Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Participatieverhaal halen 2020

Inspirerende verhalen en prikkelende visies over samenwerken, meedoen en burgerkracht

Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789492723765
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Dit boek zit vol verhalen over meedoen, samenwerken, burgerkracht en participatie. Of het nu gaat over mee kunnen doen op de arbeidsmarkt of het samen realiseren van wensen in de eigen leefomgeving, als het gaat om inwoners betrekken bij veranderingen in hun leefomgeving of organisaties die een maatschappelijk vraagstuk samen met de doelgroep oplossen, dan vind je een grote variatie van deze onderwerpen terug in dit boek. Mooie verhalen en prikkelende visies met betekenis. Stuk voor stuk gaat het over inspiratie, innovatie en impact.

Passie
De passie voor participatie proef je in deze eerste editie van Participatieverhaal halen. De onderwerpen lopen uiteen, maar alle inspirerende verhalen en kantelende visies passen bij de nieuwe tijdgeest.

Feest der herkenning
'Participatieverhaal halen 2020' is een feestje van herkenning of ontdekking voor inwoners, planmakers, vernieuwers, bestuurders, adviseurs, kantelaars, participatie- en communicatie-experts, managers, ontwikkelaars en de harde werkers in de uitvoering. Met al die actuele casussen en ontwikkelde methodes is dit boek ook een verrijking voor het onderwijs: voor docenten en studenten.

Specificaties

ISBN13:9789492723765
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:336
Druk:1
Verschijningsdatum:17-9-2019
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Arjen van Leeuwen

Arjen van Leeuwen, co-auteur van 'Communicatieverhaal halen', weet mensen te raken en bereikt met zijn creativiteit en sociale vaardigheden de meest bijzondere resultaten. Hij vindt het prachtig om de doelgroep in beweging te krijgen en samen aan de slag te gaan met een gedeeld vraagstuk. Dat doet hij voor veel opdrachtgevers op verschillende maatschappelijke thema's, zoals op het gebied van werkloosheid (NoorderBaanBattle), energiebesparing (EnergyChallenges), alcoholgebruik (Van16naar18Maklukzat), overgewicht (FunFitPit), eenzaamheid ((G-)old memories) en brand- en inbraakveiligheid (LeuksteStudentenhuis). Trots is hij altijd op de doelgroep: ze bewijzen volgens hem vaak ons ongelijk. In Drenthe liet hij jongeren zelf hun ouders en leeftijdgenoten informeren over de risico's van alcoholgebruik met de campagne MaklukZat. De aanpak is beloond met de Galjaardprijs in 2012. Voor Maklukzat werd hij ook genomineerd voor de titel communicatieman 2012 (top 10). Met zijn concept heeft hij inmiddels ook de Nationale Jeugdwerkloosheidsprijs 2013 van de SER & NJR gewonnen. In 2015 behaalde hij, mede dankzij verbluffende resultaten met de NoorderBaanBattle, een topvijfpositie bij de verkiezing communicatieman van het jaar. Ruim vijfentwintig jaar is Arjen actief in het communicatievak. Met zijn bedrijven, Van Leeuwen Communicatie en Challenge Solutions, werkt hij voor overheden, onderwijs- en zorginstellingen, ondernemingen en non-profit organisaties. Lastige vraagstukken vormen zijn specialiteit. Maar deze duizendpoot doet meer: actief bij de SRM als docent-trainer-examinator en als ondernemerscoach bij VNO/NCW. Gespecialiseerd in strategie, participatie en co-creatie creëert Arjen eigenaarschap en vertrouwen. Zijn motto is: 'Goede communicatie is een kwestie van organisatie en respect voor alle betrokkenen'. Eigenlijk is Arjen niet te vatten in één motto. Daarom nog een gevleugelde uitspraak van een bijzondere man: 'Aandacht is dé sleutel tot succes. Wees harthorend! En geniet van de kracht van de doelgroep.' En nee, de t in harthorend is geen spelfout. De t is van je hart. Dat is Arjen ten voeten uit.

Andere boeken door Arjen van Leeuwen

Inhoudsopgave

8 Voorwoord – Arjen P. van Leeuwen

10 Meanderende Maas
14 Wissing – Participatie: hoe dan?
18 Semi-permanente samenwerking leverde iets permanents op
22 Noorden Duurzaam – Waarom maken we geen tempo?
26 ‘Hout moet, houd moed!’
30 Met elkaar maken wij de Hoeksche Waard
34 Den Andel: leren participeren
38 De participatiekracht van Bedrijfkracht
42 Kees Klomp – ‘Hoera, het systeem is stuk!’
48 Noorden Duurzaam – Tafeldemocratie: nieuw paradigma voor politiek
52 G-Moji: samen voor betere mentale zorg
56 Reyeroord: de wijk van morgen begint nu!
60 Nieuw riool zorgt voor sociale cohesie
64 Mett – Participatie voorbij het pauzenummer
68 De vrijheid vieren met een poort van klaprozen
72 Samenwerken aan een bereikbare stad
76 Tauw – Participerende leefomgeving
82 Arjen P. van Leeuwen – Van wie is de bedoeling?
86 De eigenwijze bewoners van de Schepenstraat
90 Staphorst laat inwoners bijna alles meebeslissen
94 Zomerbad Peize is van en voor iedereen
98 Buurkracht: de grootste kracht van Nederland
102 Inspirerend Kerkebosch
114 Onno de Vries – ‘Participatie is een kunst, geen kunstje’
118 Leidse Merenwijk in de herkansing
122 Astrid Kaag – Spiegeltje, spiegeltje aan de wand:de rol van de overheid
126 Slowcare: dankzij een bestuurder met lef en betrokken ambtenaren
130 Het Brabant Outcomes Fund: transformative practice
134 Michiel Krom – ‘Sleutel tot success ligt bij communicatie en politici’
138 Arjen P. van Leeuwen – ‘Ontsluit de potentie’
142 ‘Numbers don’t motivate people, stories do’
146 ‘Alles heeft waarde, ieder mens zijn eigen waarde’
150 Park van Pomona: kleinschalig, maar groots idee
154 Marco Florijn – Wijkvennootschap: ondernemen in het publiek domein
158 Bewoners ontwerpen natuurgebied in hartje Rotterdam
162 Bewoners in de hoofdrol
166 Participeren: geen eendimensionaal verhaal, maatwerk vereist
170 Delft: ‘Samen gaan we van het aardgas af’
174 Heerenveen beter bereikbaar: frisse blik geeft nieuw inzicht
178 We Energy Game: burgerkracht en meedoen
182 Glocal Link for an iepen mienskip
186 Oh, oh, Den Haag … Hoe de stad inwoners betrekt bij de wijk
190 Aleid Brouwer – ‘Samen omdenken’
194 Wim Elving – ‘Participatie in de energietransitie: het moet!’
198 Samen krachtig: Peter Schrama en Maaike Borgman
202 Praaticipatie op Terschelling
206 Participatie aan de Sinnetafel
210 ‘Zó netjes, de buren dachten dat we gingen verhuizen’
214 Nieuwe impuls voor Enschede’s Twekkelerveld
218 Veel vrijheid: bewoners en ondernemers maken keuzes
222 Welvaart en welzijn in gesprek: een bewustwordingscampagne
226 Participeren: gezamenlijke waarden centraal
230 Project De Smederijen is een groeibriljant
234 Buurtgezinnen: opvoeden doen we samen!
238 De droom van Dolphia: een sociale hypotheek
242 Heldere taal begrijpen we allemaal
246 Engbert Breuker – Den Andel: het scenario van de hoop
250 Arjen P. van Leeuwen – Passie voor participatie
254 Renate Westdijk – Fryslân als blauwe zone van Nederland
260 Maak het verschil! Denk groots, begin klein
264 Meedoenzaadjes zaaien met storytelling
268 Sprintsessie met spoedcursus warmtetransitie
272 Michiel Verbeek –‘Duurzame participatie is de zuurstof van de democratie’
276 Conny de Laat – ‘Burgerpanel maakt van inwoners ambassadeurs!’
280 Laura Been – ‘Loslaten is niet zo makkelijk’
284 Vinkmobiel: leren participeren
288 Afvalbeleid 2.0: ‘… in uitgebreid overleg met de inwoners’
292 Provincie Zuid-Holland – Omgevingsbewust(er) Zuid-Holland
298 Eefje Nienhuis – Quiz: vier vragen voor succesvol participeren
302 De maliënkolder van Isaac
306 DPPR: magazine voor en door dppre mensen
310 Krachtstation Kanaleneiland bloeit op door ondernemerschap
314 De winst van een wijkcoöperatie
318 Groen cement in de wijk
322 Omgevingswet biedt kansen
326 Cocreatie Paddepoel: van modderboel naar goed gevoel
330 Oost Beweegt: ieder kind in beweging
334 Biografie Arjen P. van Leeuwen – ‘Doen waar je in gelooft’
336 Doorgeefboek / uitleenboek

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Participatieverhaal halen 2020