Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Handboek SEA

In de wereld van Online Marketing veranderen de dingen enorm snel. In de wereld van SEA, oftewel Search Engine Advertising, nog veel sneller! Juist daarom is het zaak om continu op de hoogte te blijven van de actuele ontwikkelingen en strategieën. Wat zijn de dingen die u nu moet doen om te scoren binnen de betaalde zoekresultaten?

Marc de Groot | 10 november 2016 | 3-5 minuten leestijd

U zult zien dat sommige strategieën tijdloos zijn en andere juist erg veranderlijk. In het Handboek SEA neem ik u mee door deze verschillende mogelijkheden en laat ik stap voor stap het proces zien. We beginnen met tien concrete Google AdWords tips.

1. Houd de controle over uw biedingen

Verreweg de meeste zoekwoordcampagnes maken gebruik van de biedstrategie handmatige CPC. Hier kunt tot op het niveau van het individuele zoekwoord nauwkeurig de biedingen instellen. Dit geeft de volledige controle aan u als gebruiker om te bepalen hoeveel elk zoekwoord u per klik exact maximaal waard is.

2. Allemaal dezelfde titels?
Analyseer de titels van de advertenties van uw concurrentie. Als iedereen dezelfde techniek toepast is het juist verstandig om iets anders te doen om meer op te vallen. Iets wat in eerste instantie niet de beste optie lijkt te zijn, kan dit toch worden.

3. Maak gebruik van advertentieplanning
Een handige tool binnen Google AdWords is de advertentieplanning. Deze planning kunt u beheren via de campagne-instellingen. Hiermee bepaalt u wanneer uw advertenties mogen worden weergegeven. Kopen uw klanten bijvoorbeeld nooit tussen 23:00 en 07:00 uur, schakel dit tijdvak dan uit.

4. Zorg voor een duidelijke call to action
Mensen moeten altijd een reden hebben om ergens op te klikken. Als u in uw advertentietekst geen call to action hebt staan en men geen reden heeft om door te klikken, dan zal men dat ook niet doen. Zorg er daarom voor dat u altijd een call to action gebruikt.

5. Zet advertentie-extensies in voor een maximaal bereik
Een goed bewaard geheim van Google AdWords zijn de advertentie-extensies. Ze duiken ogenschijnlijk willekeurig op onder uw advertentieteksten en u hebt geen invloed op welke extensie wanneer getoond wordt. Toch is de rol van deze uitbreidingen op de advertentieteksten enorm groot en hebben ze veel invloed op uw resultaat.

6. Gebruik geld besparende tactieken zoals uitsluitingen
Niets is zo zonde als geld weggooien als het niet nodig is. Hier zijn uitsluitingswoorden uw beste vriend. Deze woorden helpen u voorkomen dat u gevonden wordt op woorden waarvan u weet dat u er geen omzet mee zult behalen. Een praktisch voorbeeld is de situatie van 123luisterboek.nl. Mensen die zoeken op het woord “torrent” willen wel luisterboeken downloaden, maar hebben geen koopintentie. Wegstrepen dus.

7. Uw killer landingspagina
Alles valt of staat met een killer landingspagina. Als de bezoeker eenmaal de moeite heeft genomen om naar uw website door te klikken via een SEA-advertentie moet u leveren wat er wordt verwacht. Zorg ervoor dat uw landingspagina aansluit op de zoekterm(en) waarmee de bezoeker binnenkomt of u raakt uw bezoeker direct weer kwijt.

8. Laat remarketing voor u werken
Hebt u ooit meegemaakt dat u een bepaalde webwinkel bezocht en dat u in de dagen daarna ineens overal hun banneradvertenties tegenkwam? Dat is nu precies wat remarketing doet. Het is een methode waarmee u eerdere bezoekers van uw website opnieuw kunt benaderen. In de praktijk levert dit vaak extra sales op.

9. Kom bovenaan met Google Shopping
Hebt u een productenfeed klaar staan? Ja, ga dan direct aan de slag met Google Shopping. Nee, maak hem dan NU of laat dat doen. Steeds vaker ziet u bovenin of rechts in de zoekresultaten producten met een afbeelding verschijnen. Deze resultaten vanuit Google Shopping snoepen uw verkeer af!

10. Win tijd met AdWords Editor
Offline aan de slag met Google AdWords? Veel wijzigingen doorvoeren in een grote campagne? Dan is de AdWords Editor uw beste vriend. Deze desktopapplicatie van Google AdWords wordt bijzonder vaak over het hoofd gezien en dat is enorm zonde. Het is bij uitstek een tool die u kan helpen om veel tijd te besparen. Ook automatisering binnen Google AdWords zal u helpen om veel tijd te besparen. Maakt u al regels aan om taken vanzelf te laten gaan?

Meer tips en stap voor stap strategieën? Koop dan het volledige boek en ga hiermee zelf aan de slag!

Marc de Groot is veelgevraagd spreker, trainer, coach en consultant op het gebied van Online Marketing. Marc brengt ruim 10 jaar ervaring in de e-commerce sector mee en zorgt bij vele organisaties voor een frisse blik op de online marketing activiteiten. Hij is de auteur van Handboek SEA.

Over Marc de Groot
Marc de Groot is veelgevraagd spreker, trainer, coach en consultant op het gebied van Online Marketing. Marc brengt ruim 10 jaar ervaring in de e-commerce sector mee en zorgt bij vele organisaties voor een frisse blik op de online marketing activiteiten.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden