Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Begrijp je het niet of bevalt het je niet? Sterkere teams met de 5 interactielagen

In 'Begrijp je het niet of bevalt het je niet?' beschrijft de ervaren leiderschapstrainer Jaap Weijers het impactvolle en zeer praktisch toepasbare model van de 5 interactielagen. Hierdoor word je je bewust van de gelaagdheid in alle gesprekken die je voert én leer je sterke teams te bouwen. In zijn preview vertelt hij erover.

Jaap Weijers | 28 november 2023 | 3-4 minuten leestijd

Een goede interactie tussen teamleden is essentieel om succesvol te zijn als team. Ruis in de onderlinge communicatie belemmert prestaties en werkgeluk. Commitment op ambities en werkafspraken zorgt juist voor gestroomlijnde teams. Met dit doe-boek voor leiders en teamleden kun jij positieve impact hebben op je teams en dialogen.

Vijf lagen

Onderlinge interacties in teams en in dialogen vinden plaats op vijf lagen: inhoud, procedure, gedrag, binnenwereld en script. Hoe beter je herkent welke laag aandacht nodig heeft of op welke laag je gesprekspartner echt communiceert, des te meer invloed kun je uitoefenen op teamontwikkeling en je dialogen. Aan de hand van de theoretische achtergrond, echte voorbeelden en praktische werkvormen leer je in dit boek hoe je in je werk invloed kunt hebben op je team en je dialogen. De kans is groot dat je ook in je privé-interacties gaat ervaren dat de kwaliteit van je gesprekken toeneemt.

Wat zit er onder?

De juiste interactie tussen de bovenstroom en de onderstroom van teams en organisaties is cruciaal voor de teamprestaties. Met dank aan de vier niveaus in groepen van Jan Remmerswaal kon ik hier in mijn werk als teamcoach al aardig mee uit de voeten. Maar naarmate ik meer opleidingen volgde en meer MT’s begeleidde, drong zich een vraag op die mij en mijn klanten steeds meer bezighield: wat zit er nog onder? Zo stuitte ik op de vijfde laag: script. Daarmee ontstond een model dat echt bruikbaar was voor teams en individuen.

Weerstand bij bestaande modellen

Als teamcoach steunde ik bij het begeleiden van teams meestal op het model van Tuckman: Forming, Storming, Norming, Performing. Later ging ik ook Lencioni’s vijf frustraties gebruiken. Allebei zeer bruikbaar en breed bekend onder managers. Toch merkte ik, zowel bij deelnemers als bij mezelf, af en toe weerstand vanwege de volgordelijkheid. Alsof een team niet zowel Forming-kenmerken als Norming-kenmerken kan hebben. Die fasering die Tuckman zelfs volwassenheidsfasen noemt, brengen ook een gevoel van ‘we zijn nog niet goed genoeg’ naar boven. Een gevoel dat naar mijn mening niet constructief is bij het bouwen van succesvolle teams.

Nieuw model voor teamontwikkeling

Met de 5 interactielagen heb ik een nieuw model voor teamontwikkeling geformuleerd/ontwikkeld, zonder fasering. Het legt de nadruk op de aandacht en focus die het team juist nu nodig heeft. En soms gaat het om de inhoud van het werk en soms om de onderlinge samenwerkingsafspraken. Soms is het ook tijd om elkaar echt beter te leren kennen zodat het teamwerk beter gaat draaien. Dit inzicht ontstaat wanneer je met je team over de lagen praat en in onderling overleg beslist welke laag aandacht behoeft. Je kunt altijd de teamscan gebruiken die in het boek is opgenomen, maar ook online staat.

Multi-toepasbaar

Het model van de 5 interactielagen is ontstaan vanuit mijn werk als teamcoach. Al snel bleek dat het ook zeer goed toepasbaar is voor dialogen tussen mensen, in één-op-één dus. Als je de laag van je gesprekspartner herkent en op die laag overschakelt, krijg je echt goede gesprekken die ook nog eens ergens toe leiden. Inmiddels zie ik zelfs een derde toepassing: die voor je eigen ontwikkeling en je eigen interne dialoog. Hoe beter je weet vanuit welke laag je eigenlijk praat en denkt, des te beter je je eigen gedrag en keuzes in gesprekken met anderen kunt sturen.

Ik hoop dat je met Begrijp je het niet of bevalt het je niet? belangrijke stappen kunt zetten zodat je in je werk en je privéleven nog gelukkiger en succesvoller wordt!

Over Jaap Weijers

Geboren in 1973 in Haarlem, opgegroeid in de Bollenstreek, studeerde technische bedrijfdskunde aan de TU Eindhoven. Werkte vijf jaar in loondienst als managementrainee en in sales. Maakte in 2005 de overstap naar leiderschap en ontwikkeling en heeft sindsdien honderden MT's getraind en begeleid.

Sinds 2009 is Jaap partner en eigenaar van boutique trainingsbureau Jawel (www.jawel.nu). 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden