Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Zo schrijf je een boek! - Van achterflap tot bestseller

Er wordt wel eens beweerd dat meer dan een miljoen Nederlanders een boek willen schrijven. Tijdens Corona zijn een hoop mensen aan de slag gegaan, en helaas ook weer gestopt. Wat zijn de meestgemaakte fouten bij het schrijven van een boek? En met welke tips maak je het proces plezierig en het resultaat succesvol? Esther Jacobs, auteur van 30 boeken, schreef er een boek over: Zo schrijf je een boek!

Esther Jacobs | 27 oktober 2020 | 3-5 minuten leestijd

Fout: ‘Een boek schrijft zichzelf'
Net als de meeste schrijvers schreef ik mijn eerste boek op een lineaire manier: ik begon vol enthousiasme en met een goed idee op pagina één en worstelde me door naar de laatste pagina. Een jaar - en heel veel hard werk, herschrijven en herstructureren later - was er in mijn geval uiteindelijk een boek. Helaas stranden veel boekprojecten op deze manier. Als je de paginanummers volgt in plaats van je energie, loop je op een gegeven moment vast. Schrijven wordt dan ‘moeten' en dat lijkt te veel op werk...

Tip: Begin bij het eind
Het geheim is om te beginnen met de belangrijkste pagina van je boek. Schrijf eerst je achterflap! Deze ‘elevator pitch' is het eerste wat potentiele lezers lezen; in een boekwinkel of online. Het is ook de samenvatting van je boek die je bijvoorbeeld aan een uitgever stuurt. Daarnaast biedt het je ook een goede structuur voor jouw schrijfproces: hoe ga je de belofte die je op je achterflap aan je lezers doet, waarmaken in je boek?

Fout: Enthousiast beginnen met schrijven
Veel schrijvers beginnen opgetogen te schrijven, zonder overzicht of een duidelijke structuur. Dat voelt fijn in het begin, maar het levert helaas zelden resultaat op. Op een gegeven moment kun je niet verder en moet je stukken gaan herschrijven; dan verlies je je motivatie. De meeste boekprojecten verdwijnen zo in een la of vergeten computerbestand.

Tip: Maak eerst een structuur
Of je nu een roman schrijft of een business-boek; ik kan je aanraden om eerst grove opzet, verhaallijn en hoofdstukindeling te maken. Bepaal per hoofdstuk wat waar komt. Met een duidelijke structuur hoef je je geen zorgen te maken over wat waar past. Nu kun je gewoon je energie volgen tijdens het schrijven, kris-kras door je boek als je dat wilt.

Fout: Helemaal vanaf nul beginnen
Met een lege pagina voor je neus blokkeert vaak je creativiteit. Ook kan het overweldigend voelen om zo'n groot project vanaf nul te beginnen. En je herkent vast dat gevoel van ‘dit heb ik toch al eens eerder geschreven?'

Tip: Gebruik wat je al hebt

Het kan veel makkelijker! Veel schrijvers realiseren zich niet dat ze al veel materiaal hebben dat ze kunnen hergebruiken. Blogs, trainings, websites, emails, presentaties, dagboeken: daar zitten vast stukken bij die je zo kunt gebruiken in een van de hoofdstukken of thema's die je nu in je inhoudsopgave hebt staan. Dat vult lekker snel!

Fout: Pas met promotie beginnen als je boek al klaar is
Als je pas aan marketing begint te denken wanneer je boek af is, dan is het eigenlijk al te laat. Bij de lancering van je boek heb je namelijk maar één moment, terwijl in het voortraject meer promotiewaardige momenten te creëren zijn. Bovendien kost het vaak tijd om de juiste doelgroep te bereiken op de juiste manier, dus kun je er beter vroeg mee beginnen.

Tip: Communiceer al over je boek vanaf het moment dat je je achterflap klaar hebt

De schrijvers die ik coach verkopen vaak al honderden exemplaren van het boek dat ze nog aan het schrijven zijn, door het concept aan hun netwerk te presenteren. Door jouw doelgroep te laten weten dat je boek eraan komt creëer je ook betrokkenheid. Je breidt je netwerk uit met journalisten, ambassadeurs en mogelijke lezers. En je krijgt de kans om je communicatiestijl te oefenen, zodat je niet van die irritante ‘koop mijn boek' promotie maakt, maar het op een manier doet die wél sympathiek overkomt en werkt.

Met andere woorden: draai het hele proces van een boek schrijven om. Mijn ‘Reverse Writing' systeem geeft je een compleet andere schrijfervaring. Ik vertel er meer over in deze video.

Esther Jacobs wordt ook wel de ‘No Excuses Lady’ genoemd, omdat ze voor alles een (on)logische oplossing vindt. Ze is internationaal TEDx spreker (meer dan 1000 keynote speeches) en auteur en co-auteur van ruim 30 boeken. Ze organiseert schrijfretraites en workshops en hielp al duizenden CEO’s, ondernemers en andere (aspirant) schrijvers met het schrijven en publiceren van hun boek. Esther zorgt met haar ‘Reverse Writing’ methode, heldere uitleg en sprekende voorbeelden dat ook jouw droom van een eigen boek werkelijkheid kan worden; of je nu een roman wilt schrijven of een business boek.

Over Esther Jacobs
Esther Jacobs (1970) werd bekend door haar inzamelactie Coins for Care (€16 miljoen voor goede doelen rondom de euro invoering) en als deelnemer aan Expeditie Robinson 2005. Over haar ervaringen schreef ze de boeken 'Wat is jouw excuus?' en 'Wat is jouw droom?' Sinds Coins for Care is ze honderden keren geïnterviewd en te gast geweest bij tientallen radio- en TV shows in binnen- en buitenland (o.a. bij Pauw en Witteman, Barend en van Dorp en TVL België). Esther studeerde aan Nyenrode en is motivational speaker voor grote bedrijven als KLM en Philips. Ze wordt ook wel de 'no excuses lady' genoemd omdat ze overal uitdagingen ziet in plaats van problemen. Esther reisde door meer dan 100 landen, ze werkt slechts enkele maanden per jaar en verdeelt haar tijd tussen Amsterdam en Curacao, waar haar eigen 'foute man' woont. “Deze tijd heeft behoefte aan mensen die uit het gangbare durven stappen, grenzen verleggen en nieuwe mogelijkheden vorm geven. Esther Jacobs is zo iemand.” Herman Wijffels

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden