Een businessmodel geeft aan op welke transparante manier een organisatie haar toegevoegde waarde creëert, communiceert en levert. Een verdienmodel gaat over de wijze waarop een organisatie haar geld ontvangt. Het businessmodel is dus veel omvangrijker en er zijn ongeveer 50 typen businessmodellen. Voor verdienmodellen heb ik er maar negentien kunnen vinden waarbij ik wel moet opmerken dat een drietal verdienmodellen niet echt verdienmodellen zijn, maar bijvoorbeeld financieringsmodellen. Ze worden echter wel vaak gezien als verdienmodel.
Het boek bestaat uit drie delen:
1e deel: Alles wat je moet weten over verdienmodellen
In dit deel staat wat je allemaal moet weten over verdienmodellen, businessmodellen en inkomstenstromen. Met deze kennis wordt het een stuk eenvoudiger om de beschreven verdienmodellen te begrijpen. Via trends nemen we een kijkje in de toekomst van de ontwikkeling van verdienmodellen.
2e deel: Hoe selecteer ik een verdienmodel
Elk verdienmodel heb ik op dezelfde wijze beschreven. Dit maakt het makkelijk om verdienmodellen te vergelijken om te kunnen zien of een verdienmodel past bij je onderneming. Ik beschrijf per verdienmodel de volgende onderwerpen:
- Beschrijving
- Past bij
- Hoe werkt het
- Aandachtspunten
- Kosten voor implementatie
- Voorbeeld
Bij elk model heb ik een concreet voorbeeld opgenomen dat gebruik maakt van het betreffende verdienmodel.
3e deel: Aan de slag
In dit deel van Groeien met verdienmodellen in 60 minuten neem ik je mee in de verschillende stappen die je moet doorlopen om een verdienmodel te kiezen en te implementeren. Dit bespaart je een enorme hoeveelheid aan tijd en ergernis om het zelf uit te vinden. Wellicht het mooiste deel van Verdienmodellen is groeien met een extra verdienmodel. Kijk zoals je nog nooit naar je onderneming gekeken hebt en zet een ander verdienmodel in om nieuwe inkomstenstromen te kunnen aanboren. In het laatste hoofdstuk help ik je op weg hoe je zelf je eigen verdienmodel kunt ontwikkelen. Tot slot geef ik per verdienmodel een aantal literatuursuggesties.
Door na te denken over je verdienmodel denk ik dat je weer een stap dichterbij komt om meer winst te realiseren voor het leveren van toegevoegde waarde en het behouden van de continuïteit van je onderneming.
Marijn Mulders is gespecialiseerd in veranderingsmanagement en businessmodellen. Hij doceert aan de Avans Hogeschool en coacht individuele personen en organisaties en geeft trainingen in het bedrijfsleven. Hij is de auteur van Groeien met verdienmodellen in 60 minuten.