Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Quintus Hegie | 1 juli 2019 | 7-10 minuten leestijd

Krachtige SEO - 'Helpt een top 3 SEO positie te behalen'

In Krachtige SEO neemt SEO-specialist Frederik Vermeire je mee in hoe je SEO goed kunt inzetten voor de bedrijfswebsite. Vermeire neemt krachtig stelling: het is nog steeds belangrijk om aandacht aan SEO te besteden.

Search Engine Optimization (SEO) is de natuurlijke tegenhanger van Search Engine Advertising (SEA). Hoewel je bedrijfswebsite waarschijnlijk bij een combinatie van beide benaderingen profijt zal hebben, neemt Vermeire in Krachtige SEO' het standpunt in dat SEO eigenlijk veel belangrijker is om je aandacht aan te besteden dan SEA. Hij lijkt echt een punt te willen maken: SEO is nog steeds relevant.

En ergens kan ik dat een SEO specialist ook niet kwalijk nemen: de discipline van SEO is er een van zorgvuldig werken aan de website. Inspanningen van goede SEO verdien je op termijn terug door een betere organische positie in de zoekmachines. Terwijl SEA direct resultaat oplevert in de vorm van verkeer naar je website, maar wel tegen doorlopende kosten.

Vermeire beschrijft ook enkele KPI's (en tools om ze te meten) die je kunt gebruiken om de opbrengsten van SEO inspanningen zichtbaar te maken. Dat heb ik als erg prettig ervaren, omdat je hiermee ook voor jezelf eenvoudig kunt bepalen of je voortgang aan het boeken bent met de vindbaarheid van je website. Want SEO is immers ook niet gratis want het kost tijd.

Reflectie met een echte SEO specialist

SEO wordt in Nederland door een kleine groep professionals beroepsmatig gedaan. Voor de recensie van Krachtige SEO heb ik de wereld van SEO besproken met Peter van Bommel (https://www.linkedin.com/in/petervanbommel/), Optimalisatie Specialist bij ABN AMRO. Ook heb ik stellingen uit het boek voorgelegd aan Peter. Zo kan ik toch een wat beter onderbouwde recensie schrijven over dit specialistische thema.

Goede SEO bestaat uit 3 basispijlers: techniek, content en autoriteit. Laten we Krachtige SEO vanuit deze 3 perspectieven bekijken.

SEO Pijler #1: Techniek

Bij techniek draait het met name om een duidelijke en toegankelijke websitestructuur en informatie-architectuur.

Hoe beter de zoekmachine spiders (de GoogleBot) kunnen begrijpen waar je website en pagina's over gaan, des te beter zal je website gepositioneerd kunnen worden op de onderwerpen in de natuurlijke zoekresultaten. Interessant vind ik, dat deze zoekrobots ongeduldig zijn geworden getuige het ‘crawlbudget' - en ze je website daardoor slechts beperkt aandacht willen geven.

‘Een goed CMS (Content Management System) uitkiezen helpt je bij het gemakkelijker uitvoeren van de meeste technische SEO voorwaarden, omdat daar de techniek voor goede SEO al ingebakken zit. Je hebt ze standaard in je website zitten zeg maar,' vertelt Peter mij.

Vermeire beschrijft onder het kopje ‘Techniek' de voornaamste technieken die je website dient te bevatten, om een goede vindbaarheid in de zoekmachines mogelijk te maken. Een robots.txt bestand, een XML-sitemap, SEO-footers, structured data, geldige SSL-certificaten, een mobiel vriendelijke site etc.

Minder duidelijk vind ik dat je dit niet allemaal zelf hoeft te doen, omdat er dus ook websitepakketten voor zijn die je hierbij flink helpen. Kies je het verkeerde CMS pakket, of een minder SEO-georiënteerde webhoster, dan kun je dus meteen flink beperkt zijn in goede SEO technieken.

Een pluspunt is wel dat je na het lezen van zijn boek weet wat je precies qua SEO-features nodig hebt om goede vindbaarheid mogelijk te maken. En je er op toe kunt zien dat de SEO technieken goed zijn ingesteld voor je website.

Peter: ‘Ik zie dat bedrijven die centraal in hun uitvoering tenminste ook SEO op de checklist hebben, ook de websites hebben die hoge natuurlijke zoekmachineposities behalen. Op die manier win je eigenlijk altijd van andere bedrijven, waar de medewerkers nauwelijks tot helemaal geen rekening houden met SEO technieken.'

Hierdoor zijn bijvoorbeeld vergelijkingswebsites over het algemeen beter te vinden dan de leveranciers van de producten/diensten die vergeleken worden. Met een Uber of een Booking.com vind je sneller een Taxi of Hotel, dan dat je naar de individuele chauffeurs of hotel sites zou gaan zoeken.

Het goede nieuws is dat je de websites van deze vergelijkers ook zelf kunt inspecteren op de in de het boek genoemde SEO-aspecten die zij toegepast hebben... Neem de werkende strategieën vervolgens over op je eigen website.

SEO Pijler #2: Content

Wat ons opviel was dat het boek dun is: met net aan 130 pagina's vormt ‘Krachtige SEO' een prettig formaat. De inhoudsopgave toont echter een voldoende compleet beeld, om met SEO aan de slag te gaan. Een dun en toegankelijk boek, maar met genoeg content dus.

In het boek wordt de benodigde content aangeboden om krachtig met SEO aan de slag te gaan. Naast de drie pijlers van SEO, komen ook blogposts aan bod, de meetbaarheid van je SEO inspanningen, regionale SEO en SEO bij Rich Media zoals Videos. En niet onbelangrijk: bij een bedrijfsovername of nieuwe website dient de migratie van oude site naar nieuwe site ook zorgvuldig gepland te worden om geen sterke SEO-posities te verliezen tijdens de digitale verhuizing.

Zelf vond ik de content wel wat te dicht op elkaar gezet. Hoofdstukken, paragrafen en ook de zinnen blijven maar doorlopen van de ene naar de andere pagina. Het gebrek aan witruimte of doordat Vermeire een onderwerp/hoofdstuk niet op een nieuwe pagina begint, oogt voor mij te druk en maakt de informatie lastiger opzoekbaar.

‘Als bank zijn wij erg sterk in content over financiële zaken zoals betalen, sparen, lenen/hypotheken en verzekeringen e.d.,' stelt Peter. ‘Een goede tip om je content organisch vindbaar te maken bij je doelgroep is om zorgvuldig na te denken over hoe je doelgroep over de zaken die je aanbiedt zelf praat en welke termen zij gebruiken. Waar een bankmedewerker bijvoorbeeld over ‘de woningfinanciering' spreekt, noemt een consument dat simpelweg een gesprek over zijn/haar ‘hypotheek'.'

Vermeire geeft in Krachtige SEO een soortgelijk voorbeeld. Voor een hypothetische website over sauna's en wellness, neemt hij je mee in de keuzes die je als SEO-specialist zult maken om tot goede landingspagina's te komen met content die je doelgroep aanspreekt. Ik ben van mening dat de concrete voorbeeld casus die Vermeire bespreekt, krachtig duidelijk maakt wat nu wel en wat nu niet een goede zoekwoordrijke landingspagina is.

SEO Pijler #3: Autoriteit

Autoriteit is misschien wel het moeilijkste aspect van SEO. ‘Autoriteit moet je verdienen. Je krijgt het via anderen. Je kunt de plek niet kopen,' zegt Peter.

Het principe van autoriteit is eenvoudig: wanneer je website kennelijk expert lijkt te zijn over een bepaald onderwerp, dan zullen de zoekmachines jouw website liever noemen in de zoekresultaten, dan een website met allemaal onzin over dat onderwerp. Het is een belangrijk aspect van dienstverlening dat zoekmachines gebruiken om te zorgen dat hun gebruikers ook snel relevante antwoorden vinden voor hun zoekopdrachten.

Vermeire noemt naast wat ‘nette' en ‘natuurlijke' manieren om autoriteit op te bouwen - zoals het verkrijgen van links van anderen naar je website - ook wat voorbeelden van Black Hat of ‘Dark' SEO. Ik begrijp nu ook zelf beter waarom ik soms na een zoekopdracht op onduidelijke websites uitkom, die helemaal geen antwoord geven op mijn vraag.

Dit zijn bijvoorbeeld websites die helemaal automatisch zijn gebouwd en gevuld met zoekwoordrijke content, gestolen van andere websites. Deze websites (voornamelijk nep-blogs) zijn niet gemaakt voor bezoekers zoals ik, maar enkel om de SEO autoriteit van een achterliggend bedrijf een flinke boost te geven voor Google.

Peter herkent zich in zijn ervaring. ‘Een poos terug ontdekte ik samen met enkele andere SEO-specialisten uit Nederland dat één van de websites die organisch steeds bovenaan de zoekresultaten stond op financiële zoektermen, verdacht snel een hoge autoriteit had gekregen van Google. Dit kwam door het aantal inbound links. Bij nader onderzoek kwamen we erachter dat de Black Hat PBN-techniek en een domain-squatting was toegepast. Zo werd die hoge SEO positie kunstmatig bereikt. Toen de zoekmachines de manipulatie doorkregen, is de website vermelding vervolgens weer snel verdwenen uit de voorpagina van de zoekresultaten.'

Wanneer je de tijd neemt om de instructies van Vermeire inzake het opbouwen van autoriteit goed op te volgen, weet ik zeker dat je jouw website in de top 10 organische zoekresultaten vermeld kunt hebben. Kies daarbij zorgvuldig voor welke zoekwoorden en thema's je een top 3 positie wilt behalen.

Resumerend

Krachtige SEO van Frederik Vermeire bevat naar mijn mening de juiste en actuele content om de noodzakelijke technische SEO-skills op te doen. Vermeire lijkt mij een autoriteit op dit gebied. Zijn tips en instructies zullen jou helpen een top 3 SEO-positie voor jouw (bedrijfs)website te behalen. En na overleg met een andere SEO-specialist uit mijn netwerk, kan ik dit alleen maar meer bevestigen.

Over de recensent

Econometrist en informaticus Quintus C. Hegie, MSc (35) heeft een tiental jaar praktische ervaring met data gedreven omnichannel marketing in de financiële branche. Zijn vertrekpunt bij het ondersteunen van bedrijven met hun marketing afdeling is steeds de gedragingen en overtuigingen van de eindklant beter te leren begrijpen.  Middels objectieve operationele analyse en continue verbetering van uitgewerkte Customer Journeys, maken bedrijven blijvend betere en slimmere keuzes voor waarde creatie bij hun klanten.

‘De grootste fout die je kunt maken is denken dat je klant je bedrijf vanzelf wel zal vinden.'

Quintus C. Hegie, MSc, Qoppa Holding B.V., www.quintushegie.com

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden