Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Trending Topic - We moeten iets met Social Media... #MaarWat?

Managementboeken zijn saai, is de overtuiging van Gerrit Heijkoop en Paula Vos. Dus toen socialmediaexpert Gerrit zijn kennis over social media wilde delen met de wereld, besloot hij dit te doen in de vorm van een roman. ‘In de wereld die we hebben gecreëerd zie je precies wat in de praktijk werkt, en hóe het werkt. Bovendien lees je het boek in een ruk uit, volgens de lezers.’ Een preview.

Gerrit Heijkoop & Paula Vos | 29 april 2016 | 2-3 minuten leestijd

‘Onze hoofdpersoon is Victor, directeur van de fictieve Nederlandse Vereniging voor Knaagdierprofessionals. Ik kom in mijn werk veel ‘Victors’ tegen, ervaren directeuren die een bijna klassieke aversie hebben tegen social media, omdat ze er niet mee zijn opgegroeid. Victor ontdekt dat social media niet zo narcistisch en oppervlakkig zijn als hij dacht en dat hij ze goed kan inzetten om zijn doelen te bereiken. Dat doet hij samen met de andere romanpersonages: Catja, de enthousiaste socialmediastagiaire, Casper, de snelle marketingjongen en Martine, de nuchtere organisator van hun internationale congres. Aan het begin van het boek staan ze voor een grote uitdaging: het vol krijgen van een groot congres. 

Grootste fout: focus op bereik

We laten deze personages verschillende dingen uitproberen om via social media meer mensen naar het congres te krijgen. Ze maken ook fouten. In mijn praktijk zie ik dat er veel misverstanden zijn over social media. De meest opvallende is de overdreven aandacht voor bereik. Aantallen volgers zeggen echter niets! Als je duizenden mensen bereikt met een boodschap die hen irriteert, is dat op zijn beste nutteloos, maar meestal zelfs schadelijk voor je merk. Gaandeweg het boek leren de hoofdpersonen bij, ieder op hun eigen niveau. Het boek is daarom interessant voor zowel directeuren als marketingprofessionals als beginners in social media.

Grootste leerpunt: relevantie

In de praktijk zie ik ook nog vaak dat organisaties veel zenden zonder zich af te vragen of hun boodschap relevant is voor de ontvanger. Een klassieke marketingfout, en in tijden van social media extra gemakkelijk te maken. In het boek krijgt het team een handig ezelsbruggetje om de relevantie van het bericht te bepalen: kan de ontvanger ervan Leren of erom Lachen? Bevat het ‘Liefde’ ofwel aandacht voor de ander, geeft het praktische informatie, bijvoorbeeld over een Locatie en tot slot: Luister je ook? Social media zijn geen eenrichtingsverkeer, ze zijn gemaakt voor interactie.

Belangrijkste basis voor succes

Toch bevat het boek naast al die handige tips ook een meer fundamentele boodschap. Grote successen beginnen met mensen die handelen vanuit hun hart. Dan maakt het niet uit of het gaat om augurken, auto’s of een apenweeshuis. Victor is zo iemand. En ook die andere Victors die ik ken. Als ik met dit boek ervoor kan zorgen dat zulke mensen de tools krijgen om hun doelen te bereiken, dan is mijn missie geslaagd.’

Gerrit Heijkoop heeft een passie voor technologie, innovatie, ondernemerschap, events en social media. Hij betreedt geregeld nationale en internationale podia als spreker, moderator of presentator. Paula Vos is schrijver, journalist en communicatieadviseur. Ze zijn de auteurs van Trending Topic.

Over Gerrit Heijkoop
Gerrit Heijkoop is op een missie om de kijk van marketeers op de wereld van online communicatie te veranderen. Hij betreedt geregeld nationale en internationale podia als spreker, moderator of presentator. Hij heeft een passie voor technologie, innovatie, ondernemerschap, events en social media. Hij is naast co-auteur ook de uitgever van Trending Topic.
Over Paula Vos
Paula Vos is schrijver, journalist en communicatieadviseur. Naast de publicaties die ze voor anderen schrijft, produceert ze ook eigen werk. Trending Topic is haar eerste managementroman. Zie ook www.paulavos.nl.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Gerrit Heijkoop, Paula Vos
Trending Topic

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden