Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Liesbeth Tettero | 7 september 2020 | 3-4 minuten leestijd

Jobmarketing 3.0 Werkboek - Zet jezelf optimaal in de arbeidsmarkt

Als we het hebben over de arbeidsmarkt, dan is het natuurlijk logisch dat marketing belangrijk is voor wie werkt zoekt. Een brief schrijven op een interessante vacature met een opsomming van je werkervaring als curriculum vitae, is wel heel erg vorig millennium.

Je moet tegenwoordig inspelen op vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Je bent een product, dus hoe zet je jezelf in de etalage? Van loopbaanadviseur Aaltje Vincent verscheen in 2017 het boek Jobmarketing 3.0, nu heeft ze daar een lijvig werkboek bij gemaakt. Werk zoeken? Aan de slag!

Jobmarketing begint met jezelf ‘arbeidsmarktklaar maken’. Met als belangrijke boodschap dat werk zoeken, werk veroveren zoals Vincent het zelf noemt, hard werken is. Ze raadt aan om een ‘werkvindmaatje’ te zoeken, iemand die je kan bijstaan en je de nodige feedback kan geven. En bedenk vooral wat jij de werkgever te bieden hebt, niet andersom. Het werkboek neemt je stapsgewijs mee door het hele sollicitatieproces. Ben je arbeidsmarktklaar? Dan kun je op zoek naar vacatures, zelfs als die er officieel nog niet eens zijn. Je leert hoe je je cv en LinkedIn op orde krijgt, hoe je omgaat met arbeidsmarktbemiddelaars en hoe je zo effectief mogelijk netwerkt. Vervolgens komt de sollicitatiebrief aan bod; dat medium is in tegenstelling tot wat regelmatig beweerd wordt, beslist niet overbodig! En dan, hopelijk: het gesprek. Hoe bereid je het voor, waar moet je op letten? En mocht je de baan toch niet krijgen, wat kun je leren uit een afwijzing?

Wat maar heel kort aan de orde komt in Jobmarketing, is de fase die vooraf gaat aan het benaderen van de arbeidsmarkt. Het onderzoek naar welk werk bij je past, waar je energie uit krijgt, dat voldoet aan je wensen voor de werk-privé-balans, noem maar op. De productontwikkeling, zeg maar. Daar zijn volop andere boeken en methodes voor en natuurlijk kunnen loopbaancoaches je daarbij helpen.

Vincent bespreekt een aantal ontnuchterende feiten over werving en selectie en de consequenties ervan voor werkzoekenden. Zo besteedt een selecteur maximaal 9 seconden aan het lezen, meer scannen dus, van een cv. En zijn de belangrijkste criteria voor het bepalen of een sollicitant interessant is, de werkervaring en de leeftijd. Leeftijdsdiscriminatie ligt op de loer. Niet voor niets schrijft Vincent dat 55+’ers het bij het werk zoeken moeten hebben van hun netwerk en van gespecialiseerde bemiddelaars. En 30% van de vacatures wordt vervuld zonder dat er een procedure aan te pas is gekomen. Voor werkzoekenden van alle leeftijden betekent dat dat het belangrijk is om je netwerken en je LinkedIn op orde te hebben. Gelukkig zijn er ook weetjes om blijer van te worden: met een sport op je cv word je sneller uitgenodigd, bijvoorbeeld!

Jobmarketing 3.0: Werkboek is een lijvig boekwerk, met veel ruimte om de opdrachten uit te werken. Doordat het uitgebracht is in een ringband, kun je er fijn in schrijven en bladeren. Er zijn veel verwijzingen naar Vincents website, waar ze ondersteunend materiaal deelt. 3.0 impliceert terecht dat er een 1.0 en 2.0 was. De arbeidsmarkt is tenslotte altijd in beweging. Vacatures veranderen en manieren van netwerken en solliciteren veranderen. Vincent noemt zelfs TikTok, maar dat valt nog onder de social media waarop je jezelf niet al te erg te kijk moet zetten omdat dat tegen je kan werken. Wie weet leer je in Jobmarketing 4.0 met welke dansjes op TikTok je kans maakt op een baan…

Liesbeth Tettero is trainer en coach in het openbaar bestuur (www.publice.nl) en voor ambitieuze vrouwen (feminsterie.nl)

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden