De afgelopen tien jaar sneuvelden vele retailers, omdat ze de slag naar e-commerce niet konden maken: V&D, Perry Sport, Mexx, Free Record Shop, om maar een paar voorbeelden te noemen. Veel bedrijven lijken wel technofobisch. Het mag duidelijk zijn dat technologie in de niet eens zo verre toekomst ons bestaansrecht bepaalt. Om niet buiten de boot te vallen, is het tijd voor een andere manier van denken. Want de boot missen, is geen optie. Die manier wordt ons in feite op een presenteerblaadje aangereikt. Want juist in deze woelige tijden steken jonge, ambitieuze en uiterst succesvolle bedrijven de kop op. De startups, die niet wachten tot ze worden verzwolgen, maar die gebruik maken van de kracht van technologie, gekoppeld aan lef, enthousiasme en een goed idee. Veel startups zijn sterk softwaregedreven of omarmen in elk geval de nieuwe technologie: een groot contrast met veel bestaande, gevestigde bedrijven. Meer IT’ers aantrekken is voor hen een oplossing, maar die zijn relatief schaars op de arbeidsmarkt. Er is nog een andere manier: het is tijd om te leren denken als een startup.
Dit is een ingekorte versie van de Summary van Denk als een startup. Meer informatie en een speciale proefdownload van Management Summaries vindt u op deze pagina.
Over Erik de Vries
Erik de Vries is freelance journalist.