Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Jack Jansen - Bent u een ‘bewust waakzame ouder’?

Een organisatie is net zo goed een organisme als wij mensen. En het belangrijkste kenmerk van een organisme is dat het leeft. Een organisatie, uw bedrijf, is niet louter een inschrijving bij de KvK, maar een levend wezen.

Jack Jansen | 18 april 2018 | 3-4 minuten leestijd

Hoogstwaarschijnlijk wist u dat al, maar wellicht heeft u het nog nooit zo benoemd. En ‘levend’ betekent dat het ook aan de wetmatigheden van het leven zal moeten voldoen. Het werd geboren, het moment van oprichting van uw bedrijf, door een proces van conceptie. Een concept, een creatie die voortkwam uit een bevruchting die plaatsvond in uw geest. U had een idee en dat idee heeft u verwezenlijkt. Het idee werd wezen.

En het spijt me om het te melden, het zal ook ooit sterven. Ook als u niet wilt dat dit gebeurt, het gebeurt toch. Misschien overleeft u uw bedrijf, misschien geeft u het voor een smak geld aan andere ‘ouders’ (u verkoopt dan eigenlijk uw kind) of u wordt gedwongen het ter adoptie af te staan aan de fiscus of andere schuldeisers. Die het misschien in comateuze toestand in leven houden om het vervolgens alsnog overleden te verklaren. Sterven zal het, hoe dan ook.

Gedurende het leven van uw organisatie, uw bedrijf, zijn er dynamieken of ontwikkelingen die van buitenaf komen die uw geesteskind goed gezind zijn. Uw bedrijf floreert er onder. U heeft de wind mee, zeker als u weet hoe u de zeilen moet hijsen. En natuurlijk zijn er ontwikkelingen die u liever kwijt dan rijk bent. Externe partijen dienen zich aan waarvan we nog nooit gehoord hebben, laat staan dat we ze zouden herkennen als ze aan onze balie of in onze winkel zouden staan. Partijen in de markt die niet alleen snode plannen hebben met uw boorling maar die ook uitvoeren. Neem bijvoorbeeld de DDoS aanval van weer enige tijd geleden. Heeft u als organisatie ternauwernood samen met de rest van de samenleving deze cyberaanval overleefd, moet u volgens sommige banken weer alert zijn op phishing mails die u willen behoeden voor de komende DDoS aanval. Hierin wordt u ‘uitgenodigd’ om alsnog uw gegevens ter beschikking te stellen om daar vervolgens financieel voor te moeten boeten doordat u door deze handige hackers regelrecht wordt uitgekleed. Mijn ouders hadden in de jaren 70 tot de jaren 90 van de vorige eeuw een supermarkt. Overvallers waren toen goed herkenbaar aan het steek- of vuurwapen wat ze opzichtig toonden of aan hun nachtelijke bezoekuren van een winkel die op dat moment toch echt gesloten was. Anno 2018 komen onze ‘belagers’ uit onze eigen computer. Ze zitten dieper in ons systeem dan we ooit voor mogelijk hebben gehouden. Krijg ze er maar eens uit. “Times are a changin” zong Bob Dylan decennia geleden al. En verdomd, hij had gelijk.

Het is altijd wijs om wat extra vitamines te nemen. Dat geldt ook voor uw bedrijf als we dat gaan herkennen als organisme, als levend wezen. Het heeft wat extra weerstand nodig zodat het tegen een stootje kan. Het grote voordeel van al dat ‘hacker-gedoe’ is dat we als ondernemer of manager, als ‘ouder’ van ons bedrijf, weer alerter worden. Dat we beseffen dat onze omgeving ons voor nieuwe uitdagingen stelt. Kansen zeker, maar ook bedreigingen. En het is goed om het daar ook met elkaar over te hebben. Niet vanuit een op pessimisme gestoeld slachtofferschap, maar vanuit de rol van de bewust waakzame ouder.

Jack Jansen is auteur van Homo Reflectus - zelfvertrouwen vanuit eenheid. Voor meer informatie www.topresults.nl

Over Jack Jansen

Jack Jansen (1961) werkt al meer dan 20 jaar als coach en counselor. Hij wordt nog steeds geboeid door de wijze waarop mensen naar zichzelf kijken en de impact die dat heeft op hun leven en dat van hun omgeving.

Hij wil met zijn boek 'Homo Reflectus - Zelfvertrouwen vanuit eenheid' een bijdrage leveren aan een samenleving waarin sociale cohesie beter mogelijk is door de kritische en toch ook milde blik die we op onszelf kunnen richten.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden