OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 347 van 11.952 resultaten
recensie
Verandermanagement
23 september 2014
Pieter Taffijn
‘Als je vandaag blijft doen wat je altijd doet, mag je morgen dezelfde resultaten verwachten.’ Marcel van der Avert laat er in zijn boek ‘Ongeziene resultaten’ geen twijfel over bestaan: veranderen moet. De organisatie die daarvoor de bekende paden kiest, zal volgens hem echter nooit het optimale resultaat behalen. ‘Kijk naar de verborgen processen van je organisatie.’ Een op zich simpele boodschap die tot lezen noodt. De lezer moet zich daarvoor wel door een ware rijstebrijberg aan informatie heen werken. Keurig gestructureerd, dat wel.
recensie
Verandermanagement
23 september 2014
Guillaume Velu
In ‘Theatervoorstellingen in organisaties’ bieden Peter van den Boom en Peter de Roode inspiratie en houvast voor wie de organisatie echt wil begrijpen en (helpen) veranderen. Hun onorthodoxe interventiemodel kent vier rollen die de interne veranderaar leert hoe beweging te krijgen in weerbarstige denk –en gedragspatronen die het ‘organisatietheater’ op de werkvloer bepalen. De ‘spelbrekende’ rol van de nar is doorslaggevend. Een verademende aanvulling op mijn collectie veranderboeken!
recensie
Communicatie en media
22 september 2014
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Het ontwikkelen van een goede strategie moet sneller en interactiever, vindt Betteke van Ruler. Bovendien moet het resultaat op een A 4’tje kunnen. Daarmee vergroot je de effectiviteit van het uiteindelijke beleidsplan aanzienlijk. In haar boek Het Strategisch Communicatie Frame (‘Praktische methode voor strategieontwikkeling’) beschrijft zij een praktische methode die dat mogelijk moet maken. Vooral voor de communicatieprofessional, maar toch eigenlijk ook voor iedereen die beleid voor de lange(re) termijn moet maken.
recensie
Reclame en verkoop
22 september 2014
Daniëlle de Jonge
‘Sales is Sexy’. Zo’n titel trekt natuurlijk de aandacht. En als salesexpert maakt het me meteen nieuwsgierig naar de inhoud. Want ja: sales is sexy. Als je het goed aanpakt ben je onderscheidend, weten klanten je te waarderen en vaar je wel bij het zakelijk succes.
recensie
Verandermanagement
22 september 2014
Robert Buisman
Met ‘Thinking in new boxes’ stellen Luc de Brabandere en Alan Iny een nieuw paradigma voor creativiteit voor. Ze zeggen met deze denkmethode verder te gaan dan out-of-the-box-denken. Een belofte die niet alleen nieuwsgierig maakt, maar ook van actuele waarde is. De vraag is: maken ze dit waar?
recensie
Communicatie en media
22 september 2014
Carol Watson
‘Van Idee naar Tekst’ van Karel Witteveen is een boek dat een methodiek van rollen en stijlen en andere tools aanreikt aan schrijvers van verschillende niveaus met diverse motivaties. Zelf ben ik benieuwd of dit boek mij de handigheid en support biedt om mijn ideeën voor onder andere mijn websites en mijn folders kort en bondig en in een korter tijdsbestek te leren schrijven.
recensie
Personeelsmanagement
17 september 2014
Enrico Sterken
In deze tijden van crisis, is het natuurlijk zaak dat elke euro goed wordt besteed. Veel bedrijven hebben hun investeringen teruggeschroefd. Bedrijven willen hun klanten in deze tijd koesteren en zeker niet verliezen.
recensie
Personeelsmanagement
17 september 2014
Brigitte Koehler
Met het boek ‘Strategische Personeelsplanning’ van Dr. Gerard Evers heb je een waardevol ‘instrument’ in handen. Niet alleen krijg je een flinke portie theorie in huis, maar ook praktische modellen en instrumenten waarmee een ieder, die écht iets met strategische personeelsplanning wil, aan de slag kan gaan.
recensie
Organisatiekunde
17 september 2014
Henk van Tent Becking
Ben Kuipers en Sandra Groeneveld behandelen in ‘De kracht van High Performance Teams’ de zes unieke kenmerken van deze teams in de publieke sector. Het fraai vormgegeven boek bevat mooie casussen die een goed beeld geven van een High Performance Team doet.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 september 2014
José Otte
‘Buiten de lijntjes’ is een boek over creativiteit. Robinson schrijft over de ontwikkeling van natuurlijke talenten. In dit boek analyseert hij de huidige tijd en de tendens om de prestaties steeds hoger op te voeren. Hij beschrijft het belang van het vinden van creativiteit, van de natuurlijke talenten.
recensie
Reclame en verkoop
17 september 2014
Willy Sietsma
‘Sales is sexy’ van Lucinda Douglas en Jan-Willem Seip geeft mij de handvatten die ik nodig heb om als vrouwelijke ondernemer mijn ‘mannetje’ te staan. Maar wel te blijven handelen vanuit mijn vrouwelijke kracht. Het neemt u mee in het verkoopproces en laat de verschillen tussen mannen en vrouwen zien. Met de genoemde tips, zowel in het boek als vanuit de interviews, kunt u meteen aan de slag.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
15 september 2014
Margot van Trier
3-4 minuten leestijd
Het nieuwe werken is in steeds meer organisaties gemeengoed. Maar wat houdt het eigenlijk in? En waar leren we hoe dat precies gaat? Nieuw werken? Is het oud werken in een nieuw jasje? Met een laptop en een flexwerkplek? Saskia Langenberg neemt de lezer in haar boek ‘Je nieuwe werkleven’ mee in de zoektocht naar het nieuwe werken. Want hoe dat er uitziet, dat is voor iedereen anders.
recensie
Communicatie en media
11 september 2014
Carla Derijck
Verhalen pushen heeft geen zin. Even met rust laten wel. Dat is de kunst van het ruimte gunnen en vertrouwen geven. Dat is één van de kernen waarop verandering stoelt. Daarmee is de verandering geen feit maar een goed begin is gemaakt. In het toegankelijke 'Change the script' werkt Theo Hendriks toe naar transformatie. Taal beïnvloedt verandering. Dit boek is er een mooi voorbeeld van.
recensie
Personeelsmanagement
9 september 2014
Paul Groothengel
6-8 minuten leestijd
Jarenlang werkt topambtenaar Arthur Gotlieb met veel plezier bij de Nederlandse Zorgautoriteit. Maar vanaf 2010 wordt hij tegengewerkt en buitengesloten. Zijn beoordelingen zijn opeens onvoldoende, waarna hij een uitgebreid bezwaarschrift indient. Vlak voor een afspraak hierover met de hoogste NZa-baas, begin dit jaar, pleegt Gotlieb zelfmoord. Zijn broer bezorgt het bezwaarschrift bij de NRC die er meerdere malen over publiceert. De NZa-top is inmiddels opgestapt, begin september verscheen het boek Operatie werk Arthur de deur uit (‘Dagboek van een ongewenste werknemer’).
recensie
Leiderschap
8 september 2014
Marianne Eussen
2-3 minuten leestijd
De tijd van macholeiderschap is voorbij. Dat is de boodschap die Simon Sinek uitdraagt in zijn boek ‘Een voor allen, allen voor een’. De titel ‘Een voor allen, allen voor een’ verwijst naar het motto van de Drie Musketiers. Het geeft de samenhorigheid weer die de schrijver zo belangrijk vindt voor succesvolle organisaties. Toch vind ik de oorspronkelijke titel: ‘Leaders eat last’ beter passen bij de boodschap van dit boek.
recensie
Werk en loopbaan
8 september 2014
Sandra Kok
Dat seks op het werk voorkomt weet eigenlijk iedereen wel. Ria Harmelink vertelt in 'Seks op het werk' over de verschillende wijzen waarop mannen en vrouwen hiermee omgaan. Wat vinden mannen en vrouwen belangrijk, waar kijken ze naar?
recensie
Leiderschap
8 september 2014
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Ondernemingen zijn verslaafd aan dopamine, stelt de Amerikaanse denker Simon Sinek in Een voor allen, allen voor een. Dat verwoest de gemeenschapszin en creëert een permanent gevoel van onveiligheid. Een flinke dosis oxytocine moet de oplossing bieden.
recensie
Organisatiekunde
5 september 2014
Gertjan de Groot
Stagnerende veranderprocessen, stagnerende teams, middenmanagers die zich gemangeld voelen tussen de top en de werkvloer, teams waar steeds hogere eisen aan gesteld worden, dat zijn allemaal situaties waar de emoties hoog oplopen. De waarde van ‘Doorbreken van organisatiepatronen’ is dat het taal en concepten geeft voor de emoties die bij dit soort veranderingen opduiken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 september 2014
Peter Bosma
3-4 minuten leestijd
Als manager weet ik maar al te goed dat ‘kunnen overtuigen’ een heel belangrijke zo niet essentiële vaardigheid is die elke leider onder de knie moet hebben. Blanco startte ik met het lezen van ‘Overtuigingskracht - 50 geheimen van de psychologie van het beïnvloeden’. Wat wil ik erover weten? Wat is overtuigingskracht? Wat zijn die geheimen waar in de subtitel gewag van wordt gemaakt? En hoe doe je dat dan op een goede manier? En op welke wijze kan ik mijn overtuigingskracht ontwikkelen of beter inzetten?
recensie
Algemeen management
3 september 2014
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Soms verschijnt er een businessboek waarbij je je afvraagt waarom het al niet veel eerder is geschreven. Hoewel er op managementgebied alleen al in de Verenigde Staten jaarlijks zo'n tienduizend nieuwe titels bijkomen, zijn er in het genre kennelijk nog steeds witte vlekken die moeten worden ingevuld. Scaling up excellence van Stanford-hoogleraren Robert Sutton en Huggy Rao is zo'n boek.