Het staat natuurlijk mooi: jouw boek met jouw naam op een plank in je lokale boekwinkel (en bij Managementboek.nl natuurlijk). Naast de bevrediging van je ijdelheid zijn er gelukkig nóg een aantal reden om een boek te schrijven en hebben als resultaat dat je groeit, zakelijk én persoonlijk.
Schrijf een zakelijk, nonfictie boek om:
1. Anderen te helpen
Misschien de belangrijkste of meest altruïstische reden om een boek te schrijven, is dat je anderen kan helpen. Een boek is een laagdrempelige manier om kennis over te brengen. Een boek is geen grote investering voor de lezer, waardoor je automatisch een groter publiek bereikt. Niet iedereen kan namelijk jouw diensten inhuren. Dat is jammer, maar ook de realiteit. Die mensen die jouw diensten niet kunnen betalen, kan je met een boek wél helpen. Het mooie is ook nog: als ze zover zijn om een expert te zoeken voor de uitdaging waarvoor jij een oplossing biedt, dan weten ze je direct te vinden.
2. Meer mensen bekend te maken met jouw werk
In het verlengde van het voorgaande punt: een boek zorgt er ook voor dat meer mensen meer te weten komen over jouw werk. Zo vertelde Annemieke Tissink, marketingcoach en auteur, mij: ‘Het is nooit mijn doel geweest om een bestseller te schrijven of er rijk van te worden. Het doel van mijn boek is om mensen kennis te laten maken met mij en ons bedrijf, dus op die manier zet ik het ook in. Zie het als een visitekaartje dat meer indruk achterlaat!’
Ook auteur en spreker Laura Nuhaan ziet haar boek Social Selling als een manier om meer mensen kennis te laten maken met haar en haar gedachtegoed. Alleen gaat het wat haar betreft nog verder: ‘Social selling (waar haar boek over gaat – AB) werd door veel mensen gezien als social marketing en niet vanuit het verkoopperspectief. Door het boek te schrijven, kan ik vanuit het boek nog beter vertellen over wat social selling is. Vanuit de discussie heb je meer interactie met mensen en kun je vertellen hoe je hun bedrijf kan helpen.’
3. Je thoughtleadership te claimen
Je schrijft een boek natuurlijk ook voor jezelf. Zo had Robert Buisman, die ik begeleidde bij het schrijven van het boek Zakelijk succes in nieuwe tijden, een boodschap. ‘Ik wilde die de wereld in brengen, want veel managers zien door alle enorme ontwikkelingen niet meer wat belangrijk is, ze blijven hetzelfde doen, terwijl de veranderingen geen gebakken lucht zijn. Om die managers te helpen, heb ik het boek geschreven. Ik vond dat het nodig was.’
Door een boek te schrijven over de transitie van de oude wereld naar de nieuwe wereld wist Buisman thoughtleadership te claimen. Eigenlijk doet iedereen die een boek schrijft dat. Dus het is ook goed om na te denken waarover je een boek gaat schrijven of in welk genre. Zeker als je eerste boek aanslaat, dan zullen mensen je vooral zoeken en vinden op het onderwerp waarover het boek gaat. Ga je je later een ander vakgebied toe eigenen en heb je dat nu al in de planning? Denk daar dan over na voordat je begint!
4. Je gedachten te structureren
‘Mijn eerste boek over customer loyalty schreef ik naar aanleiding van een vraag van de uitgever. Ik merkte toen dat het een geweldige manier is om mijn gedachten te structureren en me autoriteit te geven’, zo vertelt Wil Wurtz, auteur van verscheidene managementboeken en thoughtleader op het gebied van CRM. Door je gedachten en ideeën op papier te zetten, worden ze concreet. Je ontdekt waar je nog stappen mist, welke theorie nog verder ontwikkeld moet worden en welke anekdotes of klantcases er goed bij passen.
5. Het te kunnen afstrepen van je bucketlist
Het schrijven van een boek, of het nu gaat om een autobiografie, een roman of een zakelijk, nonfictie boek, staat voor veel Nederlanders op de bucketlist. Dat gold ook voor Robert Buisman: ‘Ik wilde eigenlijk altijd al een boek schrijven. Het was een bucketlist-dingetje’, schrijft hij met een dikke knipoog. Het is misschien de minst belangrijke reden om een boek te schrijven, gezien vanuit een zakelijk perspectief, maar hij heeft doorgezet, is het proces aangegaan en het is ‘m toch maar gewoon gelukt! En daar mag hij trots op zijn!
Anne van den Berg is schrijftrainer bij Ink College.
Over Justin van Lopik
Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.