OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 2

    Filter de resultaten

    Actieve filters 2

    Recensie 2135952

    Rubriek

    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    19 resultaten
    recensie
    21 mei 2013
    Hans Strikwerda
    Zo ongeveer honderd jaar na de eerste publicatie er van in het Duits, is er nu een Nederlandse vertaling van Weber's controversiële boek De protestantse ethiek en de geest van het kapitalisme verschenen. De eerst vraag die dan opkomt is: waarom deze Nederlandse vertaling? Wat is er nu zo actueel aan dit bijna honderd jaar oude boek? Wel, het actuele is dat dit boek van Max Weber de aandacht vestigt op de rol van de moraliteit in de samenleving in relatie tot de organisatie van de economie. In zijn tijd was dat dan overigens uitsluitend het geloof beleden in het georganiseerde verband van een van de christelijke kerken.
    recensie
    Strategisch management
    19 september 2008
    Hans Strikwerda
    7-10 minuten leestijd
    Naast bekende strategen als Ansoff, Porter, Prahalad & Hamel is er Richard D’Aveni, hoogleraar aan de Amerikaanse Tuck School of Business van Darmouth University. Hetzelfde niveau, maar helaas minder bekend. D’Aveni is vooral bekend geworden door zijn boek Hypercompetition uit 1994, in het Nederlands verschenen onder de titel Hyperconcurrentie. In 2001 verscheen zijn tweede boek: Strategic Supremacy. Wat maakt D’Aveni anders dan de andere bekende strategen? Dat is zijn centrale stelling die luidt dat er voor ondernemingen geen voor de langere termijn houdbare strategische voordelen bestaan.
    recensie
    Organisatiekunde
    26 augustus 2008
    Hans Strikwerda
    6-8 minuten leestijd
    Wat het boek Post-Capitalist Society (in het Nederlands verschenen onder de titel De post-kapitalistische maatschappij) van Peter Drucker tot een klassieker maakt, is een aantal voorspellingen die ook vijftien jaar na publicatie hun intrigerende karakter nog altijd niet hebben verloren.
    recensie
    Organisatiekunde
    10 november 2004
    Hans Strikwerda
    3-5 minuten leestijd
    Jim Collins, co-auteur van het voortreffelijke 'Built to Last', heeft met zijn nieuwe boek 'Good to Great' twee dingen nagestreefd: enerzijds tijdloze factoren voor succes over langere tijd te identificeren en tegelijkertijd de zoveelste management hype te vermijden, maar wel inzichten met dezelfde eenvoud te formuleren.
    recensie
    Strategisch management
    6 mei 2004
    Hans Strikwerda
    5-7 minuten leestijd
    Na hun invloedrijke boek over de balanced scorecard gepubliceerd in 1996 en hun boek over de 'strategy focused organization', gepubliceerd in 2001, hebben Robert Kaplan en David Norton nu een derde boek gepubliceerd: 'Strategie in kaart gebracht'. 
    recensie
    Strategisch management
    14 april 2004
    Hans Strikwerda
    5-7 minuten leestijd
    Na hun invloedrijke boek over de balanced scorecard gepubliceerd in 1996 en hun boek over de 'strategy focused organization', gepubliceerd in 2001, hebben Robert Kaplan en David Norton nu een derde boek gepubliceerd: 'Strategy Maps'. 
    recensie
    Strategisch management
    6 januari 2004
    Hans Strikwerda
    4-6 minuten leestijd
    Prof. Richard D'Aveni is vooral bekend vanwege zijn boek Hypercompetition (1994), vertaald onder de titel 'Hyperconcurrentie' (1998). In dat boek beargumenteerde hij dat in essentie elke strategie op langere termijn onhoudbaar is. Ondernemingen moeten regelmatig met een nieuwe strategie komen. In zijn nieuwe boek komt D'Aveni met een heel ander verhaal, een verhaal vooral op een hoger niveau.
    recensie
    Strategisch management
    17 april 2002
    Hans Strikwerda
    4-6 minuten leestijd
    Prof. Richard D'Aveni is vooral bekend vanwege zijn boek Hypercompetition (1994). In dat boek beargumenteerde hij dat in essentie elke strategie op langere termijn onhoudbaar is.
    recensie
    Strategisch management
    19 maart 2002
    Hans Strikwerda
    3-4 minuten leestijd
    Jim Collins, co-auteur van het voortreffelijke 'Built to Last', heeft met zijn nieuwe boek 'Good to Great' twee dingen nagestreefd: enerzijds tijdloze factoren voor succes over langere tijd te identificeren en tegelijkertijd de zoveelste management hype te vermijden, maar wel inzichten met dezelfde eenvoud te formuleren.
    recensie
    IT-management / ICT
    17 april 2001
    Hans Strikwerda
    In een tijd van een explosie van beschikbaarheid van informatie en van communicatiecapaciteit is het verleidelijk om de informatietechnologie als de bepalende factor te zien voor niet alleen technologische ontwikkelingen, maar vooral ook maatschappelijke ontwikkelingen. Internet en IT wordt door een aantal wel gezien als het einde van de onderneming, van de universiteit en andere maatschappelijke instituties. Brown (Chief Scientist bij Xerox Corporation en directeur van het Xerox Palo Alto Research Centrum (Parc)) en Duguid (researcher in sociale en culturele studies aan de Universiteit van Californië) ontmythologiseren in hun voortreffelijke boek (in de USA inmiddels een bestseller) de werking van de informatietechnologie.
    recensie
    internet en social media
    17 april 2001
    Hans Strikwerda
    3-5 minuten leestijd
    'Het einde van de IT-hype'. Zo had de titel van dit boek ook kunnen luiden. In een tijd van een explosie van beschikbaarheid van informatie en van communicatiecapaciteit is het verleidelijk om de informatietechnologie als de bepalende factor te zien voor niet alleen technologische ontwikkelingen, maar vooral ook maatschappelijke ontwikkelingen.
    recensie
    internet en social media
    17 april 2001
    Hans Strikwerda
    3-4 minuten leestijd
    De meest cruciale en ook meest onzekere factor in de nieuwe economie is de consument. Kon in de oude economie de consument gesegmenteerd worden, statistisch beschreven en door middel van marketing gemanipuleerd, dat gaat niet meer op in de nieuwe economie.
    recensie
    internet en social media
    7 oktober 2000
    Hans Strikwerda
    4-5 minuten leestijd
    In deze tijd van e-ventures, snel geld verdienen met IPOs, Internet, B2B leeft bij menig ondernemer de vraag of ondernemen alleen maar een kwestie is van doen, proberen, experimenteren, of dat er ook nog strategie geformuleerd moet worden.
    recensie
    Marketing
    4 augustus 2000
    Hans Strikwerda
    3-4 minuten leestijd
    De meest cruciale en ook meest onzekere factor in de nieuwe economie is de consument. Kon in de oude economie de consument gesegmenteerd worden, statistisch beschreven en door middel van marketing gemanipuleerd, dat gaat niet meer op in de nieuwe economie.
    recensie
    Marketing
    11 mei 2000
    Hans Strikwerda
    4-5 minuten leestijd
    Zo op het eerste gezicht, afgaande op de titel, gaat het hier om het zoveelste hype-boek, zeker als in de ondertitel ook nog eens wordt gesuggereerd dat elk ondernemen een toneelspel is. In de originele, Amerikaanse, editie stond er nog een tweede ondertitel: 'Goods & services are no longer enough'. Daar gaat dit boek eigenlijk echt over: wat komt er na de dienstverlening?
    recensie
    Internet en social media
    20 maart 2000
    Hans Strikwerda
    3-5 minuten leestijd
    In deze tijd van e-ventures, snel geld verdienen met IPOs, Internet, B2B leeft bij menig ondernemer de vraag of ondernemen alleen maar een kwestie is van doen, proberen, experimenteren, of dat er ook nog strategie geformuleerd moet worden. Evans en Wurster stellen in 'Blown to Bits' dat we inmiddels de tweede generatie van e-commerce ingaan en dat die fase meer bepaald wordt door strategisch denken dan door te experimenteren. De vraag daarbij is of gebruik gemaakt kan worden van bestaande strategische principes of niet. De belangrijkste spelers in de nieuwe leveranciers van A-merken, fysieke detaillisten, elektronische detaillisten en wat de auteurs noemen 'pure navigators', concentreren zich nu op het verdedigen van de tot nu toe veroverde markt.
    recensie
    internet en social media
    11 februari 2000
    Hans Strikwerda
    Er w
    recensie
    Marketing
    17 mei 1999
    Hans Strikwerda
    Zo op het eerste gezicht, afgaande op de titel, gaat het hier om het zoveelste hype-boek, zeker als in de ondertitel ook nog eens wordt gesuggereerd dat elk ondernemen een toneelspel is. Onder de stofomslag van het boek staat een tweede ondertitel: 'Goods & services are no longer enough'. Daar gaat dit boek over: wat komt er na de dienstverlening? Iedereen is bekend met de overgang van de primaire economie, onttrekking, jacht en landbouw, naar de industriële samenleving en werkt nu ijverig aan de realisatie van de diensteneconomie. Maar wat komt er daarna? Bekende termen zijn de informatie-economie en de kenniseconomie. De auteurs stellen daar tegenover dat informatie niet de basis is van de nieuwe economie, omdat informatie op zichzelf niet een economisch goed is. Pas als ondernemingen informatie aanbieden in de vorm van informatiediensten of informatiegoederen en ervaringen waarbij kennis en inzichten worden overgedragen, creëren ze economische waarde. Het gaat steeds om een persoonlijke beleving in een fysieke gebeurtenis, die kan variëren van een opleiding tot een spannende wildwatervaart tot een therapeutisch gesprek met de psycho-analyticus.
    recensie
    Organisatiekunde
    21 maart 1999
    Hans Strikwerda
    4-5 minuten leestijd
    Er wordt al geruime tijd gesproken over de informatie-economie en over de netwerkeconomie. Nu is er dan voor het eerst een goed toegankelijk boek dat uitlegt wat dat betekent voor ondernemingsstrategie. De auteurs, Shapiro is hoogleraar strategie en Varian is hoogleraar informatiemanagement, leggen uit dat de informatie- en communicatietechnologie niet de economische wetmatigheden wijzigen, maar wel geheel andere uitkomsten teweeg brengen in de economische verhoudingen.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden