In tientallen groepsgesprekken babbelen en roddelen kinderen en jongeren zich een slag in de rondte. Van ’s ochtends vroeg tot naar het naar bed gaan. Appen heeft sms snel verdrongen als eerste keuze om berichten te versturen. Tweeten begint een andere gevaarlijke concurrent te worden.
Vaak, onder tafel, is een buurthuis circuit van gebabbel en geroddel geboren. Dit was natuurlijk bekend van chat. Maar de smartphone is 24 uur per dag bij de hand. Bij sms is ‘groepschat’ nogal prijzig, maar met app-en is dat irrelevant. Merken ouders aan de eettafel, leerkrachten in klaslokalen en managers in vergadering.
Het appen is niet alleen populair, appen heeft het sms-en verdrongen en dat merken de telco’s superhard. Sms was een gouden ei. Maar het ei heeft zijn glans verloren. Het tijdperk van de sms-bloxs en de 1000 smsjes bundel is passé. RIM, de maker van Blackberry kan zijn onderscheidende kracht van het onderscheidende messagenetwerk, Ping, niet meer gebruiken. Hoe is het zo gekomen?
Eerste jaren van texten
In de jaren ’80 is de short message service (SMS) uitgewerkt door Franse en Engelse techneuten en op 3 december 1992 ging de eerste sms door de ether. Door het lange tijd zwakke sms-netwerk was dit jaren geen succes. RIM speelde hier in de zakelijke markt handig op in door een eigen berichten systeem, Ping, in te richten dat zakelijke gebruikers wereldwijd een goed en betaalbaar sms-verkeer garandeerde.
Pingen: zakelijk sms-en
Dit pingen was dus een exclusief Blackberry domein. Toen sms wel goed werkte, bereikte dit snel een piek waarbij met name jonge gebruikers stevig konden doortypen. Duizenden berichten per maand. Een cashcow was geboren. Tot vaak grote schrik van ouders die torenhoge rekeningen zagen opduiken. De oplossing: geef het kind een Blackberry. Hiermee was de limiet aan de kosten gelegd. Tussen 2004 en 2008 leidde dat tot een ongekende groei van de Blackberry in handen van jonge texters.
Nieuw cool doosje: de iPhone
En toen kwam Apple met de iPhone. Dat leidde to twee kampen, het ‘suffe’ maar veel textende Blackberry kamp en het ‘übercoole’ appjes draaiende Apple kamp. Apple richtte in samenwerking met telecom partner AT&T in Amerika analoog aan RIM zijn eerste eigen berichtennetwerk in. Het product dat de brug ging vormen tussen het Blackberry Ping netwerk en Apple’s iPhone gebruikers was Whatsapp. In 2009 zag de eerste Apple Whatsapp App versie het licht en konden eindelijk alle smartphone gebruikers met elkaar communiceren. (Van het Apple netwerk is weinig meer vernomen).
Allemaal aan het appen
Whatsapp had nog een heel bijzonder kenmerk: het gebruikt wel de sms-standaard maar gaat niet over het telefoon of sms-netwerk maar via internet. En kost daarmee: niks! Dat heeft een paar consequenties: de langjarige inkomsten spreadsheet van de telco’s met daarin al die sms-diensten kunnen de vuilnisbak in. De saaie Blackberry toestellen zijn massaal vervangen door hippe Android toestellen. En het appen is niet meer weg te slaan van de tafels. Wat Skype was voor het telefoonverkeer is Whatsapp voor het sms-verkeer.
Eigenlijk staat hierboven een stroom van innovatie cycli met een miljarden omvang. De ene kleine disrupter volgt de volgende op. What’s next?
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.