OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 2

    Filter de resultaten

    Actieve filters 2

    Recensie 1800878

    Rubriek

    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    11 resultaten
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    26 juni 2007
    Sebastiaan Aghina
    We onderhandelen elke dag, bewust of onbewust, met anderen maar vaak ook met onszelf. 'Als ik dit rapport vandaag afmaak, trakteer ik mezelf op een goed glas wijn. Nee, want ik ga vanavond sporten. Maar als ik dit rapport voor vijven uur klaar heb, dan wordt het in elk geval sushi en dus even geen wijn.' Elke ruil waarbij, al is het maar kort, alternatieven worden gewogen waarna een keuze wordt gemaakt, is een onderhandeling. Al is zojuist de beschreven de interne onderhandeling natuurlijk van een andere orde dan de onderhandelingen tussen externe en interne partijen over de verkoop van de grootste Nederlandse bank, of de onderhandelingen over een vredesakkoord.
    recensie
    Algemeen management
    26 januari 2007
    Sebastiaan Aghina
    We worden door de klok geleefd, zowel professioneel als thuis. Bovenaan onze wenslijstjes staat heel vaak het hebben van meer tijd waarin minder hoeft. Voor managers en professionals is tijd hét medium waarin het werk gedaan moet worden. Zonder tijd geen dynamiek van plannen en doelen naar resultaten. Zonder tijd geen stimulerende deadlines, geen strategie of targets. Op tijd stilstaan en je afvragen wat waarom als eerste moet gebeuren, moet daarom onderdeel zijn van de dagelijkse routine van iedere zichzelf serieus nemende leidinggevende. Time management, dus slim gebruikmaken van tijd om onze doelen te realiseren, is een vaardigheid, volgens sommigen zelfs een kunst. Wie 'van deze tijd' is en de 'tijd mee heeft', heeft succes in het leven, zo luidt het adagium. En deze kunst kún je en móet je jezelf eigen maken als manager van je eigen werk en dat van anderen.
    recensie
    Algemeen management
    19 april 2006
    Sebastiaan Aghina
    Sommige boeken moeten van voor naar achter worden gelezen, andere zijn 'papieren instrumenten' zoals handboeken, die bij een gerichte vraag een antwoord geven. En er zijn boeken die tijdens een moment van reflectie met mate 'genoten' moeten worden. Boeken voor op het nachtkastje, of in de trein. Vaak blijven deze laatste boeken het langst bij, omdat de informatie en inzichten die ze bevatten, mits goed gedoseerd, een onderdeel van ons actieve leven worden.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    23 maart 2006
    Sebastiaan Aghina
    Iemand overstelpen met argumenten. Discussies om mensen voor een standpunt te winnen, om zich te verdedigen ('Waarom vallen de cijfers dit kwartaal tegen en wat heb je daar aan gedaan?'), een twistgesprek om 'gewoon' verbaal te 'scoren'. Dit soort gesprekken voeren we regelmatig. Een eigen discussiestijl ombouwen tot een professionele debatstijl, vergt oefening. 'You can have brilliant ideas, but if you can't get them across, your brains won't bring you anywhere.' (Lee Iacocca, ex-topman Chrysler).
    recensie
    Marketing
    7 februari 2006
    Sebastiaan Aghina
    4-5 minuten leestijd
    Techniek lijkt slechts een middel te zijn dat doelbewust ontworpen, ingezet en geëxploiteerd wordt. De geschiedenis leert anders: technische innovaties zijn praktische en efficiënte verlengstukken van onze handen (machines, stroom) of ons verstand (computers), maar bezitten een eigen (economische) dynamiek. 
    recensie
    Advisering
    13 januari 2006
    Sebastiaan Aghina
    3-4 minuten leestijd
    In zeven stappen naar goed werkende marketing, waarmee je als professional voor langere tijd dit toch wat lastige onderwerp in essentie 'geregeld' lijkt te hebben. Dat is de kern van het boek(je) 'Zeven marketingwetten voor professionals' van Frank Kwakman en Jos Burgers. De kortste weg naar nieuwe opdrachten is niet moeilijk, maar vraagt om het maken van heldere keuzes, aldus de auteurs die laten zien dat marketing een vanzelfsprekend onderdeel is van het 'professional zijn'.
    recensie
    13 januari 2006
    Sebastiaan Aghina
    3-4 minuten leestijd
    Vaak kunnen micro-economische 'verhalen' de macro-economische 'verhalen' verhelderen, zodat ons begrip enorm toeneemt. Globalisering in de handel van textiel, een T shirt dat door een Amerikaanse hoogleraar economie op zijn tocht van ruwe katoen tot tweedehands markt wordt gevolgd door de productie- en logistieke keten, is zo'n micro-economisch verhaal.
    recensie
    Advisering
    8 december 2005
    Sebastiaan Aghina
    3-4 minuten leestijd
    Werk is een tweede familie, althans voor professionals. En relaties binnen het werk moeten net als binnen een familie of gezin beheerd, gevoed en soms gestuurd worden. Relatiemanagement is niet alleen een kunst voor ons als privé-personen maar ook als professionele mensen. Een professional is immers iemand die 'ergens zijn/haar beroep van gemaakt heeft' maar tegelijk betekent het ook zich geroepen voelen 'publiekelijk een boodschap naar buiten te brengen', het woord 'professional' is verwant aan 'profeet', zo blijkt bij nalezing in het Engelse en Nederlandse woordenboek.
    recensie
    Advisering
    29 oktober 2004
    Sebastiaan Aghina
    3-4 minuten leestijd
    Goede wijn behoeft geen krans, maar wel een etiket. Dit kan het marketingmotto van de hedendaagse professionele adviseur, accountant, ontwerper of architect zijn. Deze professional wordt door inhoud en niet door 'platte' verkoop gedreven.
    recensie
    Advisering
    11 mei 2004
    Sebastiaan Aghina
    5-7 minuten leestijd
    "Vrije vogel met enige specifieke deskundigheid [...] integriteit en betrouwbaarheid [...] herinneringen aan de ambachtelijke maatschappij van voor de industriële revolutie." Met deze kwalificaties kenschetst Mickey Huibregtsen professionals aan het begin van de 21e eeuw in het voorwoord tot 'Wat beweegt professionals? Motieven in loopbaankeuzen', door Nijhoff, Commissaris, Dekker en anderen in de reeks Bedrijfskundige Signalementen.
    recensie
    Advisering
    11 februari 2004
    Sebastiaan Aghina
    3-4 minuten leestijd
    Mensen en organisaties kunnen op drie manieren gestuurd worden: door middel van productie/omzet/geld, kennis(uit)ontwikkeling en loopbaanontwikkeling. Zijn managers en aandeelhouders uiteindelijk geïnteresseerd in het eerste stuurmiddel, medewerkers zelf worden vooral geprikkeld door de andere twee. 

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden