In mijn adviespraktijk ervaren we het dagelijks. Opdrachtgevers komen met een specifieke vraag bij ons: help ons aan nieuwe producten, zorg dat onze medewerkers productiever en creatiever zijn, help ons ons verhaal te vertellen of nieuwe markten te bewerken. De vragen komen voort uit de drang om omzet en winst te maken. De oplossingen worden gezocht in een model, een instrument, een proces. Maar het effect valt in de praktijk nog wel eens tegen. Wij hebben ontdekt veel organisaties het grotere geheel van hun bedrijf uit het oog verliezen. Ze stippelen eenmalig een koers uit die bovendien vaak onvoldoende aansluit bij het karakter van de organisatie. Ook gaan ze voorbij aan de wisselwerking tussen de verschillende kwaliteiten van de organisatie.
Iedere dag is (g)een heidag
Elke bewuste of onbewuste keuze die je dagelijks maakt, heeft invloed op de andere onderdelen van de organisatie. Dus om bedrijfskundige beslissingen te nemen heb je niet éen instrument, maar een geïntegreerde aanpak nodig om elke beslissing of actie in dit grotere geheel te plaatsen en betere afwegingen te kunnen maken. Dus niet éen dag op de hei om tot een strategie te komen, maar een radar die dagelijks openstaat voor wat er buiten en binnen je bedrijf gebeurt.
Door alle keuzes in de context van de gehele organisatiedynamiek te plaatsen valt alles veel meer op zijn plek en wordt de aansturing soepeler. Beslissingen worden sneller en makkelijker genomen en worden door iedereen begrepen en gedragen.
Creëer een blijvende flow met acht samenhangende organisatiekwaliteiten
Na jarenlange ervaring met onze klanten besloten we die samenhang tussen de bedrijfskundige aspecten eens goed in kaart te brengen. We stortten ons op wetenschappelijke studies, seminars over ondernemerschap, publicaties van gerenommeerde adviseurs en artikelen met interviews van bestuurders van succesvolle bedrijven. We toetsten onze bevindingen bij bestuurders en adviseurs.
We kwamen tot een model met acht cruciale succesfactoren die elkaar beïnvloeden en versterken, zowel positief als negatief. En wanneer die acht organisatiekwaliteiten optimaal op elkaar zijn afgestemd, komen organisaties in een blijvende, positieve flow en worden ze sterk, wendbaar en betekenisvol voor alle betrokkenen.
Het boek Op koers op karakter
Aangemoedigd door enthousiaste reacties die we krijgen van organisaties die met ons model zijn gaan werken, hebben we onze bevindingen op papier gezet om ze beschikbaar te maken voor veel meer mensen. In het boek Op koers op karakter van krijg je handvatten om de koers en het karakter van je organisatie tot één consistent geheel te smeden. Met vele voorbeelden uit de praktijk, die illustreren wat een enorme boost het geeft als dit lukt. Succes en plezier gaan dan hand in hand. En dat gunnen we iedereen!
Over Sylvia Vrugt
Sylvia Vrugt is van oorsprong marketeer in de klassieke betekenis; hoe kun je de klant het beste helpen zodat voor beide partijen een win-winsituatie ontstaat. Ze is eigenaar en medeoprichter van adviesbureau Seizoen Vijf. Ze is de auteur van Op koers op karakter.