onderdelen van een goed plan
Een goed plan bestaat uit vier onderdelen.
1. De ambitie beschrijft wat je uiteindelijk wilt bereiken, de grote droom. Alles wat in het plan staat, heeft als doel de ambitie te realiseren.
2. De doelstellingen maken concreet wat je precies met de ambitie bedoelt. Ze maken de ambitie meetbaar.
3. De strategische keuzes beschrijven de route om de ambitie en doelstellingen te realiseren en vormen het antwoord op de uitdagingen waar je voor staat (krachten, kwetsbaarheden, kansen en bedreigingen).
4. De maatregelen bestaan uit twee delen:
- Indicatoren: om jezelf de maat te nemen en inzicht te krijgen of je de juiste resultaten boekt.
- Acties: om helder te krijgen wat je moet regelen.
OGSM: een plan in één overzicht
Deze onderdelen kun je in één overzicht zetten met het OGSM-model. Zo krijg je een plan in een handzaam formaat dat dwingt je te beperken tot de essentie. Je moet kiezen wat echt belangrijk is. OGSM zorgt voor een logische opbouw van je plan. Alle elementen hangen met elkaar samen en versterken elkaar.
Op ogsmindepraktijk.nl kun je twee uitgewerkte OGSM’s downloaden. Het plan voor het maken van een zeilreis over de oceaan en het plan van het fictieve bedrijf Sunergie.
Duidelijke werkwijze: Doen, leren en bijsturen
Als team moet je regelmatig de voortgang bespreken. Zo blijf je op één lijn en kun je op tijd bijsturen. We onderscheiden twee verschillende sessies:
1. Doensessie. Centraal staat de vraag: Doen we de dingen goed? Bespreek de voortgang van de acties. Wat kunnen we slimmer of beter doen?
2. Bijstuursessie. Nu gaat het om de vraag: Doen we de goede dingen? Bespreek de indicatoren en strategische keuzes. Leveren de acties voldoende op of moeten we ons plan wijzigen?
In veel organisaties leidt dit tot maandelijkse doensessies en elk kwartaal een bijstuursessie. Door de sessies goed voor te bereiden hoeven ze niet lang te duren. De focus ligt op besluitvorming om tot betere resultaten te komen.
Heldere rolverdeling in het team
In een team moet je heldere afspraken maken over de rolverdeling bij het uitvoeren van het plan. De actie-eigenaren zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van hun actie(s) en rapporteren over de voortgang. De strategie-eigenaren doen dat over hun strategische keuze(s). Benoem ook een proceseigenaar om de uitvoering van werkwijze te borgen. Zo voorkom je dat je wordt geleefd door de dagelijkse hectiek.
Gouden regels
De OGSM is heilig. Wat niet in je OGSM staat, doe je niet! (Maar tijdens de bijstuursessies heb je ruimte om je OGSM aan te passen.)
Neem de tijd en schiet een beetje op. Goed nadenken over je keuzes is belangrijk, maar je plan hoeft niet perfect te zijn om te kunnen starten met de uitvoering. Tachtig procent is goed genoeg.
De actielijst is altijd te lang. Kennelijk zijn mensen heel optimistisch (of heel naïef, het is maar hoe je het bekijkt). De eerste versie van de actielijst in de OGSM is zelden realistisch. Stel prioriteiten!
Over Remco Bakker
Remco Bakker helpt als consultant al meer dan 15 jaar ondernemers en organisaties bij het maken en uitvoeren van strategische plannen. Hij geeft leiding aan de ontwikkeling van een online OGSM-platform en is medeoprichter van OGSM Leaders en Toolsfactory.
Over Bas Schulten
Bas Schulten is een bevlogen strateeg en ervaren organisatieadviseur. Zijn passie ligt op het snijvlak van strategieontwikkeling en -implementatie. Als partner bij Jester Strategy heeft hij de OGSM-methodiek in vele tientallen projecten met organisaties verfijnd en geoptimaliseerd.