Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Waarom Steve Jobs een iPad wilde

De iPad heeft zijn bestaan te danken aan het Android besturingssysteem van Google. Dat schrijft Wired-journalist Fred Vogelstein in Titanenstrijd - Apple vs. Google en de revolutie in de mediatechnologie, een nauwgezette reconstructie van de bittere rivaliteit tussen beide tech-giganten, dat zojuist is veschenen.

Jeroen Ansink | 12 november 2013

Apple-oprichter Steve Jobs wilde in eerste instantie helemaal geen iPad ontwikkelen, zo gaf hij in 2003 aan in een interview met de Wall Street Journal: ‘Het blijkt dat mensen toetsenborden willen... Wij hebben naar de tablet gekeken en volgens ons wordt het een mislukking.’

Hij veranderde van mening toen bleek dat Android de marktpositie van de iPhone in gevaar dreigde te brengen. Smartphones die op het gratis besturingssysteem van Google werkten bleken veel meer in trek dan de restrictieve iPhones die niet compatible waren met andere hardware-fabrikanten. In plaats van zijn eigen software ook open en vrij te maken besloot Jobs om de concurrentie naar een hoger plan te tillen.

De iPad was bedoeld als een nieuwe schakel in een ecosysteem waarin de tablet iPhone, iPod touch, en iTunes winkel allemaal verbonden waren met dezelfde software. De strategie werkte boven verwachting. Binnen een jaar had Apple 85 procent van de tabletmarkt in handen. De revolutionaire introductie ging bovendien een eigen leven leiden. In plaats van een ‘oversized smartphone’, zoals critici de tablet aanvankelijk wegzetten, staat de iPad momenteel te boek als ‘s werelds meest succesvolle ‘mobiele PC’.

Over Jeroen Ansink
Jeroen Ansink (Utrecht, 1970) is financieel-economisch journalist. Sinds 1998 woont en werkt hij in New York, aanvankelijk als correspondent voor FEM Business, later ook voor bladen als HP/De Tijd, Management Team, Forum en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews, recensies, en summaries. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen (adoptierichting geschiedenis) en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden