Lees verder
neuropsycholoog, breinexpert, trainer
Meer over Mark TigchelaarLezen, weten en niet vergeten
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2015 1e druk 9789000344338Samenvatting
We worden weer analfabeet…
Tijdens het lezen denk je vaak aan andere dingen en kom je er halverwege de pagina achter dat je eigenlijk geen idee meer hebt wat je net hebt gelezen. Herkenbaar? Je bent niet de enige. Daarnaast lezen we vaak alleen nog maar scannend een artikel of slaan soms stukken tekst over, omdat we simpelweg te langzaam lezen. We missen hierdoor informatie. Wat voor effect heeft dit op ons werk en onze studie? Op een bepaalde manier worden we weer analfabeet. We kunnen niet meer omgaan met de grote hoeveelheid informatie die we dagelijks moeten verwerken.
- 93% van de mensen is snel afgeleid tijdens het lezen
- 84% kan de volgende dag de informatie niet meer reproduceren
- 72% scant alleen maar informatie, omdat ze te langzaam lezen om alies te lezen
Hoe ga je hiermee om? Hoe zorg je ervoor dat het makkelijker wordt om informatie te verwerken? Hoe zorg je ervoor dat het je minder inspanning en vooral ook minder tijd kost om alle informatie te lezen en te onthouden? En hoe blijf je geconcentreerd in een drukke omgeving?
Mark Tigchelaar beschrijft in Lezen, weten en niet vergeten een baanbrekende methode om dit voor elkaar te krijgen. De methode bestaat uit acht principes gebaseerd op revolutionair wetenschappelijk onderzoek naar de werking van onze hersenen. Door de praktische aanpak is het geschikt voor iedereen die te maken heeft met veel informatie.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Mark Tigchelaar
Inhoudsopgave
Introductie
De situatie
We worden weer analfabeet
De UseClarck-methode
1e principe: Hoe goed je hersenen functioneren is afhankelijk van de methode die je gebruikt
2e principe: Vul de leegte op
3e principe: Omarm single tasking
4e principe: Verbind
5e principe: Onze hersenen willen actief betrokken zijn
6e principe: Beelden zijn de taal van ons geheugen
7e principe: Creativiteit: de duct tape van ons geheugen
8e principe: Leer niet te veel!
De toepassing
Doorbreek de oppervlakkigheid
De rol van educatie
De rol van technologie
Hoe nu verder?
Online training cadeau
Verantwoording
Over de auteur
Dankwoord
Samenvatting van het boek
Samenvatting van de principes
Bijlage: Test voor het 4e principe: Verbind
Literatuur
Noten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan