Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Indistractable - Hoe je greep houdt op je aandacht en je eigen leven kiest

Tijdens het schrijven van mijn vorige boek Hooked hoopte ik dat start-ups en maatschappelijk betrokken bedrijven de kennis uit het boek zouden gebruiken om mensen te helpen betere gewoonten te ontwikkelen.

Nir Eyal | 19 november 2019 | 2-3 minuten leestijd

Waarom zouden technologiegiganten deze geheimen voor zichzelf mogen houden? Moeten we de psychologie die videogames en social media zo aantrekkelijk maakt ook niet gebruiken om mensen te helpen een beter leven te leiden? Sinds Hooked is uitgebracht, hebben duizenden bedrijven het boek ingezet om hun gebruikers in staat te stellen nuttige en gezonde gewoonten te ontwikkelen.

We willen dat onze producten gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te navigeren zijn en tot nieuwe gewoonten leiden. Dat bedrijven hun producten aantrekkelijker maken hoeft geen probleem te zijn - het is vooruitgang. Maar er zit ook een duistere kant aan. Zoals filosoof Paul Virilio al schreef: ‘Als je het schip uitvindt, vind je ook de schipbreuk uit.' In het geval van gebruiksvriendelijke producten en diensten kan juist datgene wat producten zo aantrekkelijk en gemakkelijk in het gebruik maakt, er ook voor zorgen dat de gebruiker erdoor wordt afgeleid. Dit soort afleiding kan uit de hand lopen en je het gevoel geven dat je niet langer de baas bent over je eigen beslissingen. Als je vandaag de dag niet in staat bent om goed met afleiding om te gaan, kan dat er al snel toe leiden dat je hersenen worden gemanipuleerd door tijdverslindend entertainment.

In mijn nieuwe boek, Indistractable, vertel ik over mijn eigen strijd met afleiding en hoe ik, ironisch genoeg, hooked raakte. Maar ik laat ook zien hoe ik de strijd won en leg uit waarom wij veel sterker zijn dan de grote technologiebedrijven. Als iemand die de branche van binnenuit kent, weet ik wat hun achilleshiel is - en straks weet jij dat ook. Het goede nieuws is dat we het unieke vermogen hebben om ons aan dit soort bedreigingen aan te passen. We kunnen direct stappen ondernemen om onze hersenen te trainen en weer voor onszelf op te eisen. Er zit eerlijk gezegd weinig anders op. We hebben geen tijd om te wachten tot regelgevers iets gaan doen of tot ondernemers hun producten minder aantrekkelijk gaan maken, dat kunnen we ons niet veroorloven. In de toekomst zullen er twee soorten mensen zijn: degenen die hun aandacht en hun leven laten aansturen en beheersen door anderen, en degenen die met gepaste trots kunnen verkondigen dat ze indistractable zijn. Door Indistractable te lezen zet je de eerste stap naar zeggenschap over je eigen tijd en toekomst. Maar dit is nog maar het begin; jarenlang ben je geconditioneerd om instant gratification te verwachten. Probeer het lezen van Indistractable te zien als een persoonlijke uitdaging om je geeft hiervan te bevrijden.

De remedie tegen impulsiviteit is vooruit denken. Als je dingen van tevoren plant, zul je ze eerder uitvoeren. Met de technieken uit dit boek leer je wat je precies moet doen om greep te houden op je aandacht en je eigen leven te kiezen.

Over Nir Eyal
Nir Eyal is grondlegger van het Hook-model, blogger en veelgevraagd spreker. Hij gaf les aan de Stanford Graduate School of Business en schrijft onder meer voor Harvard Business Review en Time. Zijn bestseller 'Hooked' is in vertaald in achttien talen en won de 'Marketing Book of the Year'-award van 800 CEO Read'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden