Wat kun je als ondernemer, manager of marketingprofessional leren van professionele pokerspelers? Wat bepaalt de mate van duurzaam succes van organisaties in de realiteit waarin we tegenwoordig leven?
Tien jaar online ondernemerschap
Het zijn vragen die de afgelopen 10 jaar een rode draad hebben gevormd in m'n leven. Eind 2010 verstuurde ik vanaf een zonnig Thais eiland m'n ontslagmail aan m'n toenmalige manager om full time online te gaan ondernemen. Mensen om me heen verklaarden me voor gek, voor mij voelde het als een spannende, maar logische keuze.
Tijdens m'n studietijd speelde ik professioneel poker en toen ik begon als online ondernemer kwam ik er al snel achter dat er parallellen lagen tussen winstgevend (online) poker spelen en duurzaam succes als ondernemer. Maar die parallellen was ik nog nooit ergens tegen gekomen in studieboeken, artikelen of seminars van ‘online goeroes'.
Het was het startpunt van een zoektocht van 10 jaar waarin ik in de praktijk van ons digital marketing bureau met veel vallen en opstaan de puzzelstukjes bij elkaar verzamelde. Die puzzelstukjes vielen uiteindelijk in elkaar in de vorm van dit boek.
Concrete handvatten, kleine stapjes
Verwacht niet de zoveelste ‘succesformule voor gegarandeerd online succes met de beste online marketing funnel die je ooit hebt gezien'.
Verwacht wel een compleet boek dat je de handvatten geeft om continu stapjes te blijven zetten naar online succes. De 20% aan kennis die je nodig hebt om 80% van de impact te maken. Een boek dat geschreven is vanuit het perspectief van een ondernemer, pokerspeler en business-analist.
Geschikt voor ondernemende mensen die obstakels zien als een kans om te groeien.
Niet geschikt voor mensen die op zoek zijn naar een ‘get rich quick verhaal'.
Mentaal besturingssysteem
Het boek is gebouwd op een model dat bestaat uit drie pilaren:
- Je ontdekt welke mindset een randvoorwaarde voor duurzaam online succes is en hoe je deze mindset blijft voeden.
- Je maakt kennis met een wendbare methode voor (online) marketing dat een alternatief vormt voor de traditionele 4 P's van marketing.
- Je ontdekt een aantal krachtige gewoontes die je gaan helpen een ritme te omarmen en duurzame impact te maken.
Met behulp van een vormgever vertaalde ik de methodiek en de structuur van het boek naar een ‘spelbord' dat ook de hoofdstukindeling vormt. Op die manier is er een speels en leesbaar boek ontstaan dat inzicht in en grip geeft op de wereld die digitaal groeien heet. Het biedt je als het ware een nieuw ‘mentaal besturingssysteem' om toe te werken naar een hoger niveau van digitale volwassenheid.
Speel je mee?
Christiaan Slierendrecht MSc is online strateeg en eigenaar van digital marketing bureau JijOnline. Hij heeft een bedrijfskundige achtergrond, lanceerde in 2005 zijn eerste zakelijke website en werkte enkele jaren als business analist in de financiële sector om in 2011 te starten als fulltime online ondernemer. Christiaan Slierendrecht is voormalig professioneel pokerspeler en combineert zijn ervaringen als ondernemer, pokerspeler en business-analist tot een uniek perspectief op online ondernemerschap. Hij is de auteur van Word eens volwassen! - Next level online ondernemen.