We besteden op het werk honderden uren aan informele en formele gesprekken. Variërend van een werkoverleg tot een beoordelingsgesprek. Uit Nationaal Onderzoek ter verbetering van Organisatie Resultaten (2017) blijkt dat goede werkrelaties en goede gesprekken, in het bijzonder tussen leidinggevende en medewerker cruciaal zijn voor tevredenheid en goed functioneren. En tegelijkertijd weten we dat het daar nog vaker, dan nodig en wenselijk is, aan schort. Zo levert de gesprekscyclus meer frustratie dan rendement op. En zijn irritaties op het werk meestal toe te schrijven aan gebrekkige communicatie. Niet voor niets zijn organisaties zoekende naar nieuwe vormen van gespreksvoering. Hierin ligt de aanleiding voor het schrijven van dit boek. Het levert een bijdrage aan het voeren van een goed gesprek; tussen leidinggevende en medewerker of tussen collega’s. Voor meer plezier en succes van werkend Nederland. Voor vitale en gemotiveerde medewerkers die zich thuis voelen op het werk en zich blijvend willen ontwikkelen. En voor duurzame arbeidsrelaties.
Voor dit boek is een aantal leidinggevenden en medewerkers van uiteenlopende organisaties geïnterviewd. Ook is geput uit jarenlange ervaring met training en coaching van leidinggevenden en medewerkers. Uit deze bronnen is een twaalftal thema’s gedestilleerd, die een goed gesprek kunnen bevorderen of, bij tekort of afwezigheid, kunnen breken, zoals persoonlijke aandacht, vertrouwen en openheid, ontwikkelingsgerichtheid, duidelijk zijn, omgaan met emoties in gesprekken. Deze thema’s worden in de context van actuele ontwikkelingen in de maatschappij, bij organisaties en mensen geplaatst.
In dit boek pleiten we voor de moed om het anders aan te pakken, voorbij de formulieren en procedures. Om impact te hebben dienen we in de gesprekken de aandacht primair op de persoon achter de functionaris te richten. En zijn businessresultaten hiervan het gevolg. Contact maken, verschillen tussen jezelf en de ander onder ogen zien, oprechte aandacht, doelgerichtheid, focus op talent, man en paard noemen, omgaan met emoties zijn bijvoorbeeld thema’s die de kwaliteit van het gesprek ten goede komen. Je vindt diverse vragen en vragenlijsten die je helpen om te reflecteren op je eigen vaardigheden en ontwikkelpunten. We dagen je uit om van de stoel te komen, te gaan wandelen of een dilemma fysiek ervaarbaar te maken. We geven praktische tips om het vertrouwen te versterken, de ander beter te begrijpen, een collega aan te spreken en naar de spanning toe te praten in plaats ervan weg te gaan.
Het is niet een boek om van voren naar achteren te lezen. Het is meer een naslagwerk en inspiratieboek. Gebruikers kunnen op verschillende manieren de weg vinden in dit boek. In de inhoudsopgave staan de thema’s genoemd met de onderwerpen die uitgewerkt worden. Achterin staat een overzicht van alle soorten gesprekken die in de context van een organisatie gevoerd kunnen worden met een verwijzing naar relevante hoofdstukken in het boek. En via het register kunnen concrete gespreksonderdelen opgezocht worden. En, je kunt ook een willekeurige bladzijde opslaan en je door tekst en beeld laten verrassen.
Een gesprek verloopt nooit perfect. Dit is ook geen perfect boek. We zijn er wel van overtuigd, dat hier voor iedereen, hoe on- of ervaren dan ook, winst uit te halen is voor meer impact met een goed gesprek. Naast het boek hebben we ook een LinkedIn pagina geopend: https://www.linkedin.com/groups/12126179. We nodigen je uit om je kennis en ervaring via deze groep met ons en met andere lezers te delen.
Ineke van den Berg is het gezicht van ZOÉ Training en Coaching. ZOÉ Training en Coaching ondersteunt mensen en organisaties bij het ontwikkelen van hun talenten, ambities en waarden en de effectieve inzet daarvan. Zelf Ontplooiing en Effectiviteit (ZOE) is het doel.
Tineke Kanters is mede-eigenaar van IPV Traing & Advies. In haar werk ervaart ze hoe belangrijk communicatie is om plezierig en gemotiveerd samen te werken. En hoe moeilijk het is om, ondanks goede bedoelingen, echt contact te hebben voor werk(-zaken) en inzetbaarheid.
Ze zijn de auteurs van Gesprekken die werken.
Over Tineke Kanters
Tineke Kanters was mede-eigenaar van IPV Traing & Advies. In haar werk zag ze hoe belangrijk communicatie is om plezierig en gemotiveerd samen te werken. En hoe moeilijk het is om, ondanks goede bedoelingen, echt contact te hebben voor werk(-zaken) en inzetbaarheid.