Zolang er mensen bestaan, bestaan er communities. Mensen zijn sociale dieren en elk van ons heeft de behoefte om bij anderen te horen. Er is geen menselijke beschaving waarin groepen mensen zich niet organiseerden in stammen of samenlevingen.
Deze samenlevingsvormen zorgden niet alleen voor grotere overlevingskansen, maar voorzagen ook in een diepgewortelde sociale behoefte. We ontlenen een groot deel van ons zelfbeeld aan de sociale groepen waar we deel van uitmaken. Dat geeft ons zelfvertrouwen en bestaansrecht. Het is de mens eigen om zich aan te sluiten bij groepen verwanten. We zoeken er troost, zingeving, motivatie en inspiratie.
We zijn allemaal onderdeel van verschillende communities. In de wijk waar we wonen, zijn we onderdeel van het netwerk van buurtgenoten. De ene bewoner zal hierin een wat actievere rol hebben dan de andere. Daarnaast beoefen je misschien wel een sport bij een vereniging of een hobby bij een club. En dan zijn er nog de collega's van je werk waar je vaak direct of indirect mee te maken hebt. Velen van ons hebben onze levenspartner gevonden via een sportclub of het kantoor. Communities zijn van levensbelang.
Online community platformen
De opkomst van online (social) media en communityplatformen gaven communities nieuwe mogelijkheden. Consumenten, burgers en werknemers kunnen online snel en makkelijk mobiliseren en organiseren. Van organisaties vereiste dit een nieuwe visie op communicatie en een grotere flexibiliteit en creativiteit. Sinds 2006 zijn organisaties in Nederland gaan investeren in online communityplatformen. Wij zijn sinds 2008 in deze markt actief als community strategen en adviseurs.
Een communityplatform is een digitale plek voor klanten, stakeholders of medewerkers om met elkaar en de organisatie in contact te komen en te blijven. De doelen die je kunt behalen door de inzet van zo'n platform zijn uiteenlopend. Denk aan het faciliteren van klant-helpt-klant, het testen van nieuwe ideeën, deelnemers elkaar laten ondersteunen en verder helpen of medewerkers efficiënter en transparanter laten samenwerken.
Kennishiaat
Alhoewel de meest succesvolle communities vaak zijn opgestart door vrijwilligers, biedt de community als organisatievorm juist voor organisaties een interessante kans om (digitaal) te transformeren. Helaas blijkt de kennis over dit zeer jonge vakgebied nog steeds schaars te zijn. Veel van de basiskennis over menselijk gedrag en de ontwikkeling van groepen is te vinden in sociologische en psychologische studies. Hoewel organisaties nieuwsgieriger raken naar het cultiveren van communities zorgt de combinatie van traditionele structuren en het afwezig zijn van kennis voor een grote uitdaging om deze op succesvolle wijze op te bouwen en te integreren met de organisatie. En juist die integratie is een belangrijke voorwaarde om de waarde van een community om te kunnen zetten naar resultaten.
Organiseren van communities
In het boek Organiseren van Communities nemen we de lezer in twaalf hoofdstukken mee in het ‘hoe' en het ‘waarom' van communities. We zetten uiteen wat voor typen communities er te identificeren zijn en hoe de opbouw er doorgaans uitziet. Ook beschrijven we hoe groepsprocessen verlopen en hoe je dit als organisatie goed kan begeleiden. Ook bespreken we de rol van de communitymanager en hoe communitymanagement idealiter wordt belegd binnen de organisatie.
Daarnaast blijkt uit de ervaring en kennis die wij hebben opgedaan de laatste jaren dat het ontwikkelen en beheren van een succesvolle community voor een externe doelgroep hand in hand gaat met het ontwikkelen en beheren van interne communities. Vandaar dat er in het boek veel aandacht is voor de opkomst van sociale intranetten en de digital workplace. We maken in het boek veel gebruik van theoretische modellen, citaten en praktische tips. En natuurlijk delen we onze toekomstvisie voor de rol van communities voor bedrijven.
Niet alleen hopen we dat met dit boek meer eenduidigheid ontstaat over het begrip community maar ook over de impact waarvan wij geloven dat ze hebben op mens en maatschappij.
Peter Staal helpt organisaties bij het implementeren van online communities en community management. Zijn hart gaat sneller kloppen van organisaties die efficiënter samen willen werken en beter kennis willen delen door gebruik van online communities. Na haar studie psychologie, startte Kirsten Wagenaar in 2008 als een van de eerste communitymanagers van Nederland. Na enkele jaren als zelfstandig ondernemer diverse organisatie zoals Consumentenbond, PGGM, Eneco en diverse gemeentes te hebben ondersteund bij het positioneren, ontwikkelen en beheren van (online) communities, richtte zij begin 2017, samen met Peter Staal, het community consultancy bureau Bind op. Ze zijn de auteurs van Organiseren van Communities.