OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 109 van 2.294 resultaten
    interview
    Organisatiekunde
    6 april 2009
    Hans van der Klis
    6-8 minuten leestijd
    De filosoof en organisatie-adviseur Joep Wijsbek verzet zich tegen de eenzijdige nadruk op financieel-economische ratio’s. In zijn boek De Dialogische Organisatie houdt hij een pleidooi voor de betekenis die wij mensen ontlenen aan samenwerking binnen organisaties. Hij ontleent zijn inspiratie vooral aan de joodse psychiater Victor Frankl en aan de ideeën van de emeritus hoogleraar psychologie Hubert Hermans.
    interview
    Algemeen management
    30 maart 2009
    Paul Groothengel
    4-5 minuten leestijd
    Hoe denken je collega’s en medewerkers? Hoe nemen ze hun beslissingen? En hoe werkt dat in je eigen brein? Daarover gaat Het breinboek voor managers van Paul Postma. Maken we altijd rationele keuzes? Vergeet het maar. Het is vaak ons instinct dat leidend is. Zonder dat we dat zelf door hebben. Marketingman Postma, directeur van Paul Postma Marketing Consultancy, voorheen partner van Ernst & Young- schreef er een boeiend boek over.
    interview
    Algemeen management
    24 maart 2009
    Hans van der Klis
    6-9 minuten leestijd
    De hoogleraren Chris Snijders (Technische Universiteit Eindhoven) en Frits Tazelaar (Universiteit Utrecht) doen al vijftien jaar lang onderzoek naar het management van transacties en relaties tussen bedrijven, met name op het gebied van inkoopmanagement, facilitymanagement en R&D-allianties. Dankzij hun grootschalig, multidisciplinair empirisch onderzoek slaagden zij erin een groot aantal mythen in managementland te ontzenuwen. Na vele wetenschappelijke publicaties wilden zij hun bevindingen nu voorleggen aan een groter publiek en publiceerden zij hun belangrijkste bevindingen in een nieuw boek, Klapschaatsen in management.
    interview
    Algemeen management
    20 maart 2009
    Pierre Spaninks
    4-6 minuten leestijd
    Drievoudig Europees kampioen zwaargewicht Arnold Vanderlyde doet tegenwoordig van zich spreken als coach. Niet alleen van sporters maar ook van ondernemers en managers. In zijn boek Fighting for Success! vertelt hij over zijn jeugd als lastig Limburgs jongetje, over zijn carrière in de boksring, over zijn filosofie en over zijn methode.
    interview
    18 maart 2009
    Annegreet van Bergen
    4-6 minuten leestijd
    Van omfloerst taalgebruik houdt kampioen fondsenwerver Karel Claes niet. In zijn boek ’t Is voor het goede doel geeft hij recht voor zijn raap marketinglessen aan grote en kleine fondsenwervers. Zonder emotie kan het niet meer. Eerlijk communiceren gaat boven alles.
    interview
    Economie
    16 maart 2009
    Pierre Spaninks
    5-7 minuten leestijd
    Mijn atelier, zo noemt Adjiedj Bakas de organisatievorm die hij heeft ontwikkeld voor zijn werk als trendwatcher. Om zich heen heeft hij een netwerk van inspiratoren, onderzoekers en redacteuren die hem helpen om de thematische trends die hij in de samenleving ziet te onderbouwen, in te kleuren en te illustreren. Zo kwam ook zijn nieuwste boek Microtrends Nederland tot stand. Daarin ook alvast een voorschotje op zijn volgende boek ‘De toekomst van de liefde’ dat in september verschijnt.
    interview
    Communicatie en media
    13 maart 2009
    Paul Groothengel
    3-5 minuten leestijd
    Communicatiemensen moeten zich opwerpen als strategisch partner voor het topmanagement. Dat doen ze nu nog veel te weinig. En dat leidt tot harde kritiek op de communicatiefunctie, schrijft Vera de Witte in haar boek De professionele communicatieafdeling. Ze is hoofd Communicatie & Marketing CAOP, kennis- en dienstencentrum op het terrein van arbeidszaken in het publieke domein. Haar boodschap: de communicatieafdeling kan en moet zich ontwikkelen tot strategische partner van het management. En wel nu, anders gaan andere disciplines met communicatie aan de haal.
    interview
    Leiderschap
    10 maart 2009
    Hans van der Klis
    6-8 minuten leestijd
    In Taboe: macht neemt Peter van Lonkhuyzen het fenomeen macht onder de loep. Van Lonkhuyzen, adjunct-hoofdredacteur bij Management Team, schetst in zijn boek een opmerkelijk eerlijk portret van de menselijke soort: niet alleen winnen machtige mensen aan seksuele aantrekkingkracht, ook leven zij zich vaker uit met sadistische praktijken en machtswellust. Boekcover legde hem een aantal namen van bekende personen voor en stelde hem in de gelegenheid zijn ideeën uiteen te zetten.
    interview
    Inkoop en logistiek
    5 maart 2009
    Pierre Spaninks
    4-6 minuten leestijd
    Logistieke ketens worden steeds complexer. Het aantal betrokken partijen neemt toe en de onderlinge afhankelijkheid wordt groter. En ondertussen moet het ook nog eens allemaal sneller en goedkoper. Zelfs kleine storingen kunnen grote gevolgen hebben. Alle reden voor een grondige studie naar de mogelijkheden van risicomanagement in de logistiek. En dat is precies wat Bart Lammers, Walther Ploos van Amstel en Pascal Eijkelenbergh hebben gedaan, resulterend in het boek Risicomanagement en logistiek. Een gesprek met één van de auteurs, Bart Lammers.
    interview
    Algemeen management
    2 maart 2009
    Hans van der Klis
    9-13 minuten leestijd
    Medio februari bracht David Allen een kort bezoek aan Nederland voor een seminar en de promotie van zijn nieuwe boek, Making It All Work. In deze opvolger van Getting Things Done diept hij de principes uit zijn eerste boek verder uit. ‘Het voelt geweldig om het leven van mensen te kunnen veranderen. En ik heb er niet eens zoveel voor hoeven doen.’
    interview
    Coaching en trainen
    26 februari 2009
    Ronald Buitenhuis
    4-5 minuten leestijd
    Driekwart van alle veranderingstrajecten mislukt. Wie gebruikt maakt van workshops heeft de kans dat veel meer verandertrajecten wel succesvol verlopen. Mits deze adequaat worden ingezet als onderdeel van een verandertraject en goed voorberied en gefaciliteerd worden. Dat zeggen de auteurs van het boek Hartelijk gefaciliteerd! Succesvol veranderen met de workshopaanpak. Volgens Annet Noordik en Jeroen Blijsie is dit boek het eerste standaardwerk van hoe je een workshop succesvol voorbereid, realiseert en inbedt in een verandertraject. Tezamen met de dvd met daarop klantinterviews en de website www.hartelijkgefaciliteerd.nl met tips een compleet geheel.
    interview
    Algemeen management
    23 februari 2009
    Hans van der Klis
    5-8 minuten leestijd
    Begin februari verscheen het boek De publieke zaak, een bundel essays die inspiratie wil bieden voor een nieuwe dynamiek in de samenleving. Initiatiefnemer Mickey Huibregtsen bracht een groot aantal vooraanstaande denkers bijeen die voorstellen doen op uiteenlopend gebied. Het doel van het initiatief is een bijdrage leveren aan de kwaliteit van het publieke debat en het vergroten van de maatschappelijke betrokkenheid . De politiek laat het op dat terrein afweten, vindt Huibregtsen.
    interview
    13 februari 2009
    Walter van Hulst
    7-11 minuten leestijd
    ‘De kredietcrisis heeft voor iedereen pijnlijk zichtbaar gemaakt hoeveel schade het virus van de haast kan aanrichten. Maar uit de chaos zal weer een nieuwe orde voortkomen.’ Dat stelt Carl Honoré, journalist voor onder andere The Guardian en The Economist en auteur van het boek Slow. Sinds het voor het eerst verscheen, in 2004, heeft hij alleen maar méér tekenen van een diepe wens tot verandering zien opborrelen. Overal ter wereld, op allerlei terreinen. ‘Ik ben een geboren optimist. Elke crisis biedt nieuwe kansen, is vaak een voorbode van een nieuw tijdperk.’
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    11 februari 2009
    Annegreet van Bergen
    4-6 minuten leestijd
    Bijna allemaal praten we voor de kost. We vergaderen, we overleggen, we overtuigen, we presenteren. Maar tijdens onze opleiding leren we slechts zelden hoe dat moet. ‘Met iets meer aandacht kun je veel meer bereiken,’ is de ervaring van Susanne Gerritsen. Zij is gepromoveerd taalbeheerser en geeft communicatietrainingen. Zij schreef het boek Een goed verhaal.
    interview
    Leiderschap
    3 februari 2009
    Hans van der Klis
    6-8 minuten leestijd
    Na een carrière die hem onder meer langs de hotelketens Hilton en Marriott voerde, belandde Lee Cockerell in 1991 bij Disney. Hij was betrokken bij het in 1992 geopende pretpark EuroDisney en klom vervolgens op tot vice-president operations in het Walt Disney World Resort in Florida. Na zijn pensionering in 2006 schreef Cockerell Creëer Magie, een doorleefd boek waarin hij bekende leiderschapsstrategieën illustreert met zijn eigen ervaringen.
    interview
    Leiderschap
    2 februari 2009
    Annegreet van Bergen
    3-4 minuten leestijd
    Als er dienend-leiders aan het hoofd van banken hadden gestaan, hadden we nu geen kredietcrisis gehad. Dit zei Wereldbankdirecteur Herman Wijffels tegen Ed Voerman. Voerman is ondernemer en oprichter van de Europese stichting voor Servant Leadership. Samen met cultuurgoeroe Fons Trompenaars schreef hij het boek Grenzeloos leiderschap, met als ondertitel 'Zeven dilemma’s van Servant-leadership in beeld gebracht'.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    29 januari 2009
    Paul Groothengel
    4-6 minuten leestijd
    Hoe tover je een probleem om in een mogelijkheid? Dat is de essentie van het gedachtegoed van Berthold Gunster. We denken ons vast in verstikkende ‘ja-maars’ terwijl een open levenshouding met een ‘ja-en’ manier van denken ons aantoonbaar meer oplevert. In zijn boek Huh?! beschrijft Gunster vijftien uiteenlopende strategieën om het spreekwoordelijke halflege glas weer te zien als halfvol. Kantelen en omdenken is daarbij het onontbeerlijke gereedschap.
    interview
    Economie
    26 januari 2009
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    Jurriaan Pröpper, strategieadviseur en directeur van Adstrat, maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de vergrijzing van Nederland. In antwoord op dit probleem schreef hij een businessplan voor Nederland: Een (on)gemakkelijke keuze. ‘Het is een pleidooi voor een liberaal economisch beleid om de sociale voorzieningen te kunnen behouden.’
    interview
    Mens en maatschappij
    23 januari 2009
    Rob Hartgers
    3-5 minuten leestijd
    In zijn boek Van Drees tot Bos uit econoom en voormalig Vendex-topman Arie van der Zwan harde kritiek op de Partij van de Arbeid, die hij omschrijft als ‘ideologisch uitgewoond’. Hij roept op tot een ideologische strijd tegen het ‘superkapitalisme’ en pleit voor een ‘renaissance van de staat’. Boekcover sprak met Van der Zwan.
    interview
    Algemeen management
    21 januari 2009
    Hans van der Klis
    5-8 minuten leestijd
    In zijn nieuwe boek Iedereen ondernemer houdt Arko van Brakel, in 1994 medeoprichter van EuroNet en sindsdien ‘serial entrepreneur’, een hartstochtelijk pleidooi voor een ondernemende mentaliteit. Die is onontbeerlijk in zijn ogen, nu wij steeds vaker te maken krijgen met onzekerheden in ons bestaan.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden