Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Ik ging weg bij Microsoft

John Wood is oprichter van Room to Read. Dit is een organisatie met als doel kinderen in de armste landen een kans te geven om te leren. Hun verder te voorzien van boeken en scholen om dit mogelijk te maken. De organisatie bestaat pas sinds 2000 en heeft sinds die tijd impact gehad op 1,2 miljoen kinderen door 3600 bibliotheken op te zetten, 1,4 miljoen Engelstalige boeken gedoneerd en hetzelfde aantal in lokale talen laten publiceren. Het verhaal is nu door John op schrift gesteld onder de titel Ik ging weg bij Microsoft om de wereld te verbeteren. Ik was snel gegrepen door het verhaal: Microsoft topmanager loopt in Nepal tegen een

Bertrand Weegenaar | 17 april 2007

Ik was snel gegrepen door het verhaal: Microsoft topmanager loopt in Nepal tegen een "schoolbegeleider" aan en ziet de trieste staat van het onderwijs. Maar onderkent ook gelijk de mogelijkheden die zo'n bevolking krijgt als het onderwijs verbeterd wordt. Terug uit de Himalaya concludeert John dat hij een missie in het leven heeft. HIj besluit zijn baan op te zeggen en aan de slag te gaan om in eerste instantie bibliotheken te vullen. Na een korte tijd vindt hij gulle gevers die hem in staat stellen nieuwe scholen te openen, studiebeurzen te bekostigen etc. Het verhaal heeft alle elementen van een succes, met natuurlijk zijn ups-en downs. En Room to Read is nog lang niet klaar: er zijn 120 miljoen kinderen die niet naar school kunnen. Het is een fascinerend verhaal. Zowel de persoonlijke keuzes die John heeft gemaakt, als de manier waarop hij in korte tijd een goedlopende non-profit organisatie heeft opgezet.

Lees ook een interview uit 2002 John turns the page in FastCompany

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden