Jim Collins (en vele anderen) haalde hetzelfde trucje uit voor bedrijven. Dergelijke schrijfsels zijn enorm populair. Ook consultants verdienen er een dik belegde boterham mee. Handel in hoop doet het goed.
Wilt u een productiever leven leiden? Doe dan zoals Gary Vaynerchuk. Sta elke dag om 6.00 uur op. Check nieuws en sociale media en ga vervolgens naar de sportschool. Daarna heeft Gary ook nog even tijd voor zijn familie. Inmiddels werken zijn hersenen op volle toeren.
Ik moet bekennen dat ik het ooit ook heb geprobeerd toen ik nog jong en atletisch was. Ik trainde voor een marathon. Uiteraard is dan een keer per dag trainen niet goed genoeg meer. Dus besloot ik ook ’s ochtends extra trainingen in te lassen. Dat werkte voor mij van geen kant. Ik ben namelijk geen ochtendmens. Ik liep als een zombie door het park en besloot na een tijdje slaaprennen dat dit niks zou worden. Je moet je hersenen langzaam wakker laten worden. Het is een recept dat ook talloze topschakers volgen. Je blijft lang op bed liggen en vermijd de stress van fysieke inspanning. Tegen de tijd dat je dan een schaakpartij moet spelen ben je klaar wakker en veeg je iedereen van het bord. U hebt hem vast door: van lang uitslapen en nachtbraken gaan je hersenen beter werken. Niet van sportscholen. Zweetsport en denksport gaan niet samen. Toen mijn hardloopcarrière steeds meer vaart begon te krijgen, ging het in rap tempo bergafwaarts met mijn leven als schaker. U voelt wel aan wat er van me is geworden: ik blonk in geen van beide disciplines uit en dus werd ik verkoper.
Daarmee zijn wij bij het volgende belachelijke advies aanbeland. U zou een voorbeeld moeten nemen aan Alan Greenspan. Hij zou zijn dag niet indelen in uren, maar in secties van een kwartier. Wacht eens even? Dat idee kun je natuurlijk nog verder verbeteren. Serie ondernemer Vaynerchuk plant vergaderingen van enkele minuten in. Het wachten is natuurlijk op iemand die zijn dag tot op de seconde nauwkeurig plant.
Er is iets grondig mis met dergelijke adviezen. Ten eerste bekijkt men niet of de mindere goden toevallig hetzelfde doen. Dat was ook het grote manco van de sprookjes die Jim Collins verkondigde. Die paste hetzelfde procedé toe zonder een controlegroep te bestuderen. Het tweede probleem is natuurlijk: wat voor de een werkt hoeft voor de ander helemaal niet te werken. Er is ook nog zoiets als context. Omstandigheden en puur geluk bepalen voor een groot deel van de mensheid hun levensgeluk. Ik heb slechts een advies voor u: denk zelf na en ontdek proefondervindelijk wat werkt en wat niet werkt. Maar misschien moet u allereerst nog een andere vraag stellen. Wilt u wel succesvol zijn? Weet wat u wenst, want voordat u er erg in hebt moet ook u uw dag van minuut tot minuut plannen. Het lijkt me geen lolletje.
Als directeur van SalesQuest heeft Michel Hoetmer jarenlange ervaring met het trainen en adviseren van verkopers en salesmanagers. Hij schreef verschillende boeken.