OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
20 resultaten
recensie
Werk en loopbaan
5 oktober 2011
Nico Vreeswijk
De start en introductie van een nieuwe baan is niet voorbehouden aan HR-medewerkers maar moet juist vanuit de werknemer zelf komen. Marie Anne Borst wil met 'Hoera! Ik heb een nieuwe baan' af van de passieve houding van nieuwe medewerkers. Pro-actief te werk gaan en een goed eerste indruk maken is haar motto.
recensie
Leiderschap
20 september 2011
Nico Vreeswijk
Luc van Berkestijn heeft een praktisch en handzaam boek geschreven waarin hij de lezer in korte tijd wegwijs maakt in de verschillende gesprektechnieken. Hoe geef je iemand op een constructieve wijze feedback of hoe breng je een slecht nieuwsbericht? Dat zijn zaken en onderwerpen die Berkestijn in 'Een goed gesprek' bespreekt aan de hand van korte hoofdstukken, omkleed met casussen.
recensie
Algemeen management
12 augustus 2011
Nico Vreeswijk
3-4 minuten leestijd
Greveling gaat in 'De ondernemende manager' op zoek naar de redenen voor kritiek op management. Hij laat het niet alleen bij analyseren, en hij geeft aan dat toekomstbestendigheid en innovatie door ondernemend management het antwoord moet zijn. De ondernemende manager kan met zijn visie een keuze maken door een doel en daarmee perspectief en enthousiasme te bieden.
recensie
Strategisch management
4 maart 2011
Nico Vreeswijk
3-4 minuten leestijd
Als je in deze tijd met je product of dienst bij consumenten in de smaak wilt vallen, moet je snel handelen, de eerste zijn en vooral anders zijn dan de concurrent. Bedrijven moeten zich onderscheiden van hun concurrenten en dat doen ze allemaal met dezelfde, academische, beproefde marketingmethoden. Het resultaat is dat bedrijven en hun producten in hun poging 'anders' te zijn, juist meer op elkaar gaan lijken en dat merkloyaliteit verdwijnt. Youngme Moon laat met haar boek 'Anders' de lezer met een andere bril kijken naar de wijze waarop je marketinginstrumenten inzet en maakt duidelijk hoe klanten over de schreeuwerige marketing en reclame denken.
recensie
Algemeen management
22 februari 2011
Nico Vreeswijk
In het boek 'Heel herkenbaar' laat Paul Verburgt zien hoeveel onzin er is en dat er veel misvattingen leven bij managers en managementteams. Met zijn 'minimal management filosofie' geeft hij op verfrissende wijze een kijkje in zijn eigen praktijk en jarenlange managementervaring in diverse organisaties. Aan de hand van veertig zeer herkenbare hoofdstukken, die allen op een columnachtige wijze zijn beschreven, laat hij zien dat je met minder management, minder regels, meer aandacht voor mopperend personeel veel meer succes kunt behalen. Vooral het uitbannen van MT-vergaderingen en het afschaffen van grote afdelingen zoals personeelszaken zijn hierin essentieel.
recensie
Reclame en verkoop
21 februari 2011
Nico Vreeswijk
In zijn boek 'De verkoopmaffia' laat Erwin Wijman op een humoristische wijze zien dat in bedrijven en winkels de menselijke maat verdwijnt. Als je al contact kunt leggen met een bedrijf kom je via een oerwoud van vragenformulieren of het intoetsen van call dails uiteindelijk bij een anoniem contact met cliché antwoorden terecht. Wijman zegt treffend 'Efficiency binnen de bedrijven is een roofdier' en zorgt er uiteindelijk voor dat de klanten deze bedrijven gaan mijden.
recensie
Algemeen management
15 februari 2011
Nico Vreeswijk
3-4 minuten leestijd
Wil Derkse vertaalt in 'Een levensregel voor beginners' de benedictijnse spiritualiteit en regels naar vormen van samenleven en samenwerken naar regels voor het gezin, een bedrijf of stichting. Natuurlijk kun je altijd zoeken naar vergelijkingen en afgeleiden uit het verleden, maar Derkse gaat hiermee zelfs terug tot de zesde eeuw en daarbij houdt hij het eenvoudig en down to earth. Een belangrijk item uit dit boek is de kwaliteitsimpuls onder het motto 'anything worth doing is worth doing it well' ofwel Quality Management!
recensie
Algemeen management
14 februari 2011
Nico Vreeswijk
3-4 minuten leestijd
In 'Handboek voor de keiharde manager' is Jan Dijkgraaf heel duidelijk over hoe je een bedrijf moet managen. Luie medewerkers, ja-maar-zeggers en vergadertijgers... weg ermee! Dijkgraaf laat de lezer zien dat je niet bang moet zijn voor regels, P&O'ers of claims. Gewoon ontslaan met goede en heldere afhandelingkosten - medewerkers verdienden duidelijkheid. Jan Dijkgraaf is heel helder; werk is puur een zakelijke relatie en zo moet je het ook benaderen.
recensie
Strategisch management
12 januari 2011
Nico Vreeswijk
3-5 minuten leestijd
In zijn boek 'De strategieversnelling' rekent Alfred Griffioen af met organisaties die strategie en businessmodellen jarenlang ongewijzigd toepassen. Globalisering en de snel groeiende informatietechnologie dwingen bedrijven om permanent hun businessmodel te vernieuwen. In zijn boek laat Griffioen zien dat, afhankelijk van het type bedrijf en markt waarin het verkeert, focus op waardetoevoeging essentieel is. Uitbouwen van de marktrelevantie of de positie van je unieke product versterken, staan model in zijn versnellingsbak.
recensie
Organisatiekunde
11 september 2009
Nico Vreeswijk
Organisaties van nu zijn beduidend anders dan twintig jaar geleden. Van productie- naar kennisorganisaties, waarbij de werkzaamheden vervagen en mensen in virtuele teams werken. Bonne Wagenaar spreekt in zijn boek 'Organisatie van binnenuit' daarom ook van organiseren in plaats van organisaties. Hij brengt met zijn kijk op organisaties de organisatie (rationaliteit) en de factor mens (irrationaliteit) in balans.
recensie
Internet en social media
18 augustus 2009
Nico Vreeswijk
3-4 minuten leestijd
Als een internet-, e-mail- en blogverslaafde ruim een maand van deze informatie- en communicatiemedia afgezonderd is, heb je daarna veel te vertellen. Jim Stolze heeft na deze ervaring 'Hoe overleef ik mijn inbox?' geschreven. De titel dekt niet de gehele lading, maar laat wel zien dat Stolze zich meer bewust is geworden van de nadelen van vooral het e-mailverkeer. Dat is de reden waarom hij een hoofdstuk met 31 tips en een hoofdstuk met valkuilen heeft geschreven. Maar, eerlijk is eerlijk, het hoofdstuk over zijn maand offline zijn en de relatie tussen geluksbeleving en internet zijn de meest interessante stukken van het boek. Het concept van zijn boek is leuk en lezenswaardig.
recensie
Marketing
17 augustus 2009
Nico Vreeswijk
'Succesvolle bedrijven en merken zijn meestal degenen met een verhaal dat onlosmakelijk aan het bedrijf en het merk kleeft en intern en extern consequent wordt uitgedragen.' Het succesvolle bedrijf werkt met een heldere corporate story. Peter van der Wijk beschrijft in 'Corporate storytelling' met pakkende voorbeelden hoe de communicatie met medewerkers of klanten optimaal werkt door gebruik te maken van goede en authentieke verhalen. Geen hype of eendagsvlieg, het is een continu proces van verhalen vertellen en bijstellen. Daar heb je een lange adem voor nodig.
recensie
Leiderschap
13 augustus 2009
Nico Vreeswijk
Zowel binnen als buiten organisaties zie je dat politieke spelletjes en bijbehorende rituelen een belangrijk deel van de business bepalen. Statusbeluste mensen met grote ego's zijn druk doende met de opbouw van hun CV en het binnenhalen van bonussen. Daarbij vergeten ze waar het allemaal om gaat; de klant en werkgelegenheid. Marco Scheele weet met de titel 'Pratende pakken' direct de aandacht op dit probleem te vestigen. De kern van zijn betoog is dat we allemaal wel wat ego's in de kast hebben, maar er vooral voor moeten zorgen deze niet te vaak te gebruiken want anders word je een pratend pak.
recensie
Organisatiekunde
10 augustus 2009
Nico Vreeswijk
Goed gemanaged, maar slecht georganiseerd is het probleem van veel organisaties. Jaap Peters en Hester Heringa beschrijven in 'Bij welke reorganisatie werk jij?' dat managen en organiseren twee duidelijk verschillende dingen zijn, die elkaar soms tegenwerken. Peters is bekend van 'De intensieve menshouderij' en als activist als het gaat om het Rijnlandse model. Hij gaat in zijn nieuwste boek dieper en breder in op de vraagstukken rondom de maakbaarheid van organisaties.
recensie
Algemeen management
6 augustus 2009
Nico Vreeswijk
3-4 minuten leestijd
Zittend aan mijn Ikea-bureau in m'n Levi 501-broek met YS Laurent-polo en Nike-schoenen aan, schrijf ik deze recensie met behulp van mijn PC met Intelprocessor en Microsoft Word. Met Google zoek ik nog even hoe het ook alweer zat met de VOC en als het typewerk klaar is, rijd ik met mijn Ford nog even lang de Swatchshop en de elektronicazaak om een iPod te kopen. Zomaar een greep uit het productenpakket van bedrijven die een belangrijke rol spelen in ons huidige bestaan. Jonathan Mantle beschrijft in 'Bedrijven die de wereld hebben veranderd' in welke mate vijftig bedrijven de richting van de geschiedenis bepaald hebben.
recensie
Economie
28 juli 2009
Nico Vreeswijk
Beroepstrots en respect zijn de drijfveren van professionals. De overheid en managers moeten hier meer oog voor hebben; geef professionals voldoende autonomie en waardering, dan zullen zijn met hun intrinsieke motivatie en gedrevenheid ervoor zorgen dat het bedrijf hoge kwaliteit aflevert. De bal ligt ook bij de professionals zelf, want ze moeten de mogelijkheden hiervoor wel opeisen. Dat is de hoofdboodschap van 'Beroepstrots'. Thijs Jansen, Gabriël van den Brink en Jos Kole laten aan de hand van verschillende interviews en publicaties zien dat professionals hun rol willen en zullen heroveren. Beroeptrots sluit nauw aan op de herwaardering van het Rijnlandmodel.
recensie
Strategisch management
17 juli 2009
Nico Vreeswijk
3-4 minuten leestijd
Terugkijken en vaststellen of je succesvol bent geweest, dat kan iedereen, maar wat brengt de toekomst en hoe speel je daar adequaat op in? Norbert Greveling heeft onderzocht wat het succes van organisaties bepaalt en komt met nieuwe inzichten die gericht zijn op succes in de toekomst.
recensie
Algemeen management
23 juni 2009
Nico Vreeswijk
De laatste jaren zie je steeds meer auteurs bestaande managementtheorieën op de korrel nemen aan de hand van managementromans. Zo beschrijft Rolf Mulder in 'Baggeren door de prut' de problematiek van het dagelijks management op luchtige wijze in een verhaal. Mulder, zelf manager, gebruikt zijn kennis en ervaring als basis voor het op speelse en humoristische wijze beschrijven van alledaagse managementsituaties. Management bestaat volgens hem uit 'doodordinair ploeteren en doormodderen in afgrijselijke combinaties van trammelant, gelazer en gepruts.' Zijn oplossingen en overlevingsstrategieën zijn origineel en onconventioneel, maar vooral slim en professioneel.
recensie
Leiderschap
19 juni 2009
Nico Vreeswijk
Waarom kiest iemand ervoor om manager te worden en leiding te geven? Is de functie van manager een promotie of bent u als professional op een zijspoor beland? De psychologen Theo IJzermans en Tieneke Dijkstra wijzen in hun boek 'Je zult maar de baas zijn' beginnende managers op de voordelen en nadelen van deze positie. IJzermans en Dijkstra dwingen u om kritisch naar uzelf te kijken, want zelfinzicht en emotionele controle blijken cruciaal te zijn. Een leerzaam boek voor beginnende managers; 'weet waar je aan begint, je kunt er nooit meer uitstappen' is een belangrijke waarschuwing van één de managers.
recensie
Algemeen management
3 juni 2009
Nico Vreeswijk
Cees Hoogendijk heeft met zijn boek 'Kracht zonder macht' op voortreffelijke wijze twee dingen nagestreefd. Enerzijds oog voor het realisme van de praktijk en anderzijds het weten vasthouden aan idealisme van gelijkwaardigheid bij kennisuitwisseling. Hoogendijk weet de zoveelste managementhype over strategietheorie en modellen te vermijden en voert aan de hand van een receptenboek de logische methode 'Verticale Dialoog' in.