Perennial Seller van Ryan Holiday is een van mijn favoriete boeken. Holiday ontleedt op meesterlijke wijze wat bepaalde boeken, kunst, films en zelfs bedrijven ‘perennial sellers’ maakt - eeuwig relevant en constant herontdekt. Het boek is een schatkist vol inzichten voor iedereen die werk wil creëren dat de tand des tijds doorstaat.
Een aantal inzichten uit Perennial Seller:
- Ideeën zijn niet genoeg: Iedereen heeft weleens een idee om iets te maken, maar weinigen gaan het daadwerkelijk doen. Het idee is het gemakkelijkste deel.
- Iets tijdloos maken is een marathon, geen sprint: Holiday benadrukt het belang van doorzettingsvermogen en langetermijndenken in het creatieve proces.
- Creativiteit is geen magie: Holiday gaat diep in op het belang van het aanscherpen van je vakmanschap. Kwaliteit is het fundament van een werk dat tijdloos is.
- Marketing en creatie gaan hand in hand: Werk altijd vanuit de gedachte dat je een publiek wilt bereiken. Het gaat niet om jouw ego.
- Niemand zit op jouw werk te wachten: Als je vertrekt vanuit nederigheid, ben je beter in staat om na te denken over de vraag waarom mensen tijd en geld zouden willen besteden aan jouw werk.
Het zijn belangrijke inzichten om iets te creëren dat de tand des tijds doorstaat. Toch duurde het een tijdje voordat we besloten het boek te vertalen naar het Nederlands. We concentreerden ons op zijn boeken over hoe het stoïcisme je kan helpen op je pad naar een goed leven, zoals Ego is de vijand en De dagelijkse stoïcijn. Maar misschien wist ik gewoon niet hoe je de titel Perennial Seller naar het Nederlands vertaalt. Met De klassiekersclub hebben we denk ik de essentie van het boek goed weten te vangen: wie wil er niet behoren tot die groep makers die iets tijdloos hebben gemaakt?
Over Joost van den Ossenblok
Joost van den Ossenblok is uitgever non-fictie bij A.W. Bruna en Lev.