Het ‘wat’ en ‘hoe’ is niet het vertrekpunt van strategieontwikkeling, maar een gevolg van de vraag: ‘waarom zijn wij op aarde?’ De praktijk is nog niet zover. Zo ontmoette ik vorige maand een topmanager van een internationaal chemiebedrijf. Hij poneerde dat zijn medewerkers zich juist niet dienen af te vragen waarom iets belangrijk is. Ze moeten zich afvragen hoe ze het kunnen realiseren! Ik vind dat een grappig en tegelijkertijd verontrustend beeld: al die collega’s lopen na een enthousiast ‘waarom’ verhaal vrolijk als lemmingen de zee in omdat daar de stip aan de horizon zou zijn. Ik hoop dat elke professional zich de vragen mag stellen: ‘Waarom doe ik dit eigenlijk?’ Waar geloof ik in dat waarde kan toevoegen aan onze klanten? Als die vragen een privilege blijven van het topmanagement dan ga ik me pas echt zorgen maken.
Tjip de Jong is auteur van Spiekbriefjes voor topmanagers.
Over Tjip de Jong
Onderwijs, organisatieontwikkeling, samenwerken, leren en innoveren.
Veeleisende optimist.
Publicist en podcast maker (www.tjipcast.nl).
Onderzoeker aan o.a. de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool KPZ.