OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
16 resultaten
recensie
IT-management / ICT
29 oktober 2024
Peter Bosma
2-3 minuten leestijd
Als het gaat om Excel ben ik, zoals velen, autodidact. Het meeste heb ik geleerd door te experimenteren, de helpfunctie te gebruiken en online video's te bekijken. Het vinden van de juiste informatie kost echter veel tijd, en ik wilde graag mijn vaardigheden naar een hoger niveau tillen. Daarom besloot ik ‘Zo word je een Excel Pro’ te lezen.
recensie
Internet en social media
6 mei 2024
Peter Bosma
3-4 minuten leestijd
Wat betreft ChatGPT ben ik een Noob. Zo werd ik genoemd toen ik met iemand sprak over ChatGPT. Hij kende het fenomeen al goed, wist er veel over te vertellen, en raadde mij ‘Geavanceerd ChatGPT’ aan om mijn kennisachterstand in te halen.
recensie
Coaching en trainen
19 december 2014
Peter Bosma
2-3 minuten leestijd
Als manager en supervisor werk ik in veel verschillende situaties samen met anderen. Vaak ben ik benieuwd naar wat die mensen bezighoudt en beweegt en daarom stel ik vragen. Maar de juiste vraag ligt niet altijd voor de hand, en ik zou willen dat ik mijn vragen zo formuleer dat mijn oordelen, aannames en suggesties er niet in bij voorbaat al inzitten. Ik hoop dat ik met het bestuderen van het boek ‘De kunst van het vragen stellen’ mijn manier van vragen stellen tot meer ‘kunst’ kan verheffen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 september 2014
Peter Bosma
Als manager weet ik maar al te goed dat ‘kunnen overtuigen’ een heel belangrijke zo niet essentiële vaardigheid is die elke leider onder de knie moet hebben. Blanco startte ik met het lezen van ‘Overtuigingskracht - 50 geheimen van de psychologie van het beïnvloeden’. Wat wil ik erover weten? Wat is overtuigingskracht? Wat zijn die geheimen waar in de subtitel gewag van wordt gemaakt? En hoe doe je dat dan op een goede manier? En op welke wijze kan ik mijn overtuigingskracht ontwikkelen of beter inzetten?
recensie
4 juli 2014
Peter Bosma
1-2 minuten leestijd
‘Zelfsturende teams in de praktijk’ van Astrid Vermeer en Ben Wenting is geschreven mede op basis van succesvolle ervaringen met zelfsturing bij het overbekende. Buurtzorg Nederland. Zelfsturing anno 2014 lijkt een concept dat, in tijden van crisis, ons uit het slop moet halen. Vermeer en Wenting geven echter aan dat wanneer bezuiniging het uitgangspunt is en er onvoldoende vertrouwen is in de professional zelfsturing gedoemd is te mislukken.
recensie
Algemeen management
21 mei 2014
Peter Bosma
3-5 minuten leestijd
‘A3 methodiek’ van Henk Doeleman, Lucian van Heumen en Manon Diepenmaat biedt een uiteenzetting van de methode en doet recht aan de meedenkende en participerende medewerker van nu.
recensie
Leiderschap
17 juli 2013
Peter Bosma
2-3 minuten leestijd
De auteurs Kenneth Blanchard & Mark Miller zijn bij menigeen bekend om de vele titels die zij samen danwel afzonderlijk van elkaar geproduceerd hebben. Ik ken er daar slechts één van - dat is voor mij ook een reden geweest om 'Groots door te groeien' ter hand te nemen. Maar ook om te bezien welke mogelijkheden mij nog meer ter beschikking staan om leiderschap te verwerven. Mijn aandacht werd vooral getrokken door ondertitel; 'Vier principes om een leven lang te leren'? Ik wil dan weten hoe ik dat kan doen!
recensie
Algemeen management
20 april 2012
Peter Bosma
3-4 minuten leestijd
De titel 'Business Exposed' intrigeert direct. Daarmee staat u al op scherp voordat u het openslaat. Ook de omslag suggereert nogal het een en ander, een scalpel en een snede beloofd een chirurgische precisie. Het boek bevat een op feiten gebaseerde analyse van de wereld van CEO's. De vraag komt dan op welke feiten dat zijn en tot welke conclusies dit leidt. Op welke manier zegt dit iets over het huidige beeld dat we hebben van ondernemingen?
recensie
Algemeen management
26 april 2011
Peter Bosma
3-4 minuten leestijd
Voor me ligt van zijn hand 'Turbomanagement' met als subtitel 'Minder doen, meer bereiken'. Met veel interesse heb ik twee eerdere publicaties van Jeroen Busscher gelezen; 'Pimp je afdeling' en 'Troost voor werkende mensen'. Beide zeer tot verbeelding sprekende werken die het lezen meer dan waard zijn. Naast verbeelding is er in ruime mate inhoud. Geïntrigeerd door de titel ben ik benieuwd hoe management Turbo kan worden. Daarnaast voel ik me, mede vanwege mijn van nature luie inslag, aangesproken door de subtitel. De vraag die dan bij mij op komt is; hoe doe ik dat, wat moet ik niet doen en wat juist wel?
recensie
Personeelsmanagement
12 januari 2011
Peter Bosma
2-3 minuten leestijd
Wie heeft nog niet via zijn LinkedIn-account de contacten met (oud-)collega's, vrienden en klasgenoten hernieuwd? Aaltje Vincent vond mij via LinkedIn nadat van mijn hand een recensie van haar boek 'Jobmarketing' in het blad Management & Literatuur was verschenen. Uit het contact dat daaruit voortvloeide, bood zij mij haar nieuwste werk aan, dat zij publiceerde met auteur Jacco Valkenburg; 'Solliciteren via LinkedIn'.
recensie
Werk en loopbaan
19 november 2010
Peter Bosma
4-6 minuten leestijd
Enthousiast was ik al van Jeroen Busschers voorgaande publicatie 'Pimp je afdeling'. Nu ben ik dat opnieuw en niet alleen door de titel 'Troost voor werkende mensen' als wel door de foto op de cover. Beide spreken tot de verbeelding en wekken een zekere, al of niet terechte, verwachting. Het roept bij mij de vraag op waarvoor we als werkend mens getroost moeten worden. Wat gebeurt er op het werk waar ik als lezer in terecht zou zijn gekomen? Op welke wijze ga ik daar mee om?
recensie
Werk en loopbaan
23 juni 2010
Peter Bosma
3-4 minuten leestijd
Soms spreekt een titel van een boek mij aan, in dit geval die van 'Jobmarketing'. Nieuwsgierig geworden naar de inhoud en de beloofde aanpak ben ik gaan lezen. Ik ben begonnen met in mijn achterhoofd vragen als: Hoe kun je jezelf 'vermarkten' en welke slimme hulpmiddelen zijn er?
recensie
Leiderschap
7 juni 2010
Peter Bosma
3-4 minuten leestijd
In mijn werk als leidinggevende kom ik dagelijks tegen dat er een beroep gedaan wordt op mijn kennis en vaardigheden. Leiderschap is denk ik te ontwikkelen, en dat zorgt ervoor dat ik in ruime mate interesse heb in literatuur met betrekking tot het onderwerp. In 'Kleur bekennen' hoop ik antwoorden te vinden op de vraag hoe leidinggeven beter kan. Hoe lastig dat wellicht ook is.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 april 2010
Peter Bosma
2-3 minuten leestijd
Als manager in de jeugdzorg ben ik dagelijks bezig met leidinggeven en dit wil ik blijvend ontwikkelen. Helmi Tunnissen stelt dat het ontwikkelen van 'leiderschap' begint bij het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap. Met haar boekje 'Ontwikkelen van persoonlijk leiderschap - Een methodische aanzet' hoop ik hiermee actief aan de slag te gaan. Immers; 'de theorie is zonder praktijk impotent en omgekeerd'.
recensie
Algemeen management
8 maart 2010
Peter Bosma
Hoe haal ik het beste uit mijn team? Deze vraag zullen vele managers, leidinggevenden en coaches zich, soms ook vertwijfeld, stellen. Pogingen tot heldere oplossingen en antwoorden zijn in vele artikelen en boeken beschreven. In de afgelopen decennia zijn er door vele auteurs theorieën en methodes aangedragen die beloofden hierin te kunnen slagen. U zoekt theoretische en praktische, antwoorden en methodes op deze vraag! Met het lezen van 'Hoe haal ik het beste uit mijn team?' van David Clutterbuck zult u zeker enthousiast worden, aan de slag kunnen en uw team tot grotere hoogte weten te brengen.
recensie
Psychologie
8 februari 2010
Peter Bosma
2-3 minuten leestijd
Voor professionals die regelmatig beroepsmatig gesprekken voeren, is bezit van kennis en vaardigheden onontbeerlijk. Niet alleen door middel van vallen en opstaan leer je om gesprekken voeren. Harry Stroeken verdiept in 'Kleine psychologie van het gesprek' de theoretisch-technische aspecten en geeft aandachtspunten voor het gesprek. Voert u regelmatig vanwege uw beroep gesprekken? Wilt u zich verfijnen in het voeren van hulpverlenende 'gesprekken'? Dan kan dit handzame boekje u daarbij van dienst zijn.