Agile, digitale transformatie, growth hacking en nog vele andere termen worden te pas en te onpas gebruikt om bedrijven in een groeiversnelling te krijgen in deze turbulente tijden. Groeikansen komen en gaan, en voordat je het weet is je concurrent je al weer voorbij geraasd. Hoe Picnic in de afgelopen jaren de onlinesupermarktmarkt op zijn kop heeft gezet is hier een perfect voorbeeld van. Wat moet je als ondernemer of manager nu doen om groei op de korte, middellange en lange termijn te borgen?
Denken zoals Elon Musk
Het succes van SpaceX en de andere bedrijven van Elon Musk is gebaseerd op een belangrijk denkmodel dat hij toepast, namelijk first principles thinking. Een raket die omhoog gaat, moet ook naar beneden kunnen. Het feit dat Nasa rakketten alleen omhoog schoot, was voor Musk aanleiding om zijn raketten volgens first principles te ontwerpen. Het rendement op een raket die vaker te gebruiken is, is vele malen hoger. Wat nu als je deze manier van denken op growth hacking toepast en uit de beste first principles een tijdloos groeimodel weet te creëren?
Functioneel lui zijn
Stephen Covey beschreef al dat principes tijdloos zijn en met first princples heb je de meest fundamentele principes te pakken. In mijn boek heb ik vier first principles van groei gevonden door ‘deconstructing’ toe te passen. Helemaal afpellen naar de essentie. Deze vier first principles zijn in elk type bedrijf toepasbaar omdat ze tijdloos en fundamenteel zijn. Een van deze principes is funcioneel lui zijn. Groei hoeft niet moeilijk te zijn als je op een slimme manier lui probeert te zijn. Of zoals Bill Gates zou zeggen ‘I choose a lazy person to do a hard job. Because a lazy person will find an easy way to do it.’
De wallet en magnet van extreme omzetgroei
De first princples van groei heb ik voor mijn boek over allerlei groeiverhalen heengelegd. Eerst afpellen wat het kernprincipe is om daaruit een nieuw actiegericht model te maken. Uit deze verhalen en frameworks heb ik op basis van ‘deconstruct, then reconstruct’ de kern van groei proberen te vinden. Hieruit is de WALLET-methode ontstaan:
W – Work once get Paid Forever
A – Access Accelerates Growth
L – Lifetime Growth
L – Let Growth Be Easy
E – Every level Has a Growth Devil
T – Tap Into The Hidden Goldmine
Via deze methode kan je zeer snel de goudmijn zien. Uit de WALLET onstaat ook de groeimagneet (MAGNET) die de omzet naar je toetrekt. Dit zijn de belangrijkste acties die je uit kan voeren:
M = Modular asset building. Modulair gebouwde business kun je bij veranderingen snel aanpassen (work once, get paid forever).
A = Always-on layer. Een laag van marketing en sales die altijd aan staat. Niet stoppen, zolang een euro nog geld opbrengt.
G = Growth levers. Waar in het systeem van ons bedrijf kunnen we een disproportionele impact maken?
N = Next-Level growth teams. Bouw de groeiteams vanuit growth hacking, waarin finance een veel prominentere rol krijgt.
E = Experimentation layer. Als je niet weet wat er werkt, ga je testen. En als je ziet dat er meer dan een euro uitkomt per geïnvesteerde euro, dan verschuif je het naar je always on-laag.
T = Touch-Based value ladder. Via de value ladder probeer je iemand binnen te krijgen tegen een relatief lage prijs en een goede waarde en probeer je op termijn duurdere producten te verkopen. Dat hoeft niet allemaal digitaal, maar in de juiste combinatie van digitaal en menselijk contact (Touch-Based).
Na het lezen van mijn boek zie je de goudmijn en weet je wat je kan doen om die extra omzet naar binnen te halen. Hoe meer mensen binnen een organisatie deze methode beheersen, hoe exponentieel sneller het succes!
Over Chris Out
Chris Out is internationaal expert op het gebied van growth hacking en het structureren van extreme omzet groei. Hij heeft het eerste growth hacking agency van Nederland opgericht en dat in 2020 succesvol verkocht. Chris is een veel gevraagd spreker en heeft over heel de wereld mensen mogen inspireren.