Hoe meer je weet, hoe beter je weet wat je niet weet
Het internet staat vol informatie, maar hoe weet je wat betrouwbaar is en welke informatie klopt? Als bloggers proberen we elkaar zo goed mogelijk te informeren over tips en trucs van design en seo tot auteursrecht en geld verdienen met je blog. Daardoor denk je snel dat je alles al wel weet en er niets meer fout kan gaan. Tot je meer te weten komt over een bepaald onderwerp en begrijpt hoeveel je ergens nog niet over weet. En dat is goed. Want als je weet wat je niet weet, kun je er voor zorgen dat je er meer over leert en ben je beter op je hoede voor valkuilen en fouten.
Bron: Bron
Wist je dat zelfs veel juristen het fout doen? Het is gemakkelijk om goede content en mooie foto’s van internet te plukken. Je mag echter helemaal niet zonder toestemming content van een ander gebruiken. Een groot misverstand dat de rondte doet is dat content wel gebruikt mag worden wanneer de bron vermeld wordt. Dat is echter onjuist en komt voort uit verkeerd begrepen citaatrecht regels. Er kan en mag heel veel, zolang je het maar volgens de regels speelt. Die regels moeten alleen wel goed uitgelegd worden. Als blogger moet je op de hoogte zijn van die regels. Het gaat tenslotte over jouw hobby of vakgebied!
Bescherm je blog
Wat u niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Ja, vele spreekwoorden en gezegden zijn van toepassing op bloggen en bloggers. Ze bieden niet altijd de oplossing, maar wel de richting of een handvat. Veel bloggers gebruiken graag beeld dat je ‘op internet’ kunt vinden, maar tegelijkertijd vinden ze het erg vervelend wanneer iemand content van hen gebruikt. Het is dus belangrijk dat je als blogger goed op de hoogte bent van de regels, zodat je jouw eigen werk zo goed mogelijk kunnen beschermen en tegelijkertijd kunt voorkomen dat je schadevergoeding moeten betalen voor gemaakte fouten.
Hoe bekender je blog, hoe meer problemen
Hoe groter je blog wordt en hoe bekender je als blogger wordt, hoe meer problemen je tegen zult komen. Alles wat je doet ligt onder een vergrootglas. Doe je iets fout, zal dat door anderen sneller opgemerkt worden. De kans op schadeclaims is dus groter, maar de kans op kritiek ook. Je moet leren om te gaan met die kritiek en met het grote aantal reacties dat je op je blog zult krijgen. Opeens moet je veel meer rekening houden met andere mensen.
Geld verdienen aan je blog
Dan komt het moment dat je aanbiedingen krijgt. Gratis producten of diensten in ruil voor een artikel op je blog. Hoe doe je dat? Hoeveel geld moet je vragen? Wanneer moet je inschrijven bij de KvK? Ga je op zoek naar een bemiddelingsbureau of doe je alles zelf? En hoe ga je dan om met die partijen die met jou willen samenwerken? Opeens ben je ondernemer geworden en moet je zorgen voor goede contracten, duidelijke afspraken en een financiële administratie, zonder de lol in het bloggen te verliezen. Belangrijk is om vooral jezelf te blijven en advies in te winnen bij mensen die beter weten hoe je hier mee om moet gaan.
Word een professional en besteed uit waar je geen expert in wil worden
Of bloggen nu je hobby is, onderdeel van je marketingstrategie of dat het je doel is om er geld mee te verdienen, je zult in elk geval op de hoogte moeten zijn van algemene regels, zoals vrijheid van meningsuiting, auteursrecht en privacy. Met het argument ‘ik verdien niets met mijn blog’ of ‘ja maar, ik heb maar weinig bezoekers’ kom je er niet. Je zult jezelf goed moeten informeren over zaken waar je bij elke blogpost weer mee te maken krijgt. Vraag eventueel aan experts om het je goed uit te leggen en ga niet af op informatie ‘van horen zeggen’. Dat kan je nog duur komen te staan.
Zijn er meer zaken die je moet regelen, die niet je dagelijkse blogleven beïnvloeden en die je kunt uitbesteden, zoals de boekhouding, het werven van adverteerders en het sluiten van overeenkomsten? Dan heb je twee keuzes: je kunt het zelf doen, door het jezelf aan te leren, workshops te volgen of experts in te schakelen of je kunt het uitbesteden aan mensen die er hun beroep van hebben gemaakt, zodat jij je er geen zorgen meer over hoeft te maken.
Hoe dan ook, zorg dat je weet wat je moet weten en wees niet te laks. Neem je verantwoordelijkheid.
Charlotte Meindersma is jurist en blogger. In beide gevallen gespecialiseerd in het informatierecht, waaronder auteursrecht en privacy. Ze weet alles over bloggen en helpt andere bloggers met juridisch advies, maar ook met algemeen blogadvies. Charlotte is onder meer auteur van Wetboek voor bloggers – de (on)geschreven regels voor succesvolle online schrijvers.
Over Charlotte Meindersma
Charlotte is jurist en marketeer. Vanuit haar bedrijf Charlotte’s Law & Fine Prints geeft ze juridisch advies en marketingadvies. Ze is een disruptor en pionier in de juridische wereld.