De vraag ‘waar gaat het nu eigenlijk écht over' is ook maatschappelijk bedoeld. Naar mijn idee is er niet met zoveel mensen iets mis, maar kun je het aantal mensen waar iets mee aan de hand is ook zien als een symptoom van onze samenleving. Hoe gaan we met onszelf, met elkaar en ons lichaam om? Zoals we met de natuur omgaan, zo gaan we ook met ons lichaam om. We putten het uit, verwaarlozen het en vervuilen onze eigen leefomgeving; inwendig en uitwendig. Op dit moment zijn veel begeleidingsvisies gebaseerd op protocollen, behandelmodellen en geldstromen, hetgeen ik als een probleem zie: Ieder mens, iedere situatie is uniek en dit past nooit in een protocol. Ik heb dit boek geschreven voor alle professioneel begeleiders die in de praktijk werken met stress, preventie en burn-out.
Over het Dynamisch Fasenmodel
Als leidraad voor het Dynamisch Fasenmodel is het feitelijk verloop van 25 jaar casuïstiek genomen. Het Dynamisch Fasenmodel is een soort schaallijn waarop je het gedrag van de coachee kunt onderbrengen en biedt een kapstok waaraan je interventies en oefeningen kunt ophangen. Het beschrijft een natuurlijke fasering die voor iedere professioneel begeleider herkenbaar zal zijn. Als coach, therapeut observeer je het gedrag van de coachee en zijn/ haar ontwikkelingen. Hier pas je je interventies op aan. De fases, die voortkomen uit de traumaverwerking, zijn genoemd naar sprekende beelden, zodat de imprint voor de coachee herkenbaar wordt;
1. De stok tussen de spaken, 2. Afdaling naar de onderwereld en 3. Het oog in de storm.
Thema's
Belangrijke thema's zijn o.a.:
- Het ontwikkelen van gezonde zelfzorg; mentaal, emotioneel, fysiek en spiritueel (het niveau van persoonlijke zingeving)
- Het doorbreken van de systemische herhaling; het vroeger aangeleerde overlevingsmechanisme
- Reparenting: de coachee begeleiden om de volledige verantwoordelijkheid voor zichzelf te nemen, emotioneel volwassen te worden en intern voedende ouders te ontwikkelen voor de onvolwassen delen in zichzelf
- Terug naar de oorsprong, naar het natuurlijke gedrag van de coachee
- Stimuleren van de rechterhersenhelft, het contact met het lichaam en de creativiteit
- Het belang van het natuurlijke herstel; de fysieke hersteltijd kan niet geforceerd worden, net als dat je een zaadje ook niet kan forceren om sneller te groeien
Opbouw van het boek
In deel I van het boek schets ik de huidige wereld en de oorzaken van de grote aantallen mensen die last hebben van stress in allerlei gradaties in onze huidige maatschappij, de achtergrond en de thema's van het Dynamisch Fasenmodel. In deel II bespreek ik de fases met de bijbehorende thema's en de rol die je hierin als coach te vervullen hebt. In hoofdstuk 6 komt ook het omgaan met andere disciplines en de context aan de orde.
Over Hilde Bolt
Hilde A.J. Bolt (1970),traumadeskundige, is van oorsprong opgeleid tot regulier psycholoog-psychotherapeut. Zij heeft een carriëre gehad in de reguliere (klinische) GGZ. Daarnaast heeft zij zich bijgeschoold in allerlei vormen van lichaamsgericht werken vanuit andere disciplines, perspectieven en culturen.