Griep
Prikken, slikken of voorzichtig niets doen?
Paperback Nederlands 2020 9789493127050Samenvatting
In 2011 en in 2019 schreef ik dat de effectiviteit van de jaarlijkse griepprik niet bewezen is. De overheid blijft de griepprik echter promoten en sommige Tweede Kamerleden willen hem zelfs verplicht stellen voor mensen die in de gezondheidszorg werken, maar ook daarvoor geldt dat er geen effect is aangetoond. En dat is een slechte zaak. Want de adviezen voor de griepprik worden gegeven door specialisten met conflicterende belangen met de vaccinindustrie. Op het ministerie van VWS is in de top geen inhoudelijke expertise aanwezig, dus lobbywerk zal daar zeker zijn vruchten afwerpen. De overheid wordt in toenemende mate als onbetrouwbaar gezien, omdat ze zich heeft ingelaten met specialisten met verstrengelde belangen. In plaats van te erkennen dat ze fout zit met de adviezen over de griepprik, grijpt de overheid naar maatregelen die het wantrouwen van burgers alleen maar doet toenemen. Dat zal het vertrouwen van de burgers in wel effectieve vaccins, zoals tegen BMR en polio, ook aantasten. In dit boek wordt aan een algemeen publiek uitgelegd hoe het zit.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel I Zakendoen met griep: griepvaccins en griepremmers
1. Griep- en andere luchtwegvirussen
2. Ontwikkeling, registratie en beschikbaarheid van vaccins
3. Overheidsinformatie over werkzaamheid en bijwerkingen van vaccins en virusremmers
4. Adviezen, richtlijnen, overheidsbeleid en uitvoering in de praktijk
Deel II Wetenschap bedrijven met griep
5. Werkzaamheid en bijwerkingen van de jaarlijkse griepvaccinatie
6. Werkzaamheid en bijwerkingen van griepremmers
7. De pandemie van de Mexicaanse griep
Deel III Als ‘wetenschap’ faalt
8. Als de ‘wetenschappelijke’ onderbouwing van zakendoen het pleidooi verliest
Nawoord
Aanbevolen literatuur
Aanbevolen websites
Noten
Medicijnen- en vaccinindex
Personen- en zakenindex
Dankwoord
Over de auteur
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan