Het beeld dat ik 20 jaar geleden had van de leider was er vooral een van de held, die de organisatie te hulp schiet in moeilijke tijden: iemand die wordt ingeschakeld in tijden van crisis en er dan eigenhandig voor zorgt dat er een oplossing komt. Ik kwam er echter al vrij snel achter dat dit type leider vaak ondersneeuwt in een complexe omgevingen. Zonder een team van experts dat goed met elkaar samenwerkt is de leider-held in het complexe domein gedoemd om te falen.
In ons boek laten we zien dat leiderschap niet een speciaal aangeboren kwaliteit is, maar in iedereen zit. De echte leider creëert overal leiders om zich heen, zodat besluitvorming plaatsvindt waar de meeste kennis is: op de werkvloer.
Het verhaal van de agile leider is dan ook geen heldenverhaal. Het is een verhaal van vallen en opstaan, van fouten maken en leren. The Professional Agile Leader gaat over een leider, die op zijn agile reis al deze fouten maakt en geleidelijk ontdekt hoe je de kracht van zelfsturende teams optimaal kan benutten.
Teams in een crisis
Als er een ding is wat de pandemie ons heeft duidelijk gemaakt, dan is het onze afhankelijkheid van goed teamwerk. Voorafgaand aan deze crisis was het in de meeste organisaties nog ondenkbaar dat teams voldoende vertrouwen kregen om vanuit thuis te werken. Ze waren dan immers niet zichtbaar voor het management.
Wat veel managers inmiddels geleerd hebben is dat alles gewoon doordraait als mensen thuiswerken en dat het uiteindelijk wel meevalt met die zichtbaarheid.In tijden van crisis zien we dat teams het verschil kunnen maken, mits hun leider hier voldoende ruimte voor creëert en durft los te laten.Het verhaal in ons boek kent ook een crisis en beschrijft de typische worsteling die je als leider zult ervaren bij het geven van meer verantwoordelijkheid.
Teamkaders
Zelforganiserende teams ontstaan niet uit het niets. Waar ze vooral behoefte aan hebben is connectie, goed leiderschap en de juiste visie. We gaan dieper in op de eigenschappen van goeie teams en de manier waarop een leider zijn teams kan motiveren.
Naast een goed doel is een duidelijke klantwens een van de belangrijkste motivators van een team. De leider moet er vervolgens voor zorgen dat teams zo goed mogelijk in contact komen met deze klant, zodat ze hun toegevoegde waarde voor de organisatie kunnen voelen.
De hybride organisatie
Het is onvermijdelijk dat een organisatie die met agile gaat werken in een hybride toestand terecht komt. Er bestaan twee werelden: de oude organisatie met al zijn traditionele structuren en processen en de nieuwe organisatie die schreeuwt om verandering en continue verbeteren.
We gaan dieper in op de vraag hoe lang zo’n hybride toestand gewenst is en hoe je daarmee om kunt gaan. Welke verander aanpak hanteer je daarbij, zodat je geleidelijk aan meer vruchten van agile werken kan plukken?
Cultuuromslag
Weerstand in een agile verandering is logisch en onvermijdelijk. Een organisatie die met zelfsturende teams werkt vereist een andere cultuur en een andere leiderschapsstijl. Iedereen moet de kans krijgen te wennen aan deze nieuwe cultuur. Het management zal moeten ontdekken hoe ze een dergelijke cultuur kunnen stimuleren: het vereist vaak loslaten en dat is niet makkelijk in een traditionele organisatiecultuur.
Sommigen kunnen ook niet mee in een agile cultuur, en dat is ook prima! Het is de taak van de leider om deze nieuwe cultuur duidelijk op de kaart te zetten, vooral onderbouwd met de urgentie van de verandering.
Een agile verandering komt vaak met vallen en opstaan en je hoeft niet per se alle fouten zelf te maken om ervan te leren. Daarom hebben we ons boek in een verhaallijn opgeschreven. Je maakt de ervaring als het ware zelf mee en kunt zo wellicht de grootste leiderschapsblunders voorkomen.
Over Ron Eringa
Ron Eringa is a Leadership Developer. His mission is to create organizations where people love to work and where real customer value is created. In the last 20 years he has built expertise on how to lead IT organizations that use Agile and Scrum. After an initial education in electrical engineering and software engineering he ended up in different leadership roles.
Over Kurt Bittner
Kurt Bittner has been delivering working products in short, feedback-driven cycles for nearly 40 years, and has helped many organizations do the same. He is particularly interested in helping people form strong, self-organizing, high-performance teams that deliver solutions that customers love, and helping organizations use empirical feedback to achieve customer outcome-focused goals.
Over Laurens Bonnema
Laurens Bonnema is an Agile Trainer and Management Consultant and a mentor to leaders creating resilient organizations at any scale. He has a strong background in IT with experience in almost every role.