In zijn boek beschrijft Huijskens de tien gouden regels van crisiscommunicatie, aan de hand van talloze anekdotes uit de politiek en de zakenwereld. Aan de hand van de rampen met de Boeing 737 Max en de Stint maakt hij duidelijk wat ‘normale ongelukken’ zijn, ongelukken die in deze complexe, computergestuurde maatschappij haast niet meer te vermijden zijn. Maar de gevaren kunnen ook van binnenuit komen: topmensen of medewerkers die uitglijders maken op social media, leiders die door een gebrek aan tegenspraak in hun eigen onfeilbaarheid zijn gaan geloven en andere vormen van ijdelheid.
Huijskens heeft zijn adviezen samengevat in tien regels, maar het hadden er ongetwijfeld meer of minder kunnen zijn geweest. De belangrijkste? Ten eerste: bereid je goed voor, ga alle mogelijke scenario’s langs en oefen crisissituaties. Ten tweede: verzamel de juiste mensen om je heen, liefst ook creatieve geesten die tegengas durven te geven. En ten derde: zorg dat je op de hoogte bent van alle feiten en alle details.
Het slechtste advies? Stilzitten terwijl je geschoren wordt. Kies ook in het geval van een crisis voor de aanval en duik nooit weg. De media zullen hun verhaal toch wel naar buiten brengen. Als je goed voorbereid bent, als dan niet met hulp van een communicatieadviseur, hoef je nergens bang voor te zijn.
(De hele samenvatting kunt u lezen in de juni-editie van Management Summaries.)
Over Hans van der Klis
Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.