Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Vandaag mis je kansen, maar morgen ben je passé

Kun je je nog herinneren wanneer je je eerste LinkedIn-uitnodiging kreeg en wat je toen dacht? Het is vast alweer even geleden, maar waarschijnlijk had je net als velen andere managers een lichte aarzeling om hem te accepteren. ‘Wat moet ik hier nou mee? Ik ga toch zeker niet mijn contacten openbaar maken?’

Yolanda van Heese | 19 december 2014 | 3-5 minuten leestijd

Inmiddels is LinkedIn voor velen van ons niet meer weg te denken. Het blijkt een handig platform te zijn, waar je contact onderhoudt met je zakelijke relaties, banen kunt vinden, op de hoogte kunt blijven van hetgeen je relaties doen doen en nieuws van voor jou belangrijke organisaties volgen. En vermoedelijk heb je inmiddels ook een Facebook-account aangemaakt (‘Al mijn vrienden zitten er op, dus ik moest wel'). Goed 'social' bezig dus!?

Helaas, we halen je uit die waan.

Social media zijn meer dan het hebben van een LinkedIn profiel, af en toe er een tweet uit te gooien of een vakantiefoto van je schoonzus liken. Om als leidinggevende 'social proof' te zijn is meer nodig - veel meer. De manier van communiceren - binnen en buiten de organisatie - verandert door de opkomst van social media. Klanten hebben direct contact met medewerkers, de stagiair linkt direct met de CEO en toeleveranciers presenteren via Skype een mondelinge tussenrapportage. Werken krijgt een nieuwe dimensie: online, digitaal, over de grenzen van teams, organisaties en landen heen. Voor leidinggevenden is het cruciaal dat zij die manieren van communiceren kennen, begrijpen en weten hoe zij die voor hun organisatie kunnen inzetten, want het ‘social’ tijdperk vraagt om een compleet andere leiderschapsstijl.

Maak je geen zorgen. We zeggen niet dat je als leider fulltime moet twittteren, alles moeten posten op Instagram of zakelijke contacten je privé vakantiefoto’s moeten laten bekijken. En nee, je hoeft ook geen socialmedia-expert te worden. Net als voor ieder ander vakgebied zijn daar experts voor. Maar als leider moet je wel in staat zijn om het gesprek met die experts aan te gaan en een afweging te maken wat je op welke manier wilt gebruiken, samen met je team.

We zien ook wel dat het bos van social media groot is. Als leidinggevende met een volle agenda en overlopende mailbox, en misschien niet zo heel veel enthousiasme om de ontdekkingstocht überhaupt te beginnen, is het makkelijk het zicht kwijt te raken.

We moedigen je van harte aan om er toch aan te beginnen en eens rond te neuzen wat er allemaal mogelijk is. Spreek eens met je jongere collega hoe die social media gebruikt. Vraag eens aan iemand van communicatie wat de mogelijkheden zijn, verdiep je eens in de afspraken die andere organisaties erover hebben gemaakt. Zorg dat je bij blijft: stel je op de hoogte van de mogelijkheden en risico's (uiteraard, die zijn er ook) en handel daarnaar.

Misschien denk je dat er niet veel mis gaat, wanneer je dat niet doet. Vandaag is het inderdaad vooral een kwestie van gemiste kansen. Kansen voor een betere kennisdeling binnen je organisatie, betere samenwerking in en buiten je organisatie en kansen voor minder frustratie bij jonge medewerkers die merken dat hun baas het niet begrijpt. Vandaag mis je kansen, maar morgen ben je passé.

Wees geen struisvogel: social media are here to stay. De ontwikkelingen gaan hard, heel hard. Als je nu niet aan boord stapt, dan gaat er straks behoorlijk wat mis. Om een aantrekkelijke, eigentijdse werkgever te zijn die talentvolle jonge medewerkers aan zich kan binden is het als organisatie belangrijk om de middelen en mogelijkheden van vandaag te kennen.

Doe je het niet voor je organisatie? Doe het dan voor jezelf! Waarschijnlijk mag je nog een aantal jaren werken. Jaren waarin het belang van social media en online communicatie zal toenemen. Stap je nu niet in, dan mis je de boot en sta je straks aan de kant. Dat is voor jou als individu vervelend, voor je werkgever en de maatschappij een verspilling van kennis en ervaring.

De jeugd van vandaag is met smartphone in de hand en tablet op schoot opgegroeid - niet voor niets worden ze ‘digital native’ genoemd. Onze tip: sla de brug naar die digitale native, zodat je morgen samen met hen met plezier aan het werk kunt gaan. De eerste stap die je daarvoor kunt zetten? verdiep je in de materie en lees een goed boek! Daar ben je hier bij Managementboek voor aan het juiste adres ;-)

Yolanda van Heese is een van de twee auteurs van het boek Leaders Online - Social Media voor leiders die willen bijblijven

Over Yolanda van Heese

Yolanda van Heese is coach voor leidinggevenden en hun teams. Tevens is zij oprichter van Leaders Online. Leaders Online informeert leidinggevenden over relevante ontwikkelingen (zoals social media, de nieuwe generatie medewerkers) en geeft hen daarbij concrete handvatten hoe ze de mogelijkheden ervan - samen met hun team - kunnen benutten voor hun eigen organisatie. Dat doet Leaders Online onder andere met workshops, presentaties en online cursussen. Voor Management Team schrijft zij over managementboeken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Yolanda van Heese, Lilian Bezemer
Leaders Online

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden