Geen slechte opkomst voor een doordeweekse dag, had de koster voorafgaand aan de boekpresentatie in de Hervormde Kerk van Zwammerdam vastgesteld. Voorganger Bram Grandia, die was gevraagd een inleiding te houden, kon erom lachen. Een kerk is ook een merkwaardige plek voor een boekpresentatie, maar in dit geval wel passend. Niet uitsluitend omdat het om een Prekenboek voor Leiders ging, maar vooral ook omdat dit boek een viering van het woord is.
Het woord ‘preken’ heeft in Nederland geen positieve klant meer, constateerde Grandia. Wie een boodschap heeft, zal zich eerst verontschuldigen en zeggen dat hij geen dominee is. Voor niet-gelovigen is de echt Calvinistische preek ook een wezensvreemde aangelegenheid, een soms wel drie kwartier durend religieus betoog. Sommige dominees werden door hun gemeentes verplicht een zandloper te gebruiken, zodat de dosis hel en verdoemenis nog enigszins binnen de perken bleef.
Waarom dan toch dat boek? De preek staat misschien wel dichterbij de dagelijkse realiteit dan wij vermoeden, maakte Grandia duidelijk. Als herder van zijn gemeente is de pastoor niets anders dan een leider die richting geeft. En ook de structuur van de preek doet denken aan de speeches waarmee grote leiders hun volgelingen proberen te inspireren. Elke preek bestaat uit drie belangrijke onderdelen: een schets van de ellende die ons te wachten staat, de verlossing - dankzij de Here Jezus - en het betonen van dankbaarheid. Het is hetzelfde schema als waar Barack Obama gebruik van maakt en waarmee hij zoveel aanhangers heeft verleid. ‘Mensen zijn op zoek naar de bron die hen voedt.’
Dat is precies de doelstelling waarmee Busscher en Keijser-Van Gils hun ‘Prekenboek voor leiders’ hebben samengesteld. ‘Ik kom uit een generatie die altijd gericht was op persoonlijke interactiviteit’, vertelt Busscher. ‘Ik keek altijd een beetje vreemd aan tegen mensen die vanachter een katheder hun verhaal ophingen. Maar nadat ik mijn evenementenbedrijf had beëindigd en als adviseur zelf steeds vaker achter het katheder terechtkwam, ontdekte ik de motiverende kracht van het verhaal.’
Hij is niet de eerste, weet Busscher. Maar de praktijk om iemand in te huren voor 10.000 euro die 25 managementclichés uit een boek op te lepelen, staat hem tegen. Dat is de reden dat hij en zijn coauteur Miranda Keijser-Van Gils een boek wilden samenstellen waarin zij 25 uiteenlopende verhalen aanreiken die leiders zelf gezegd hadden kunnen hebben. Ze verzamelden bekende namen als Adriaan Hoogendijk, Harry Starren, Jaap Peters, Jos Burgers en thrillerauteur Charles den Tex om zich heen, en vroegen hen een preek te schrijven waar de lezer zich aan zou kunnen laven. ‘Het idee is geboren vanuit een honger naar mooie verhalen, waar mensen nieuwe perspectieven aan kunnen ontlenen.’ Het is een boek dat inspiratie wil bieden, stelt Busscher, zoals de Bijbel dat doet voor zijn vriend Grandia, die het boek vaak zomaar ergens openslaat en de tekst tot zich laat spreken.
Over Hans van der Klis
Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.