We zoeken naar inspiratie om die pagina te vullen. De woorden op vorige bladzijden tellen niet meer. We vragen ons misschien voorzichtig af wat we willen bereiken. Misschien zelfs wel hoe we willen dat we straks terugkijken op dit hoofdstuk en hoe anderen erop terug gaan kijken. Spannend!
Zo'n gevoel krijgen we niet iedere dag, maar de afgelopen periode heb ik het opmerkelijk vaak mogen beleven. Voor de tweede keer vader, kijkend naar nieuw leven dat alles voor zich heeft. Echt weer een heel nieuw hoofdstuk, dat meestal start met veel slapeloze nachten! Ook zakelijk gezien had ik zo'n moment: een verhuizing van het bedrijf naar een nieuwe omgeving. Een nieuwe start. Opmerkelijk daarbij was een brand op de eerste dag dat we ingetrokken waren. Resultaat: archief verbrand. Het kostte veel moeite en alweer wat slapeloze nachten om daarvan te herstellen, maar het was wel een teken aan de wand dat we de geschiedenis achter ons lieten. Tijd om zo'n nieuwe pagina te gaan beschrijven!
Op macro niveau hebben we die kans ook. We zien dat we aan het eind van een hoofdstuk zijn gekomen als het gaat om de kapitalistische ‘ik-economie’. De brand in dat archief woedt volop en ondanks dat we af en toe proberen daar stukjes uit te redden (denk aan Detroit) kunnen we beter de boel even lekker uit laten branden. De drang naar meer, meer, meer heeft geleid tot roofbouw op onze aarde, ons ethisch besef en uiteindelijk ook onze eigen portemonnee. Je ziet dat achter dat tijdperk een harde punt wordt gezet en dat bijna alle initiatieven om de crisis te verzachten, gericht zijn op transformatie. Langzaam dringt een besef door dat dit momentum gebruikt kan en moet worden om nieuwe fundamenten voor groei te leggen. De automobielindustrie moet groener, de banken verantwoordelijker, de overheid wordt weer actiever, niet in de laatste plaats omdat de maatschappij daar weer om vraagt. In sociaal maatschappelijk opzicht zien we een hang naar collectiviteit. We willen samen door de crisis, elkaar helpen.
Voor veel organisaties biedt de crisis vooral onzekerheid. Slapeloze nachten omdat 'de tent kan omvallen' en de toekomst hoogst onzeker is. Haalt uw bedrijf dat volgende jubileum wel en hoe zal er dan gesproken worden over uw bedrijf voor en na de crisis? Want crisis is ook verandering en dat betekent dat kansen zich voordoen om geschiedenis te schrijven in plaats van te worden. Er ontstaat een spel waarvan de regels weer helemaal onzeker zijn en waarin nog geen vaste patronen zijn ingesleten. Eigenlijk starten we weer met een blanco pagina die wacht om beschreven te worden. Wordt het ‘writer’s block’ of gaan we voortvarend van start? Zien we de lege pagina als een bedreiging of juist als een kans? Ik stel voor om niet te lang stil te staan bij de smeulende hoopjes van ons archief en vol zin de pen op te pakken. Tijd voor een nieuw hoofdstuk!
Over Rob Beltman
Rob Beltman is al meer dan vijftien jaar actief in het marketingvak, als adviseur, begeleider, docent en onderzoeker. Hij heeft inmiddels honderden organisaties begeleid bij marketingvraagstukken. Rob is medeoprichter van H3ROES, een coo?peratie van professionals uit diverse disciplines, die samenwerken om Nederland klantgerichter te maken.