Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De employee journey - 5 vragen aan de auteurs

‘Zet je medewerkers op nummer één, twee en drie. Dan pas de klant. Het zijn jouw medewerkers die de klant op één zetten.’ Dat is de boodschap van De employee journey. De auteurs vertellen waarom daar winst valt te halen.

Wenda Bolink | 13 september 2018 | 3-5 minuten leestijd

We horen steeds meer over De employee journey. Vanwaar deze aandacht?

Sascha: ‘Het belang van de employee journey is lange tijd onderschat. Vaak heeft de business op korte termijn een wervingsbehoefte en schiet ze in de tactische modus. Op de korte termijn lost dat misschien wat op, maar het helpt niet om de war for talent op de lange termijn te winnen. Het juiste talent aantrekken, binden en behouden is essentieel.’

Wenda: ‘Precies. Hoe zorg je dat talenten voor jou kiezen, elke dag bijdragen aan succes en uiteindelijk als ambassadeur jouw organisatie verlaten? Dat vraagt om een structurele investering in de optimale employee experience, gedurende de hele employee journey.’

Zo. De employee journey klinkt als de heilige graal?
Sascha: ‘De journey is een middel, geen doel. Het mooie is: elke organisatie heeft er al één. Alleen zijn ze zich hier vaak niet bewust van en investeren ze onvoldoende in de ideale invulling van de journey. In kaart brengen welke reis de (potentiële) medewerker aflegt, levert veel op. Het geeft inzicht in de aandachtspunten en helpt prioriteiten te bepalen.’

Wenda: ‘Het creëert consistentie. Vooral als je de belofte, die je doet aan toekomstige medewerkers en waarmaakt aan huidige medewerkers, als vertrekpunt neemt en continu bevestigt in alle contactmomenten in de journey. Dan vertel je een consequent verhaal en geef je daar continu betekenis aan.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe breng je dit als organisatie in de praktijk?
Wenda: ‘One size fits all bestaat niet. Wel kunnen we in de journey zes contactmomenten noemen die elke organisatie kan beïnvloeden om de optimale employee experience te bereiken: zichtbaarheid van het werkgeversmerk, preboarding, onboarding, re-/crossboarding, afscheid nemen en alumni-activiteiten.’

Sascha: ‘Daarnaast kun je als organisatie aan zes factoren werken om de employee experience te beïnvloeden. Van leiderschap tot leren en ontwikkelen tot een empowering environment. Houd dit behapbaar. Onderzoek waar de ergste pijnpunten – en meeste kansen -  liggen en ga daar eerst mee aan de slag. Neem je huidige medewerkers mee in je plannen en zorg voor interne alignment. Binnen moet je namelijk waarmaken wat je buiten belooft.’

Helder. En wie is nou de eigenaar van de employee journey?
Sascha: ‘De top is eindverantwoordelijke. Zij moet geloven in het investeren in de employee journey en er prioriteit aan geven. Anders blijft het bij spiegeltjes en kraaltjes en levert het weinig op. Het is wel een gemiste kans om niet te investeren in de journey. Als je kijkt naar wat aligned medewerkers je organisatie (financieel) opleveren en je huiswerk doet, heb je je business case snel rond.’

Wenda: ‘Aan HR en Communicatie de taak om de top hiervan bewust te maken en eigenaarschap te stimuleren. Dat kost tijd. Onze ervaring leert dat je veel moet lobbyen. Als de top aan boord is, werken HR en Communicatie samen aan de optimale invulling van de journey. Beide zijn belangrijke spelers, die elkaar bij een goede samenwerking versterken en aanvullen. Samen met de business denken ze na over producten die ze in de etalage kunnen zetten. Deze producten worden vormgegeven op basis van de wensen en eisen van de organisatie en van de medewerkers.’

Is de reis eigenlijk ooit ‘af’?
Wenda: ‘Een eindpunt bestaat niet. In de ideale journey houd je ook met vertrokken medewerkers contact. Voor de organisatie houdt de journey ook nooit op. Investeren in de employee journey is voor de lange termijn.’

Sascha: ‘Dat betekent dat je als organisatie de employee journey structureel op de agenda moet hebben staan. Het vergt continu werken aan alle factoren die ervoor zorgen dat talent zich verbonden en betrokken voelt. Alleen dan haal je nu en in de toekomst alles uit je meest waardevolle asset: je medewerkers.’

Sascha Becker is begonnen bij HP als internationale marketeer en zo terechtgekomen in Amsterdam. Vervolgens naar bureauzijde gegaan: LBi Lost Boys, TBWA\ARA en digital production agency IIZT. Wenda Bolink werkt sinds vier jaar bij PROOF. Als strategy consultant helpt zij organisaties bij het vertalen van hun ambities naar een awe-inspiring employee experience gedurende de gehele employee journey. Ze zijn de auteurs van De employee journey.

Over Sascha Becker

Duitse expat. Flamboyante dromer. Geïnteresseerde luisteraar. Begonnen bij HP als internationale marketeer en zo terechtgekomen in Amsterdam. Vervolgens naar bureauzijde gegaan: LBi Lost Boys, TBWA\ARA en digital production agency IIZT.

Na een intermezzo als interim-marketingmanager bij het online platform Expatica, tien jaar geleden begonnen bij TMP Worldwide dat vier jaar geleden werd overgenomen door PROOF. Als head of strategy bij PROOF inspireert hij A-merken in binnen- en buitenland om succesvol en gestructureerd invulling te geven aan de hele employee journey. Van voordat een medewerker in dienst komt en tijdens zijn dienstverband, tot ver nadat een talent weer vertrokken is.

Over Wenda Bolink
Millennial. Optimist met een scherpe blik. Wil een bijdrage leveren aan de maatschappij en werkte daarom enkele jaren als informatiemanager binnen de overheid. Daar besloot Wenda dat werk meer moet betekenen dan zekerheid. Namelijk: een experience die aansluit bij haar identiteit, purpose, wensen en behoeften. Dat wil ze ook mogelijk maken voor anderen. Daarom werkt Wenda sinds vier jaar bij PROOF. Als strategy consultant helpt zij organisaties bij het vertalen van hun ambities naar een awe-inspiring employee experience gedurende de gehele employee journey.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden