Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Echt Nep - Spelen met de realiteit in tijden van kunstmatige intelligentie

Het verbaast mij niet dat meer dan 60% van de jongeren zegt dat hun digitale verschijning belangrijker is dan hun fysieke verschijning. De turbulente internetwereld heeft er immers een handje van de dingen op zijn kop te zetten. 

Menno van Doorn | 8 oktober 2021 | 2-3 minuten leestijd

Het heeft natuurlijk allemaal een voorgeschiedenis. In 2008 kwam ons boek Me the Media uit, dat een voorbode bleek te zijn van een sociale aardverschuiving in media-land. Wij concentreerden ons op de ‘Me' van de media, de mens die opeens naast mens-zijn ook een medialeven had. De verwarring over wat echt en wat nep is kennen we al langer, maar nog nooit kwam het zo indringend binnen als sinds de opkomst van de sociale media.

De sleutelwoorden voor de mediarevolutie die zich op dit moment aandienen zijn: synthetische media en deepfakes, non fungible tokens, mixed reality en het metaversum. En kijk dan eens naar de gekte van vandaag. Voetballer Messi bijvoorbeeld, die van zijn nieuwe club uitbetaald krijgt in nep-geld, de zogenaamde fan-token van Paris Saint Germain. Of neem Abba die als hologrammische geestverschijning nep-concerten gaat geven. Niet bestaande mensen duiken als deepfakes overal op en voor we het weten komt de serieuze vraag op tafel: wat doen we met pappa na zijn dood? De technologische mogelijkheden om hem geloofwaardig visueel en auditief voort te laten leven zijn nu voor iedereen voorhanden. De optelsom van al die woorden leert ons dat what-you-see-is-what-you-get definitief tot het verleden behoort. Nep wordt steeds echter dan nep.

Je kunt dat een angstaanjagend toekomstperspectief noemen, maar wij zijn positiever gestemd. We interviewden tal van gerenommeerde sociologen, antropologen en cognitief evolutionair psychologen. Velen daarvan kwamen met nieuwe boeken uit over recente ontdekkingen over hoe we de realiteit waarnemen en vormen. En dat heeft geleid tot een andere kijk op de mediageschiedenis en alternatieve kijk op de toekomst van de nieuwe mediarevolutie. Dat we beginnen met een mens met niks, geen wifi, geen app, geen smartphone, televisie, radio of snelwegen ,is bepalend geweest in ons oordeel over deze toekomst. Over die confrontatie gaat dit boek: de fysieke echte mens met zijn digitale nep-tools. 

Het centrale thema van Echt Nep ontstond op de Universiteit van Oxford. Onder leiding van professor Luciano Floridi en zijn team kwam deze intrigerende vraag op tafel: "Wat als de mens - zoals u en ik - acteurs zijn en de wereld ons theater is? Wat als we ‘spelers pur sang zijn, zowel in het gewone leven als op internet?' Wat we toe nog niet konden bevroeden is dat deze zogenaamde Homo Ludens filosofie wonderwel zou passen op de moderne inzichten van al die deskundigen die we later zouden spreken. En hoe wonderwel de media-tools die we nu in handen krijgen ons in staat stellen precies dat te doen: te spelen met de realiteit.

Namens alledrie de auteurs van Echt Nep wens ik iedereen veel leesplezier. Ik hoop dat het, net als bij ons, uw kijk op de realiteit of wat u daarvoor houdt definitief zal veranderen. Maar als u gewoon wil weten waar het internet heen gaat of waar de jeugd tegenwoordig mee bezig is, kunt u met dit boek zeker even vooruit. 

Menno van Doorn is een van de auteurs van Echt Nep.

Over Menno van Doorn
Menno van Doorn werd door het tijdschrift Computable uitgeroepen tot ‘ICT-onderzoeker van het jaar’. Toch fascineert menselijk gedrag hem meer dan technologie. Vanuit een achtergrond in consumentenpsychologie en reclamewetenschap kijkt hij altijd naar de toekomst. Als directeur van SogetiLabs’ onderzoeksinstituut is hij vaak te vinden in de directiekamers van bedrijven om zijn blik op de toekomst te werpen.
Over Sander Duivestein
Sander Duivestein is spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur en columnist over de impact van digitale technologie op mensen, bedrijven en onze maatschappij. Ook is hij een veelgevraagde gast in diverse radio- en televisieprogramma's.
Over Thijs Pepping
Thijs Pepping studeerde aan de Universiteit voor Humanistiek en is gefascineerd door de relatie tussen mens en technologie. Vooral als het gaat om essentiële vragen over leven en dood, liefde en de perceptie van tijd en realiteit. Zijn filosofische reflecties en kritische opmerkingen zijn regelmatig te vinden in kranten, op YouTube, in het publieke debat en in het bedrijfsleven.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Menno van Doorn, Sander Duivestein, Thijs Pepping
Echt Nep

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden