaving
In dit revolutionaire boek beschrijft Adam Alter hoe het komt dat meer dan de helft van de westerse bevolking inmiddels minimaal één digitale verslaving heeft. De onweerstaanbare aantrekkingskracht van nieuwe technologieën, zoals smartphones, wearables en social media, zijn namelijk geen toeval. Ontwikkelaars blijken steeds meer gebruik te maken van ‘digitaal suiker’: geheime en doelbewuste trucs die uitsluitend bedoeld zijn om apps, spelletjes en andere digitale producten zo verslavend mogelijk te maken.
Alter legt uit hoe dit werkt en wat je als individu hiertegen kunt doen. Maar ook hoe we onze kinderen hiertegen kunnen wapenen. Voor het écht te laat is.
‘Kun je niet stoppen met checken, klikken, surfen en liken? Leg dan nu je smartphone weg en lees dit boek.’ - Arianne Huffington, oprichter The Huffington Post
‘Alter laat zien wat er op het spel staat: deze technologieën kunnen onze relaties verpesten, het empatisch vermogen van kinderen ondermijnen en de grens tussen werk en vrije tijd ernstig vervagen.’ – Charles Duhigg, auteur van ‘Macht der gewoonte’
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Adam Alter
Inhoudsopgave
Deel 1: Wat is gedragsverslaving en hoe is het ontstaan
1. De opkomst van gedragsverslaving
2. De verslaafde in ons
3. Het mechanisme van gedragsverslaving
Deel 2: De ingrediënten van gedragsverslaving (of: bouwpakket voor een verslavende ervaring)
4. Doelen
5. Feedback
6. Vooruitgang
7. Escalatie
8. Cliffhangers
9. Sociale interactie
Deel 3: De toekomst van gedragsverslaving (en een aantal oplossingen)
10. Verslavingen in de kiem smoren
11. Gewoonten en architectuur
12. Gamificatie
Epiloog
Woord van dank
Noten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan