Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Hanneke Moonen | 11 januari 2021 | 3-4 minuten leestijd

Hoe boek voor wendbaarheid - Kleine stappen, GROTE IMPACT

Wendbaarheid staat in veel organisaties hoog op de agenda. Maar er effectief mee aan de slag gaan, is vaak een worsteling. Zeker in turbulente tijden waar het al lastig genoeg is om alle ballen in het dagelijks werk in de lucht te houden.

We kennen allemaal de voorbeelden van bedrijven die stevig stonden, maar toch omvielen omdat ze zich niet snel genoeg aanpasten. Nokia die onoverwinnelijk leek op de markt voor mobiele telefoons. De impact van online winkelen op winkelketens als de V&D die vanzelfsprekend leken in ons straatbeeld. En in het klein kennen we ook allemaal afdelingen die te veel naar binnen zijn gekeerd, te veel vastzitten om mee te kunnen bewegen met wat de klanten en de toekomst vragen, die nieuwe technologische mogelijkheden nog onvoldoende benutten en die vastlopen.

Te vaak blijft de wens om wendbaarder te worden bij voornemens en beleidsstukken. Blijft het iets van de top of wordt wendbaar-zijn juist volledig neergelegd bij mensen in onrealistische omstandigheden? Of zijn verandertrajecten zo omvangrijk dat het lang duurt voordat alle lichten op groen staan?
Vaak lukt het niet om concrete stappen te zetten richting een wendbare organisatie en wendbare teams. En dat snap ik ook. Wendbaarheid is een abstract en complex begrip. Toch kun je het behapbaar maken. Dat heb ik gedaan in het Hoe boek voor wendbaarheid. Verwacht niet  ‘Dé succesformule met de beste agile aanpak die er bestaat'. Verwacht wel een compleet boek dat je de handvatten geeft om continu effectieve stappen te blijven zetten naar wendbaarheid.

Wendbaarheid hoeft niet van de top te komen. Je kunt wendbaarheid prima in kleine stappen oppakken binnen je eigen invloedssfeer. Je hoeft dus niet te wachten op organisatiebrede verandertrajecten, er is ook op kleinere schaal veel mogelijk om beweging te creëren! Het denkmodel dat ik gebruik is het Wendbaarheidswiel, dat vier dimensies omvat: strategische wendbaarheid, wendbare mensen en teams, een wendbare organisatie en (zelf) leiderschap. De vraag is wat binnen jouw afdeling het meest essentieel is om op te pakken binnen de vier dimensies. Het boek geeft je hulpmiddelen om hierin keuzes te maken.

Praktische handvatten
Een one-size-fits-all-benadering of het knippen en plakken van ideeën werkt niet. Je moet juist kijken wat nodig is in jouw specifieke setting om tot een goede aanpak te komen. Met de wendbaarheidsscan in het boek breng je in beeld waar je nu staat, waar je tegen aan loopt en waar je de meeste wendbaarheidswinst kunt halen. Met het werkatelier breng je met collega's focus aan en kom je tot actie: waar willen we mee aan de slag en hoe beginnen we? De beste ideeën ontstaan niet solistisch aan de tekentafel. Wijsheid zit niet tussen de oren, maar tussen de neuzen.


Ter inspiratie krijg je effectieve handvatten uit de praktijk, 18 oplossingsrichtingen en 37 concrete interventies. Je leest hoe andere organisaties ermee aan de slag zijn en krijgt adviezen van deskundigen. Met denkvragen en opdrachten maak je de vertaalslag naar wat werkt in jouw context.
Dit boek is voor leidinggevenden die wendbaarheid willen laten werken maar natuurlijk ook voor adviseurs of procesbegeleiders die hen daarin ondersteunen of medewerkers die met hun eigen team aan de slag willen. Wil jij wendbaarheid in je organisatie versterken? Weet dat je vandaag kunt beginnen... kleine stappen, grote impact!
 
Hanneke Moonen is oprichter, trainer en adviseur bij Moon en specialist in strategische personeelsontwikkeling. Ze is een veelgevraagd spreker en geeft regelmatig college bij Nyenrode. Ze heeft honderden leidinggevenden begeleid in het toekomstbestendig maken van hun teams. In 2012 is van haar hand het HOE-boek voor strategische personeelsplanning verschenen waarvan meer dan 10.000 exemplaren zijn verkocht. Met het Hoe boek voor wendbaarheid heeft ze weer een complex thema vertaald naar een praktische aanpak waar je zelf direct mee aan de slag kunt.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden