Het is bijna 2016 en er is praktisch geen bedrijf meer te vinden dat zich niet heeft afgevraagd wat het aan moet met social media. Sommige doen nog helemaal niks, heel veel doen een beetje en andere doen van alles, maar de grote gemene deler is dat praktisch alle organisaties maar wat doen als het om social media gaat.
We helpen al jaren bedrijven en not-for-profits om social media zakelijk effectief in te zetten. Om te weten of iets effectief is, is het belangrijk dat je weet wat je bedrijfsmatige doel is. Uiteindelijk continuïteit, groei, omzet en winst, maar een niveau daaronder? Lang niet alle bedrijfsdoelen lenen zich voor realisatie met behulp van social media. Als je belangrijkste doel is om de kwaliteit van je producten te verbeteren, ga je niet veel aan social media hebben. Maar wel als je bijvoorbeeld je naamsbekendheid wilt vergroten, medewerkers moet werven, klanten wilt behouden, productiviteit wilt verbeteren.
Samen met de Universiteit van Utrecht identificeerden we 12 doelen die je met social media kunt helpen realiseren. En bij elk doel horen andere typen social media activiteiten! Dus als je de naamsbekendheid van je organisatie wilt vergroten, moet je onder andere content verspreiden die aanzet om te delen of positief te waarderen. Daardoor komt jouw content terecht bij het netwerk van je netwerk en werk je aan je naamsbekendheid. Het doet weinig tot niets als je zakelijk doel is om je klantenservice te verbeteren. Daar heb je weer andere typen activiteiten voor nodig.
In Zakelijke Doelen bereiken met Social media zetten we op overzichtelijke wijze de 12 zakelijke doelen op een rijtje en leggen uit welke typen social media activiteiten erbij horen. Om het nog praktischer toepasbaar te maken, hebben we vijf fictieve organisaties bedacht, en geven we bij elke activiteit concrete voorbeelden hoe dat in geval van die organisaties zou uitwerken. Dus wat een modemerk, een staalconstructiebedrijf, een bakkerij met twee vestigingen, een ZZP-er en een goed doel concreet kunnen doen. Als lezer kan je bepalen welke organisatie het meest op die van jou lijkt en daar je inspiratie vandaan halen.
Het model met de 12 doelen en bijhorende activiteiten is academisch gevalideerd, en daarmee internationaal het eerste en vooralsnog enige bewezen model dat concreet inzet van social media koppelt aan bedrijfsdoelen. Maar het belangrijkste is dat het ook praktisch toepasbaar is. Het geeft elk type organisatie concrete handvatten om op een doelgerichte manier social media in te zetten.
Meer weten? Op http://zakelijkedoelen.social geven we meer achtergrondinformatie en kunnen lezers van het boek bij alle besproken activiteiten concrete voorbeelden vinden.
Marco Frijlink en Wilco Verdoold zijn de oprichters van Budeco, een business development bureau met als uitgangspunt ‘online first’. Zij houden zich al sinds eind jaren 90 bezig met de zakelijke toepassingen van internet, waaronder de afgelopen 10 jaar de mogelijkheden van social media.
Over Marco Frijlink
Over Wilco Verdoold
Wilco Verdoold is Register Marketeer en docent bij de HvA (Hogeschool van Amsterdam). Hij is tevens auteur van ‘Zakelijke doelen bereiken met Social media’ en adviseur bij KnowWorks.