
Lees verder
Duitse expat. Flamboyante dromer. Geïnteresseerde luisteraar. Begonnen bij HP als internationale marketeer en zo terechtgekomen in Amsterdam.
Meer over de auteursMet het boek De employee journey werk je aan de optimale employee experience
Happy employees = happy customers = more business value
De juiste talenten die voor jou kiezen. Medewerkers die met passie bijdragen aan het succes van de organisatie. En oud-medewerkers die nog steeds ambassadeur zijn. Aandacht voor een optimale employee journey levert veel op. Meer omzet, minder verloop en minder verzuim bijvoorbeeld. Bovendien ben je aantrekkelijk voor nieuw talent. Combineer dat met een toenemende wereldwijde schaarste aan talenten en er ontstaat een situatie waarin elke organisatie gedwongen is te investeren in de employee experience. Hoe je dat doet lees je in het boek De employee journey.
Waarom werken aan de employee experience?
Elke organisatie ambieert een aligned workforce. Medewerkers die zich thuis voelen, elke dag het beste van zichzelf geven en weten hoe ze kunnen bijdragen aan de gemeenschappelijke ambitie. Medewerkers die met toewijding de belofte aan de veeleisende – en steeds minder loyale – klant waarmaken. De medewerker heeft een sleutelpositie gekregen voor klanttevredenheid, voor het creëren van duurzame business value en op langere termijn voor de reputatie van de organisatie.
‘Zet je medewerkers op nummer één, twee en drie. Dan pas de klant. Het zijn jouw medewerkers die de klant op één zetten.’
Waarom een boek over de employee journey?
Marketeers zijn al jaren bezig met hun vaak zeer gestructureerde en goed doordachte customer-journey-aanpak. Kijkend vanuit dat perspectief staan we met de employee journey pas aan het begin. Hoog tijd om daar verandering in te brengen, want de schaarste op de arbeidsmarkt neemt toe. Bovendien bepalen vandaag de dag veel verschillende factoren of talenten voor een organisatie kiezen. En bij een organisatie blijven. De juiste talenten aantrekken, binden en behouden is essentieel om als organisatie te overleven.
‘Salaris is niet de enige factor die medewerkers over de streep trekt. Heel veel andere factoren spelen mee in de keuze voor een werkgever, zoals de purpose van een organisatie, de werkplek, ontwikkelingsmogelijkheden en de cultuur, inclusief een inspirerende top en coachende leiders.’
Wat kun je in het boek verwachten?
Het boek neemt lezers in vogelvlucht mee in de totale employee journey, de verschillende fases en de belangrijkste contactmomenten per fase. Ook beschrijft het boek de zes belangrijkste factoren waar je als organisatie aan kunt werken om de employee experience positief te beïnvloeden. Met aansprekende praktijkvoorbeelden van onder andere Univé, Antoni van Leeuwenhoek, Dura Vermeer en KLM. Auteurs Sascha Becker en Wenda Bolink kunnen niet altijd de diepte ingaan, omdat zij over elke factor en over elk contactmoment al een boek kunnen schrijven. Dit is een bewuste keuze, want met dit boek willen de auteurs inzicht geven in de gehele employee journey en handvatten bieden om de employee experience te verbeteren.
‘De invulling van de employee journey is maatwerk. De factoren en belangrijkste contactmomenten die elke organisatie kan beïnvloeden om een goede employee experience te creëren, zijn universeel.’
Voor wie is het boek?
Het boek is voor Communicatiemanagers en -directeuren, verandermanagers, HR-managers en -directeuren, employer en internal branding specialisten, recruitment managers en studenten.