Wie zijn jullie?
Bij Douw&Koren geloven we dat je altijd meer kunt bereiken door samen te werken. En dat is de essentie van crowdfunding: mensen met goede ideeën verbinden met mensen die samen het idee mogelijk willen maken. Vijf jaar geleden startten we ‘s werelds allereerste crowdfunding-adviesbureau. Met ons team hebben we inmiddels honderden crowdfundingcampagnes voor ondernemers, culturele en maatschappelijke initiatieven begeleid. Het uitgangspunt is altijd het starten van een kleine of grote revolutie: hoe realiseer je een crowdfundingcampagne die mensen bereikt, verbindt en mobiliseert? Zo loopt op dit moment bijvoorbeeld WakaWaka, die samen met hun crowd middels 10 crowdfundingcampagnes een miljoen huishoudens van licht kan voorzien.
Naast het begeleiden van individuele projecten geven we ook workshops, doen we onderzoek naar de ontwikkeling van crowdfunding en organiseren we jaarlijks events zoals Crowdfunding Day Europe in de Amsterdam ArenA.
Waarom een boek?
Toen uitgeverij Business Contact ons na een lezing daar voorstelde om samen met hen een boek te publiceren dachten we: ‘Ja, dit moeten we doen én we moeten hier echt iets bijzonders van maken'. Onze uitgever dacht er precies hetzelfde over en samen hebben we er keihard aan gewerkt. Er zijn de afgelopen jaren wel meer boeken over crowdfunding uitgebracht, jaren terug ook al eens door ons, maar we vonden dat er nog een allesomvattend boek ontbrak waarbij de focus ligt op werken met de crowd in plaats van op snel geld ophalen. We hebben geprobeerd om alle kennis en ervaringen die we afgelopen jaren hebben opgedaan te bundelen in een overzichtelijk boek waar je makkelijk zelf mee aan de slag kunt.
Wat kunnen lezers precies van het boek verwachten?
Het Grote Crowdfunding Boek is dé gids op weg jouw crowd. De vele stappenplannen, tools en tips zorgen dat jij niet alleen de best passende campagne kunt inrichten, maar ook in detail weet hoe je deze moet uitvoeren. Daarnaast bieden we uitgebreide crowdfunding strategieën aan waarmee je crowdfunding gericht kunt inzetten als marketingtool, marktonderzoek of om draagvlak te creëren. Met ons boek willen we je niet alleen alle handvaten bieden die nodig zijn om crowdfunding succesvol in te zetten, maar willen we je vooral meenemen in de wereld die door crowdfunding wordt gecreëerd. Het boek is daarom niet alleen voor ondernemers en initiatiefnemers, maar ook voor banken of overheden die zich wegwijs willen maken in de wereld van crowdfunding. In het boek nemen we je mee in deze wereld door te werken aan de hand van zoveel mogelijk voorbeelden uit te praktijk. We zijn heel trots dat we dit boek hebben mogen schrijven met meer dan 50 ervaren crowdfunders, andere crowdfunding experts, visionairs, platforms en researchers. Hun ervaringen maken dit boek uniek. Zo geeft Peerby, waarmee we samen twee miljoen euro crowdfundden, bijvoorbeeld inzicht in de pizza-avonden die zij organiseerden om samen met hun netwerk de campagne vorm te geven. En vertellen de mannen van SPAAC hoe het is om zonder een crowdfunding platform te crowdfunden. Door al deze verhalen is het boek echt een ode aan de crowd geworden. Het belichaamt onze toekomstvisie: hoe zou de wereld zijn als we altijd samen met de crowd werken om projecten te realiseren.
Wie het boek koopt maakt kans een golden of silver ticket in zijn Grote Crowdfunding Boek te vinden. Wat kun je precies winnen?
Ter ere van het boek spelen we voor Willie Wonka: we hebben maar liefst 5 golden tickets in de boeken verstopt. Vind je een golden ticket en plaats je vervolgens een foto van jezelf op social media met het ticket en #crowdfundingboek, dan win je een canvassessie ter waarde van 650 euro. Een hele toffe prijs, want in deze intensieve sessie heb je een ervaren crowdfunding coach tot je beschikking. Aan de hand van het crowdfundingcanvas maak je samen met de coach een blauwdruk voor jouw crowdfundingcampagne en leg je de basis voor de revolutie die jij samen met de crowd gaat starten. Zo bepaal je tijdens de sessie bijvoorbeeld het doelbedrag en het platform, maar ook de tone-of-voice van jouw campagne. Het is ook mogelijk dat je een silver ticket in jouw Grote Crowdfunding Boek vindt. Dan win je een telefonische crowdfundingspeeddate waarin je een crowdfunding coach het hemd van het lijf mag vragen over jouw project.
Over Justin van Lopik
Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.