Lees verder
Annet Aris is commissaris bij diverse Europese bedrijven. Zij is Senior Affiliate Professor digitale strategie bij INSEAD en was voorheen organisatieadviseur en partner bij McKinsey.
Meer over Annet ArisWegwijzer in het digitale doolhof
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2019 1e druk 9789047012498Samenvatting
In 'Wegwijzer in het digitale doolhof' laat Annet Aris zien dat 'digitaal' niet langer een speeltje voor techneuten is, maar iets wat tot in de haarvaten van onze maatschappij is doorgedrongen en grote economische impact heeft. De discussie over de kansen en de risico’s van de digitalisering wordt steeds feller. Een ideale voedingsbodem voor consultants en zelfbenoemde experts die beweren de weg naar de ideale digitale transformatie te kennen. Maar hoe scheid je dan het kaf van het koren?
Annet Aris is een baken in deze woelige zee. In ‘Wegwijzer in het digitale doolhof’ combineert zij, met een nuchtere blik en een vleug humor, de laatste academische inzichten uit haar werk als strategieprofessor bij INSEAD met haar uitgebreide ervaring als commissaris van bedrijven uit zowel de nieuwe als de oude economie. Hoe positief of negatief de uiteindelijke impact van de digitalisering zal zijn is nog zeer onzeker. Eén ding is echter duidelijk: we moeten zelf het heft in handen nemen. Aris wijst ons daarin de weg.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Annet Aris
Inhoudsopgave
Deel 1: Hoe de digitale wereld onze economische spelregels fundamenteel verandert
Omgaan met het wegvallen van schaarste 11
Handelen in een transparante wereld 13
Leven in een wereld van tipping points en hoe deze te voorspellen 18
Waarom het winner-takes-all-effect onvermijdelijk is 23
Deel 2: De opkomst (en ondergang?) van de internetgiganten
Hoe komt het dat de internetgiganten zo succesvol zijn? 35
Kunnen (en moeten) internetgiganten getemd worden? 43
Deel 3: Impact op klassieke industrieën: digitale disruptie of transformatie?
Het verschil tussen disruptie en transformatie 67
Welke industrieën zijn gevoelig voor disruptie? 76
Kun je disruptie voorspellen? 86
Deel 4: Bedrijfsstrategieën om in de digitale wereld te overleven (of zelfs te bloeien)
Hoe maak je je bedrijf bestendiger? 99
Kun je nog strategisch plannen in de digitale wereld? 102
Moeten we allemaal platformen worden? 108
Heb je de moed om te investeren in de lange termijn? 116
Hoe centraal staat de klant echt? 120
Wanneer moet je je bestaande business kannibaliseren? 124
Investeer in innovatie – maar ga niet overboord 129
Is industrieconsolidatie een oplossing? 137
Wie is de ideale eigenaar? 144
Deel 5: Hoe organisaties en leiderschap zullen veranderen
Radicaal andere methoden 151
Nieuwe organisatiestructuren 154
Hoe krijg je – en houd je – de digitale werknemer? 164
Hoe versnel je de organisatie en de besluitvorming? 177
Hoe houd je toezicht in de digitale wereld? 189
Deel 6: Wat betekent de digitale wereld voor je eigen ontwikkeling?
Hoe loopbaanplanning anders is in de digitale wereld 201
Hoe kunnen wij met kunstmatige intelligentie concurreren? 212
Deel 7: De grote maatschappelijke uitdagingen
De toekomst van werk in de digitale wereld 223
Privacy en andere ethische kwesties 231
De rol van de politiek 247
Epiloog: Walhalla of verdoemenis? 259
Dankwoord 265
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan